Simon - E46 320i 2004
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
@e46 330:
Al een passend onderstel gevonden?
Al een passend onderstel gevonden?
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Even een update aangaande de dreier:
1. Draagarmen:
Fuseekogels hadden meer speling opgebouwd dan ik in eerste instantie dacht. Ik kon, met de neus in de lucht, de wielen flink heen en weer bewegen, wat een speling… Ik heb weer voor een set Meyle HD gekozen. Dan kan ik de oude gebruiken om bij de volgende wissel (een ton verder?) nieuwe fuseekogels erin te persen. Scheelt aanzienlijk geld….
Hier de nieuwe draagarm:
Spul zat lekker vast:-) Blij met deze hamers:
In combi met een stuurkogeltrekker en wat geduld een paar fikse tikken gegeven en de boel schrok los.
Eenmaal los merkte ik hoe wiebelig de fusees waren. Die waren echt op z’n eind…
Hier de nieuwe draagarmen er weer onder:
En dan enkele nieuwsgierige buren die langs komen met ‘ben je nu alweer aan die auto bezig?…’ Maakt me niks uit, als iets lukt geeft dat een heel voldaan gevoel! Ieder zo z’n meug denk ik dan ;-)
1. Draagarmen:
Fuseekogels hadden meer speling opgebouwd dan ik in eerste instantie dacht. Ik kon, met de neus in de lucht, de wielen flink heen en weer bewegen, wat een speling… Ik heb weer voor een set Meyle HD gekozen. Dan kan ik de oude gebruiken om bij de volgende wissel (een ton verder?) nieuwe fuseekogels erin te persen. Scheelt aanzienlijk geld….
Hier de nieuwe draagarm:
Spul zat lekker vast:-) Blij met deze hamers:
In combi met een stuurkogeltrekker en wat geduld een paar fikse tikken gegeven en de boel schrok los.
Eenmaal los merkte ik hoe wiebelig de fusees waren. Die waren echt op z’n eind…
Hier de nieuwe draagarmen er weer onder:
En dan enkele nieuwsgierige buren die langs komen met ‘ben je nu alweer aan die auto bezig?…’ Maakt me niks uit, als iets lukt geeft dat een heel voldaan gevoel! Ieder zo z’n meug denk ik dan ;-)
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
2. Stabi-linkjes:
Die van de E34 zijn precies 3cm korter dan die van de e46. Mijn neus staat ook zoiets omlaag ivm de Bilstein B12 verlagingsset. Nu had ik eerst de korte stangetjes van Schmiedmann in gedachten. Maar die waren wel erg kort. Dan zou de boel teveel onder spanning komen te staan. Hier zie je ze alledrie naast elkaar (e46 oem (27cm), e34 (24cm) extra korte van Schmiedmann (16cm);
Ik vermoed dat die extra korte geschikter zijn voor schroefsets of als je je auto heel laag hebt.
Mooie stangetjes zijn dat, van Meyle HD:
Leuk en simpel klusje om zelf te doen:
Die van de E34 zijn precies 3cm korter dan die van de e46. Mijn neus staat ook zoiets omlaag ivm de Bilstein B12 verlagingsset. Nu had ik eerst de korte stangetjes van Schmiedmann in gedachten. Maar die waren wel erg kort. Dan zou de boel teveel onder spanning komen te staan. Hier zie je ze alledrie naast elkaar (e46 oem (27cm), e34 (24cm) extra korte van Schmiedmann (16cm);
Ik vermoed dat die extra korte geschikter zijn voor schroefsets of als je je auto heel laag hebt.
Mooie stangetjes zijn dat, van Meyle HD:
Leuk en simpel klusje om zelf te doen:
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Ik loop achter met plaatsen, drukte op het werk en verder een ziektegolf die mij ook te pakken kreeg, maar hierbij een inhaalslag. De boordcomputer gaf aan dat over 5.000 km tijd was voor een oliewissel. Ik vond het nu wel tijd, die lange intervallen gaan we niet in mee ;-)
Kon ik eindelijk mijn nieuwe gadget plaatsen: de door mijn ouders uit Texas meegenomen heuse ‘Dimple-aftap-plug’ Een hele mond vol, maar volgens de geleerden een van de betere magnetische plug en dat voel je! Ook in de portomonnee zeg maar… Maar liefst 35 pietermannen per stuk leg je er voor neer. Als je dan toch bezig bent ook maar eentje voor de versnellingsbak meebesteld. Die van het diff paste niet, verkeerde maat opgegeven, namelijk die van de bak (m24x1,5) en die van het diff hoort een m22x1,5 te zijn. Die leg ik maar op de plank. Misschien komt die nog van pas als bak-bijvulplug. Maar daar eerst een korte imbus- dop voor maken, anders kom ik er niet bij.
