Aandrijving, beheerst voortrijden, volle aandrijving niet beschikbaar

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
malle pietje

Aandrijving, beheerst voortrijden, volle aandrijving niet beschikbaar

Bericht door malle pietje » 14 jun 2022, 20:37

Deze melding kreeg ik een aantal weken geleden zomaar, rijdend op de snelweg. En inderdaad, bij gas geven merkte je dat het vermogen verminderd was. De melding kwam op bij gas geven en verdween een minuut oid later weer. Een weekje later werd de melding: ‘Aandrijving weldra controleren’, volledig vermogen bleef gewoon.

Carly vertelde me veel oa:
27AB00 - DDE control unit internal record check not okay
24EC00 - motor bearings, driving interruption
245400 - particle filter system below minimum differential pressure

De 24EC00 hangt samen met de vacuum van de motorsteunen, die, als er geen vacuum meer is, deze melding kan veroorzaken. Na een korte zoektocht ontdekte ik dat de stekker van de vacuum controller voor de motorsteunen los zat :s Ik vrees zelf niet goed vast geklikt…. 24EC00 was weg, maar de melding (aandrijving etc) bleef.

Toen de aandacht naar de roetfilter. Een bekende oorzaak is een verstopte of gescheurde slang naar de sensor. En inderdaad, na het roetfilter zat een scheurtje in het slangetje! Snel vervangen, maar helaas, melding bleef.

Nog maar eens uitgelezen, kwam een nieuwe melding op:
25DB00 - exhaust back pressure sensor before particle filter signal short to plus.
Een korte google actie leerde me dat als de sensor kapot gaat, hij intern kortsluiting maakt en dan deze foutcode geeft, soms short to plus, soms short to B.

Direct een nieuwe sensor besteld bij Offenga https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/ ... 7n57-29371, net gemonteerd en jiha, de melding en de foutmeldingen via Carly blijven weg!

Direct de adaptatie waarden gereset (schijnt te moeten) en morgen een regeneratie opwekken, zodat alles weer schoon brandt.

Conclusie:
Meldingen rondom de particle filter pressure of sensor zitten vaak in een verstopte leiding, scheurtje in de slang of een kapotte sensor, zeker als je een melding hebt over sensor short to plus.

Vervangen is super easy: https://m.youtube.com/watch?v=KbNWZ7xbpaY[/youtube]

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”