Harde rem pedaal

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
M535I

Harde rem pedaal

Bericht door M535I » 01 jun 2022, 01:19

Ik heb een E46 gekocht met een rem probleem. Namelijk dat het rem pedaal (vooral goed te merken) wanneer ik bijna stil sta erg hard wordt en daardoor weinig remkracht over heeft. Auto moet ik nog ophalen, maar zou fijn zijn als ik wat tips zou kunnen krijgen waar ik zou moeten beginnen. Bedankt alvast 💪🏼

Met vriendelijke groet,

M535i
M, the Most Powerful Letter in the World!

rob75

Re: Harde rem pedaal

Bericht door rob75 » 02 jun 2022, 15:24

Klinkt als rembekrachtiger. Of defect of vacuumaansturing niet meer goed.

Succes,
Rob

M535I

Bericht door M535I » 04 jun 2022, 22:08

Hallo Rob,

Ik voel de rembekrachtiger soms wel en soms niet weg zakken bij het starten. Wanneer hij weg zakt, is dit minimaal. Ook komt het pedaal (soms wel, soms niet) terug wanneer de motor af gezet word. Verder hoor ik bij het remmen een heel licht vacuüm geluidje bij het rem pedaal. Heb je wat tips hoe ik het een en ander kan uitsluiten?

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 05 jun 2022, 10:48

hallo kijk eens of de rembekrachtiger niet in het water staat. gevaar voor motor opblazen als het vacuum water in de motor zuigt het zgn waterslag . eerst controleren voor dat je gaat ryden groet mart

rob75

Bericht door rob75 » 05 jun 2022, 14:25

De bekrachtiger wordt door een aparte vacuumpomp of vanuit het inlaatspruitstuk aangestuurd. Een beetje afhankelijk van de motorisering.

Testje wat je kunt doen:
- haal de vacuumslang los aan de motorzijde. Zorg voor een vacuum en kijk hoe lang dat blijft. Je kunt er aan zuigen en dan je vinger er snel opzetten of een vacuumpompje gebruiken.
- haal de vacuumslang los van de bekrachtiger en kijk bij draaiende motor of er vacuum is.

Als de bekrachtiger soms wel soms niet inzakt en even wel een normaal remgevoel geeft dat opeens weg is, grote kans dat de bekrachtiger defect is.
Controleer eerst alle zaken rondom de bekrachtiger, dus vacuumslangen en terugslapklepje en de aansluitingen. Bij N motoren en de diesels kan het zijn dat de bekrachtiger defect is doordat er wat motorolie in de bekrachtiger kan komen met een lek membraan tot gevolg.

Succes,
Rob

M535I

Bericht door M535I » 05 jun 2022, 17:01

martindebelitos schreef: 05 jun 2022, 10:48 hallo kijk eens of de rembekrachtiger niet in het water staat. gevaar voor motor opblazen als het vacuum water in de motor zuigt het zgn waterslag . eerst controleren voor dat je gaat ryden groet mart
Hey Mart,

Hier ben ik al bekend mee, en al gecontroleerd. Bedankt 👍🏼

M535I

Bericht door M535I » 05 jun 2022, 17:05

rob75 schreef: 05 jun 2022, 14:25 De bekrachtiger wordt door een aparte vacuumpomp of vanuit het inlaatspruitstuk aangestuurd. Een beetje afhankelijk van de motorisering.

Testje wat je kunt doen:
- haal de vacuumslang los aan de motorzijde. Zorg voor een vacuum en kijk hoe lang dat blijft. Je kunt er aan zuigen en dan je vinger er snel opzetten of een vacuumpompje gebruiken.
- haal de vacuumslang los van de bekrachtiger en kijk bij draaiende motor of er vacuum is.

Als de bekrachtiger soms wel soms niet inzakt en even wel een normaal remgevoel geeft dat opeens weg is, grote kans dat de bekrachtiger defect is.
Controleer eerst alle zaken rondom de bekrachtiger, dus vacuumslangen en terugslapklepje en de aansluitingen. Bij N motoren en de diesels kan het zijn dat de bekrachtiger defect is doordat er wat motorolie in de bekrachtiger kan komen met een lek membraan tot gevolg.

Succes,
Rob
Hallo Rob,

Het betreft een N42B20. Vacuumslang aan de motorzijde niet los gehad. Wel aan de bekrachtiger zijde. Er was duidelijk vacuüm. Trucje van de vacuüm pompje is een goeie. Moet ik even ergens zien te kopen. Waar zit het membraan mocht deze kapot zijn?

rob75

Bericht door rob75 » 07 jun 2022, 11:07

Jouw motor heeft een vacuumpomp achterop de motor en die kan wel eens wat olie lekken naar de bekrachtiger.
Het membraan zit in de bekrachtiger en is niet te vervangen.

Je kunt ook een beetje vacuum maken door aan de slang te zuigen en dan snel je vinger erop zetten of afklemmen. Een pompje is wel zo handig.

Succes,
Rob

M535I

Bericht door M535I » 07 jun 2022, 11:52

Hallo Rob,

Stel dat het vacuümpompje lekt. Dan dient de bekrachtiger sowieso vervangen te worden door dat deze kapot draait of niet?

Dus slang aan motorzijde los halen en daar vacuüm opzetten?

Is het vacuumpompje een klusje wat een beetje te doen is?

Bedankt voor het mee denken.

rob75

Bericht door rob75 » 07 jun 2022, 14:36

Dat vacuumpompje lekt altijd iets olie, aangezien de as geen afdichting heeft en er wel iets van damp uiteindelijk naar de bekrachtiger komt.
Je kunt de leiding aan de pomp losmaken en daar vacuum opzetten. Dan weet je zeker dat de vacuumleiding ook goed is.
Even logisch testen:
- slang aan beide zijden losnemen en één kant afsluiten, andere kant vacuum opzetten (slang is dan goed/niet goed).
- slan aan pompzijde losnemen en daar vacuum opzetten, als bovenstaande test goed gaat, dan zul je nu merken dat de bekrachtiger niet goed is.

Het vacuumpompje doet het of doet het niet.

Succes,
Rob

M535I

Bericht door M535I » 07 jun 2022, 20:30

Donderdag neem ik dit mee naar de garage. Hier kan ik zeker wat mee. Dank voor de tips!

M535I

Bericht door M535I » 14 jun 2022, 23:34

Het was de rembekrachtiger! Vervangen, en remt weer perfect!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”