Dimple olie-aftap-plug:
En hier met zijn twee grote broertjes (bak) erbij:
Oliewissel:
Ging voorspoedig, niets bijzonders. Via de olieconcurrent in Hardenberg haal ik altijd mijn Castrol Edge 5w40 en dat bevalt me nog steeds goed. Mann of Mahle filter gaat altijd via Autodoc. Ik zorg dat ik altijd een extra exemplaar op voorraad heb liggen, in het geval dat een pakking knapt of het filter scheurt of zoiets. Zul je net zien dat de dealer dicht is als zoiets gebeurt. Al buiten sleutelend toch fijn om dit geklieder af te kunnen maken…
Versnellingsbakolie:
Sinds korte tijd merk ik een beetje olielekkage op de steentjes van mijn oprit. Eerst vermoedde ik de krukaskeerring, of de pakking van de olieniveausensor. Maar wat bleek: het lekte bij de bak: om precies te zijn bij de olievulplug, aan de zijkant. Die heb ik in de herfst niet goed genoeg schoongemaakt (zand tussen het schroefdraad, leg je pluggen nóoit op de grond is de les;-) en vond dat ‘ie bij het natrekken met de momentsleutel wel heel snel klikte. Nu dus even rustig de tijd genomen het schroefdraad en de plug zelf even goed schoon te maken. Nu voelde ik bij het terugplaatsen ook minder schurende weerstand, dus komende tijd slechts in de gaten houden. Nieuwe lekkage op de oprit is weg in ieder geval
Differentieel-olie:
Dit zijn van die klusjes die gewoon leuk en snel mee te pakken zijn, en ze kosten ook niet de wereld. Daarom pak ik die maar gewoon elke Oliewissel mee. Kan vast geen kwaad qua behoud van het diff. En omdat je toch met olie aan het knoeien bent en later de zooi moet afvoeren kan dat er ook nog wel bij;
Luchtfilter:
Was wel heel erg schoon. Wil best wat vervangen, maar ga niet onnodig een schoon filter de kliko ingooien:
Dus deze maar even uitgeklopt en teruggeplaatst.
Interieurfilter:
Deze vervang ik standaard bij elke kleine beurt, ivm astma bij mijn vrouw en zoontje. Het carbonfilter van Bosch bevalt prima. Ook even de stofzuiger door de behuizing gehaald, zodat ook dat weer even meekan.
Hier de gebruikte spulletjes:
Voor de bak en diff moet de auto wel horizontaal staan. Ik merk dat het opbokken steeds sneller gaat. Maar het blijft altijd even een gestoei hoe dit zo snel mogelijk en veilig recht de lucht in te krijgen. Met een lekker zonnetje al met al geen straf natuurlijk:
Sleutelwissel:
Verder de autosleutel omgewisseld met de identieke reservesleutel, om ze beiden een beetje in bedrijf te houden. Bij de volgende beurt wissel ik ze weer terug en zo gaat dat om en om met de beurten mee.
Daarna weer met een voldaan gevoel de service-interval in het dashboard weer op 25.000 km gezet en klaar is Kees
Kon ik eindelijk mijn nieuwe gadget plaatsen: de door mijn ouders uit Texas meegenomen heuse ‘Dimple-aftap-plug’ Een hele mond vol, maar volgens de geleerden een van de betere magnetische plug en dat voel je! Ook in de portomonnee zeg maar… Maar liefst 35 pietermannen per stuk leg je er voor neer. Als je dan toch bezig bent ook maar eentje voor de versnellingsbak meebesteld. Die van het diff paste niet, verkeerde maat opgegeven, namelijk die van de bak (m24x1,5) en die van het diff hoort een m22x1,5 te zijn. Die leg ik maar op de plank. Misschien komt die nog van pas als bak-bijvulplug. Maar daar eerst een korte imbus- dop voor maken, anders kom ik er niet bij.
