Ik ben onlangs overgestapt van een E60 530i met handbak naar een F10 520i met 8-traps automaat, bj 2012.
Ik hoor en voel bij een constante snelheid van 50 km/h een soort van dreun. De automaat staat dan in een erg hoge versnelling en het toerental ligt net iets boven 1000 rpm, ik schat zo’n 1100. Als ik overschakel naar sport-modus stijgt het toerental en is het gedreun weg.
Overschakelen naar handmatig schakelen werkt ook. Zodra ik naar handmatig schakelen switch schiet het toerental omhoog en ik kan dan zelfs 1 of 2 versnellingen opschakelen en de auto rijdt dan heel soepel, toerental circa 1500 rpm.
Voor mijn gevoel schakelt de automaat in comfort-stand te snel op, is het toerental bij 50kmh te laag en is er zeker geen sprake van comfort. Zijn er andere 520i rijders die dit ook ervaren? 50 kmh is een snelheid die je vaak rijdt…
Rijgedrag automaat 520i bij 50 km/h
Re: Rijgedrag automaat 520i bij 50 km/h
Weet je zeker dat het uit de automaat komt? Is het eenmalig of is het constant?
Het kan van alles zijn, draagarmen, motorsteunen, hardyschijven, bussen differentieel, uitlaat, remmen.
Hoeveel km?
Automaat zal waarschijnlijk nooit geserviced zijn (spoelen, nieuw filter en olie) is iets waar je over na te denken omdat een keer te laten doen als verder alles goed is.
Het kan van alles zijn, draagarmen, motorsteunen, hardyschijven, bussen differentieel, uitlaat, remmen.
Hoeveel km?
Automaat zal waarschijnlijk nooit geserviced zijn (spoelen, nieuw filter en olie) is iets waar je over na te denken omdat een keer te laten doen als verder alles goed is.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Rijgedrag automaat 520i bij 50 km/h
Het is dus niet afhankelijk van het toerental van de aandrijflijn maar van het toerental van de motor.
Wat gedreun dus als ik 50 rijd, pook op automaat, toerental net boven de 1000. Schakel ik naar handmatig, dan stijgt het toerental naar boven de 2000. Gedreun is dan weg. Schakel ik dan op om hetzelfde toerental als de automaat te bereiken (net iets boven de 1000) dan moet ik naar de 7de versnelling maar dat weigert de auto, die forceert dan terug naar de 6de versnelling.
Dus in de volautomaat-stand pakt de auto de 7de versnelling terwijl die in de handmatige stand niet te kiezen valt.
Het zou mooi zijn als ik de automaat kon dwingen bij die constante snelheid de 6de versnelling te nemen en niet de 7de...
Wat gedreun dus als ik 50 rijd, pook op automaat, toerental net boven de 1000. Schakel ik naar handmatig, dan stijgt het toerental naar boven de 2000. Gedreun is dan weg. Schakel ik dan op om hetzelfde toerental als de automaat te bereiken (net iets boven de 1000) dan moet ik naar de 7de versnelling maar dat weigert de auto, die forceert dan terug naar de 6de versnelling.
Dus in de volautomaat-stand pakt de auto de 7de versnelling terwijl die in de handmatige stand niet te kiezen valt.
Het zou mooi zijn als ik de automaat kon dwingen bij die constante snelheid de 6de versnelling te nemen en niet de 7de...
Re: Rijgedrag automaat 520i bij 50 km/h
Wat je kan doen is bijvoorbeeld je automaat laten tunen met xHP flash. Is niet duur 230,- ofzo .Dan verandert de schakel karakteristiek . Hogere lijndruk , sneller schakelen en op andere toerentallen. Veel automaten rijden in een te hoge versnelling bij lage snelheid. Vooral bij koude motor. Ik heb stage 2 op de 550i N62 . Absoluut aanrader. In sport en manual ook rev-matching. En verder inderdaad wat hierboven wordt gezegd. De automaat moet zeker een beurt hebben. Eigenlijk iedere 100.000 km.
Re: Rijgedrag automaat 520i bij 50 km/h
Als ik dit zo lees dan gaat mijn eerste gedachte uit naar de motor- en automaatsteunen.5-rijder schreef: ↑06 okt 2022, 12:37 Het is dus niet afhankelijk van het toerental van de aandrijflijn maar van het toerental van de motor.
Wat gedreun dus als ik 50 rijd, pook op automaat, toerental net boven de 1000. Schakel ik naar handmatig, dan stijgt het toerental naar boven de 2000. Gedreun is dan weg.
Die heb ik bij mijn F11 ook laatst vervangen en dat was direct te merken, veel rustiger.
Dat zal niet voor niets zijn, anders wordt het toerental van de motor te laag.Schakel ik dan op om hetzelfde toerental als de automaat te bereiken (net iets boven de 1000) dan moet ik naar de 7de versnelling maar dat weigert de auto, die forceert dan terug naar de 6de versnelling.
In de sport stand schakelt de automaat altijd een gang omlaag.Dus in de volautomaat-stand pakt de auto de 7de versnelling terwijl die in de handmatige stand niet te kiezen valt.
Dan moet je in de sportstand blijven rijden of zoals @BAS550iM xHP flash erop zetten.Het zou mooi zijn als ik de automaat kon dwingen bij die constante snelheid de 6de versnelling te nemen en niet de 7de...
Inderdaad, heb ik ook laten doen, dat merk je ook direct.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.