2005 E46 320Ci automaat

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
DWeltens

2005 E46 320Ci automaat

Bericht door DWeltens » 19 jun 2022, 13:23

AfbeeldingGoedemiddag, mijn naam is Dagmar Weltens en ik ben al vele jaren een enthousiast BMW-rijder. Altijd van een 3-serie tot nog toe, zowel zakelijk als privé.
Op dit moment heb ik een E91 318i touring (carbonschwarz) uit 2008 met 150.000 km, in 2016 gekocht met 90.000 bij de lokale BMW-dealer. Deze is de eerste jaren bij ons in gebruik geweest als tweede auto en sinds een half jaar als daily driver, nadat ik vanwege wisseling van baan mijn 330e weer moest inleveren.
Als huidige tweede is er nu iets meer dan een jaar een E46 320 Ci cabrio automaat (titansilber) in ons bezit. De auto heeft inmiddels 110.000 op de teller staan (gecontroleerd). Gekocht via Marktplaats met km-stand 100.000 van iemand die er na aankoop toch niet zo enthousiast over was. In zijn advertentie stond “van een liefhebber geweest” en dat is meestal reden om alle alarmbellen af te laten gaan. Maar het contact was vanaf het begin erg leuk en het verhaal erachter was dat hij had hem gekocht van een liefhebber. Ik kreeg het telefoonnummer van de liefhebber ruim voor de uiteindelijke koop en heb uitgebreid met hem getelefoneerd. Hij had de auto -gelukkig- origineel gehouden (en de hardtop later erbij gekocht), op een paar punten na: Brembo schijven vóór, K&N- luchtfilter en andere velgen, zwart gelakt. De originele 16 inch zaten er nog wel bij, als winterbandenset. Kreeg meteen foto’s opgestuurd van een reis naar Italië die hij met de auto gemaakt had. Al met al ontstond er snel vertrouwen, maar
omdat het toch om een aardige vraagprijs ging (en uiteraard zonder garantie, want van een particulier) heb ik alles voorzover mogelijk nog wel gecontroleerd. Dealers waar hij bij in onderhoud was geweest, specificatielijst van de fabriek etc.
Alles klopte en bij de proefrit (waarbij de Marktplaatsverkoper groot vertrouwen liet zien, want hij hoefde niet eens een kopie van mijn rijbewijs) voelde ik na de eerste meters al dat de auto “klopte”. Daarna werd de deal gesloten en reed ik als trotse bezitter ermee naar huis.
In de weken daarna heb ik de auto een “nul-beurt” incl. APK bij onze vakgarage laten geven. Alle oliën en filters ververst en verder alles wat nog nodig was. Conclusie van de ons al langer bekende garagehouder: daar heb je een goeie auto aan gekocht. Fijn om die bevestiging te krijgen.
Alleen de zwarte velgen waren niet zo mijn smaak. Dus wat rondgezocht op EBay en bij een monteur van een BMW-garage in de buurt van Keulen voor € 200,- een set Styling 68 velgen gekocht.
Vervolgens het leer (voorstoelen en stuur) laten opknappen bij een bedrijf dat me was aangeraden door de lokale BMW-dealer. Resultaat: ook dat ziet er goed uit.
Op een aantal gebruiks- en slijtagesporen na ziet het interieur er nog erg goed uit.
Het deksel van het “zonnebrillenvakje” en de asbak achter heeft last van de BMW-kwaal dat de bovenste laag barstjes en scheuren krijgt. Die vervang ik misschien nog wel een keer.
En de audio vind ik erg matig; wil ik ook nog wel aanpakken maar dan wel zodanig dat je er aan de buitenkant niets van ziet.
In het afgelopen jaar heb ik er voornamelijk constante snelheden mee gereden. Het gemiddelde verbruik ligt dan rond de 1 op 12,2.
Korte stadsritten met veel stoplichten sturen het al snel naar 1 op 9 of erger dus die probeer ik te voorkomen.
En hoe rijdt ie? Heerlijk! Het geluid van de 6 cylinder is -vind ik althans- onnavolgbaar. De auto is niet overdreven snel, gemeten naar de hedendaagse turbogeblazen 1 liters en elektrische of hybride auto’s, maar mijn geluid is in elk geval veel mooier, haha.
Het probleempje dat ik had met de gemiddeld verbruik-indicatie is opgelost. Heb hem maar op de
normale manier gereset en nu doet hij het alweer een tijdje.

Heb er een paar foto’s bij gedaan voor een kleine indruk van de auto. Ik ben er erg blij mee en hoop er nog een aantal jaren van te kunnen genieten.
Met een jaarkilometrage van rond de 10.000 zou dat moeten lukken.
En ik zal niet bezuinigen op onderhoud. Wat gebeuren moet, zal gebeuren.
Tot zover mijn introductie.
Zal eens op het forum gaan zoeken naar tips voor een betaal- en onzichtbare upgrade van de audio.

De foto’s laten de verschillende velgen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leen
BimmerPortal Team

Re: 2005 E46 320Ci automaat

Bericht door Leen » 25 jun 2022, 11:52

Welkom hier bij het forum! En geniet van je prachtige cabrio :duimen:
Lexus RX450h President Line

Locksmidv8

Bericht door Locksmidv8 » 27 jun 2022, 00:49

Welkom op het forum.
Mooie en vooral nette E46 cabrio.
Heel veel rijplezier ermee! met zo'n lage km stand en staat van onderhoud zou dat geen probleem moeten zijn.

mieske90
BimmerPortal Team

Bericht door mieske90 » 04 jul 2022, 19:18

Welkom Dagmar,

leuke voorstel topic heb je beschreven :shine:
En zeker geen verkeerde wagen heb je daar.
Afbeelding
Volgende evenement:

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”