Dimple olie-aftap-plug:
En hier met zijn twee grote broertjes (bak) erbij:
Oliewissel:
Ging voorspoedig, niets bijzonders. Via de olieconcurrent in Hardenberg haal ik altijd mijn Castrol Edge 5w40 en dat bevalt me nog steeds goed. Mann of Mahle filter gaat altijd via Autodoc. Ik zorg dat ik altijd een extra exemplaar op voorraad heb liggen, in het geval dat een pakking knapt of het filter scheurt of zoiets. Zul je net zien dat de dealer dicht is als zoiets gebeurt. Al buiten sleutelend toch fijn om dit geklieder af te kunnen maken…
Versnellingsbakolie:
Sinds korte tijd merk ik een beetje olielekkage op de steentjes van mijn oprit. Eerst vermoedde ik de krukaskeerring, of de pakking van de olieniveausensor. Maar wat bleek: het lekte bij de bak: om precies te zijn bij de olievulplug, aan de zijkant. Die heb ik in de herfst niet goed genoeg schoongemaakt (zand tussen het schroefdraad, leg je pluggen nóoit op de grond is de les;-) en vond dat ‘ie bij het natrekken met de momentsleutel wel heel snel klikte. Nu dus even rustig de tijd genomen het schroefdraad en de plug zelf even goed schoon te maken. Nu voelde ik bij het terugplaatsen ook minder schurende weerstand, dus komende tijd slechts in de gaten houden. Nieuwe lekkage op de oprit is weg in ieder geval
Differentieel-olie:
Dit zijn van die klusjes die gewoon leuk en snel mee te pakken zijn, en ze kosten ook niet de wereld. Daarom pak ik die maar gewoon elke Oliewissel mee. Kan vast geen kwaad qua behoud van het diff. En omdat je toch met olie aan het knoeien bent en later de zooi moet afvoeren kan dat er ook nog wel bij;
Luchtfilter:
Was wel heel erg schoon. Wil best wat vervangen, maar ga niet onnodig een schoon filter de kliko ingooien:
Dus deze maar even uitgeklopt en teruggeplaatst.
Interieurfilter:
Deze vervang ik standaard bij elke kleine beurt, ivm astma bij mijn vrouw en zoontje. Het carbonfilter van Bosch bevalt prima. Ook even de stofzuiger door de behuizing gehaald, zodat ook dat weer even meekan.
Hier de gebruikte spulletjes:
Voor de bak en diff moet de auto wel horizontaal staan. Ik merk dat het opbokken steeds sneller gaat. Maar het blijft altijd even een gestoei hoe dit zo snel mogelijk en veilig recht de lucht in te krijgen. Met een lekker zonnetje al met al geen straf natuurlijk:
Sleutelwissel:
Verder de autosleutel omgewisseld met de identieke reservesleutel, om ze beiden een beetje in bedrijf te houden. Bij de volgende beurt wissel ik ze weer terug en zo gaat dat om en om met de beurten mee.
Daarna weer met een voldaan gevoel de service-interval in het dashboard weer op 25.000 km gezet en klaar is Kees
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Na een gezinsweekendje Eifel trof ik dit gevaarlijke delict aan:
Nu maar hopen dat ik niet als hoofdverdachte wordt gezocht.. Iemand z’n vrouw kwijt?
Ik heb deze vulling er maar uitgetrokken, en na twee meter maar zover mogelijk in de pijp afgeknipt. Begin van het einde van de demper schat ik in. Hij klinkt nog niet asociaal of zo, dus even aanzien maar. Iemand ervaring hiermee?
Nu maar hopen dat ik niet als hoofdverdachte wordt gezocht.. Iemand z’n vrouw kwijt?
Ik heb deze vulling er maar uitgetrokken, en na twee meter maar zover mogelijk in de pijp afgeknipt. Begin van het einde van de demper schat ik in. Hij klinkt nog niet asociaal of zo, dus even aanzien maar. Iemand ervaring hiermee?
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Soms betaal je leergeld voor iets wat net even anders uitpakt dan wat de bedoeling is….
Zo had ik bij Hardeman een setje Hardrace versnellingsbak steunen + motorsteunen laten plaatsen. Bij stationair toerental trilde de boel aardig. Maar vooral tussen de tweede en derde versnelling was het niet leuk meer. Voordeel: strak sturen en veel feedback. Maar voor dagelijks gebruik werd ik gek van de trillingen. Dus toch maar weer OEM (Lemforder) eronder gezet. Het revisie-kitje voor de rubbers in het schakel mechaniek waren wel winst want schakelen gaat nu wel alsnog steeds strakker als ervoor (het ‘klik-klik-gevoel bij schakelen weer terug). De set steunen heb ik voor de helft van aanschafprijs door kunnen verkopen, maar ja, zand erover en weer verder…
Zo had ik bij Hardeman een setje Hardrace versnellingsbak steunen + motorsteunen laten plaatsen. Bij stationair toerental trilde de boel aardig. Maar vooral tussen de tweede en derde versnelling was het niet leuk meer. Voordeel: strak sturen en veel feedback. Maar voor dagelijks gebruik werd ik gek van de trillingen. Dus toch maar weer OEM (Lemforder) eronder gezet. Het revisie-kitje voor de rubbers in het schakel mechaniek waren wel winst want schakelen gaat nu wel alsnog steeds strakker als ervoor (het ‘klik-klik-gevoel bij schakelen weer terug). De set steunen heb ik voor de helft van aanschafprijs door kunnen verkopen, maar ja, zand erover en weer verder…
Re: Simon - E46 320i 2004
Aii, helaas. Maar goed, wel ervaren dat het niets voor jou is. Wel weer een mooie upgrade!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
De laatste tijd merkte ik een lichte trilling bij hard remmen. Mijn vermoeden was dat dit de voorschijven wel eens konden zijn, aangezien die er nu vier jaar en 115k onder zitten. Dus vandaag vroeg op, bakje koffie, auto gewassen, weer een bakje koffie en aan de klus:
Oude schijf heeft vliegroest dankzij het wassen. Wel mooi de verschillen zichtbaar met nieuw:
Verder even goed de tijd genomen om de geleidebussen en de klauw schoon te maken, en toen kon het monteren beginnen.
Het blijft een lust voor het oog, die Brembo’s Sport schijven:
En met een 2 uur traag sleutelen en schoonmaken zat de boel er weer op:
Vanmiddag meteen een aardige gezinsrit van 300 km gemaakt (familiebezoek) en de trilling is weg.
Oude schijf heeft vliegroest dankzij het wassen. Wel mooi de verschillen zichtbaar met nieuw:
Verder even goed de tijd genomen om de geleidebussen en de klauw schoon te maken, en toen kon het monteren beginnen.
Het blijft een lust voor het oog, die Brembo’s Sport schijven:
En met een 2 uur traag sleutelen en schoonmaken zat de boel er weer op:
Vanmiddag meteen een aardige gezinsrit van 300 km gemaakt (familiebezoek) en de trilling is weg.
Laatst gewijzigd door Nulkommavierbar op 14 mei 2022, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Wat betreft mijn post hiervoor over de uitlaat: inmiddels kwam de andere kant (rechterpijp) ook aan de beurt. Ik heb alles eruit getrokken en tot dusver geen nieuwe haarlokken meer gezien. Het geluid is nog beschaafd genoeg, dus laat het even voor wat het is.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Mijn plastic armpje van de niveauregelaar is gebroken. Hij bungelde er zielig bij. Mensen seinden regelmatig, de koplampen schenen te hoog, dus tijd voor reparatie.
Ik heb een nieuwe geplaatst van Febi Bilstein (40,- euro versus 70,- euro BMW). Paste goed en makkelijk te vervangen.
De originele heb ik gerepareerd met Steelstik. Als de Febi over pakweg 20 jaar opnieuw overlijdt, heb ik een vervanger op de plank liggen
Ik heb een nieuwe geplaatst van Febi Bilstein (40,- euro versus 70,- euro BMW). Paste goed en makkelijk te vervangen.
De originele heb ik gerepareerd met Steelstik. Als de Febi over pakweg 20 jaar opnieuw overlijdt, heb ik een vervanger op de plank liggen
Laatst gewijzigd door Nulkommavierbar op 08 jul 2022, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Verder even de tijd genomen om het Montana-leer van de sportstoelen, de bank en hoofdsteunen een ‘invet-beurt’ te geven. Is de klad wat in gekomen, werd echt weer tijd. Heel fijn, want het zit ook echt weer stugger:
Laatst gewijzigd door Nulkommavierbar op 08 jul 2022, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Storingslampje in dashboard (lampje achter doet het niet): een lampje namelijk de ‘achteruitrijverlichting links) deed het niet. Wat bleek: een verroest contact:
Deze heb ik er uit gehaald, rustig opgeschuurd en wat contactspray ingespoten. Na terugplaatsen van het lampje deed ‘ie het weer. Super! Eigenlijk jaarlijks vanaf nu even checken en behandelen, scheelt een hoop gedoe.
Deze heb ik er uit gehaald, rustig opgeschuurd en wat contactspray ingespoten. Na terugplaatsen van het lampje deed ‘ie het weer. Super! Eigenlijk jaarlijks vanaf nu even checken en behandelen, scheelt een hoop gedoe.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Maar bij openen van de klep had ik twee raadsels op te lossen:
1. Mijn kabelboom telt 15 draden. De Febi biedt er slechts 11. Dat komt niet overeen;
2. Er hangt een ‘ongebruikt stekkertje met 3 draden’ aan de achterklep. Wat zou dat kunnen zijn?
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Hopelijk kan iemand mij helpen:
1. Heeft de e46 origineel 11 draden (Ivp mijn 15 draden);
2. Wat kan dat extra stekkertje betekenen?
Alle functies in de achterklep doen het gewoon: verlichting, sensoren.
1. Mijn kabelboom telt 15 draden. De Febi biedt er slechts 11. Dat komt niet overeen;
2. Er hangt een ‘ongebruikt stekkertje met 3 draden’ aan de achterklep. Wat zou dat kunnen zijn?
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Hopelijk kan iemand mij helpen:
1. Heeft de e46 origineel 11 draden (Ivp mijn 15 draden);
2. Wat kan dat extra stekkertje betekenen?
Alle functies in de achterklep doen het gewoon: verlichting, sensoren.