E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:15
- Locatie: Gorinchem
E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
Hi,
Wij hebben gisteren een E91 LCI uit 2011 gekocht met wat motorische problemen. Deze waren bekend bij aankoop dus de auto was niet zo duur zeg maar 🫣.
Als je hem start krijg je na ca 1 minuut een Motorstoringsmelding Vermogensverlies, als ik hem dan uitlees krijg ik 3 foutcodes, zie onderstaande foto’s.
Die 2A98 en 2A99 komen we wel uit denk ik, maar als iemand goede ideeën heeft dan hoor ik het graag, maar ik kan met google weinig vinden over die 30C2. De meesten hebben een 30C1 code….
Iemand hier bekend met deze code’s?
Bedankt alvast voor de reacties!
Groetjes,
Sandra
Wij hebben gisteren een E91 LCI uit 2011 gekocht met wat motorische problemen. Deze waren bekend bij aankoop dus de auto was niet zo duur zeg maar 🫣.
Als je hem start krijg je na ca 1 minuut een Motorstoringsmelding Vermogensverlies, als ik hem dan uitlees krijg ik 3 foutcodes, zie onderstaande foto’s.
Die 2A98 en 2A99 komen we wel uit denk ik, maar als iemand goede ideeën heeft dan hoor ik het graag, maar ik kan met google weinig vinden over die 30C2. De meesten hebben een 30C1 code….
Iemand hier bekend met deze code’s?
Bedankt alvast voor de reacties!
Groetjes,
Sandra
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
Hier een URL waaar je je oliedrukventiel kan testen, heb je echter wel INPA nodig
https://bimmerprofs.com/oil-pressure-n-series-engines/
Melding valt in de 30C groep.
Die bovenste 2 wordt je denk ik niet vrolijk van als dat idd de DISA klep is. Kun je met INPA ook testen.
https://bimmerprofs.com/oil-pressure-n-series-engines/
Melding valt in de 30C groep.
Die bovenste 2 wordt je denk ik niet vrolijk van als dat idd de DISA klep is. Kun je met INPA ook testen.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:15
- Locatie: Gorinchem
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
Hi,
Bedankt voor je reactie.
Waarom denk je dat het de DISA klep is? De foutmeldingen wijzen volgens vele fora naar de Vanos solenoids? Het schijnen timing gerelateerde foutcodes te zijn, dus kan ook nog met een slappe ketting etc te maken hebben dachten wij.
Ik ga even op die link kijken die je noemt inzake het oliedrukventiel.
Wij hebben helaas geen INPA….kan het eventueel ook met Carly? Heb ik ook nog niet maar lijkt mij wat makkelijker in gebruik?
Bedankt voor je reactie.
Waarom denk je dat het de DISA klep is? De foutmeldingen wijzen volgens vele fora naar de Vanos solenoids? Het schijnen timing gerelateerde foutcodes te zijn, dus kan ook nog met een slappe ketting etc te maken hebben dachten wij.
Ik ga even op die link kijken die je noemt inzake het oliedrukventiel.
Wij hebben helaas geen INPA….kan het eventueel ook met Carly? Heb ik ook nog niet maar lijkt mij wat makkelijker in gebruik?
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
ik zou me op de oil pressure control valve focussen. timing codes zijn een gevolg. obv je aangeleverde info..
je hebt o.a. 2 valves voor de vanos en mogelijk nog een....
welke motor heb je? bij n43 zit er ook nog een aan de zijkant van het blok...snel ingelezen te hebben
carly....leuk, maar amper een meerwaarde gezien hun verdienmodel. Je kunt beter opzoek naar de bmw programma's. dan heb je namelijk ook veel informatie zoals, stroomschema, functional discriptions etc....
dat heb je als DIY zeker nodig als jezelf aan de slag wilt....
testen en repareren zijn weer andere aspecten
je hebt o.a. 2 valves voor de vanos en mogelijk nog een....
welke motor heb je? bij n43 zit er ook nog een aan de zijkant van het blok...snel ingelezen te hebben
carly....leuk, maar amper een meerwaarde gezien hun verdienmodel. Je kunt beter opzoek naar de bmw programma's. dan heb je namelijk ook veel informatie zoals, stroomschema, functional discriptions etc....
dat heb je als DIY zeker nodig als jezelf aan de slag wilt....
testen en repareren zijn weer andere aspecten
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:15
- Locatie: Gorinchem
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
Ja, ik heb inmiddels al wat meer gezien op youtube over Carlyen dat is idd een fancy uitziend programma maar niet geheel zijn geld waard zeg maar. Dus die laten we liggen. Ik heb al een poging gedaan om INPA te installeren, maar alle laptops hier in huis zijn oude werk laptops en nog dicht gespijkerd door administrators waar ik niet langs kom. Dus dat wordt een laptopje aanschaffen denk ik. Genoeg tweedehands te koop….
Het is idd een N43 motorblok, dus benieuwd of hij dan idd nog een derde heeft zoals jij denkt.
Het is idd een N43 motorblok, dus benieuwd of hij dan idd nog een derde heeft zoals jij denkt.
Laatst gewijzigd door Leen op 11 okt 2022, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:15
- Locatie: Gorinchem
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
Kleine update….
Oil pressure control valve melding is weg….we hebben hem schoongemaakt en het bleek dat om een of andere vage reden de stekker er niet aan zat……dus na het schoonmaken teruggezet en stekker er in.
De 2a98 en 2a99 melding zijn er echter nog steeds, dus net de vanos solenoids er uit gehaald en de bovenste had een laagje slijpsel geconcentreerd op de bovenkant van het gaasje zeg maar. Het slijpsel is zwart en iets glimmends (koper/zilverkleurig). Niet helemaal duidelijk op de foto maar dit kwam er van af……
Lijkt me niet helemaal okay toch ?
Oil pressure control valve melding is weg….we hebben hem schoongemaakt en het bleek dat om een of andere vage reden de stekker er niet aan zat……dus na het schoonmaken teruggezet en stekker er in.
De 2a98 en 2a99 melding zijn er echter nog steeds, dus net de vanos solenoids er uit gehaald en de bovenste had een laagje slijpsel geconcentreerd op de bovenkant van het gaasje zeg maar. Het slijpsel is zwart en iets glimmends (koper/zilverkleurig). Niet helemaal duidelijk op de foto maar dit kwam er van af……
Lijkt me niet helemaal okay toch ?
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
Ik vrees dat je toch een keer het kleppendeksel moet openmaken om naar slijtage sproren te zoeken.
Oliefilter kun je evt nog eens opensnijden....
wbt timing zijn er ook nog wel diagnose trucs om te kijken hoe de timing is maar daar heb je de tools niet voor.
wat kan is tand versprongen als gevolg van slappe ketting en te zeer afgesleten tandwielen...
maar ik loop misschien te ver vooruit wbt oorzaak...maar succes
Oliefilter kun je evt nog eens opensnijden....
wbt timing zijn er ook nog wel diagnose trucs om te kijken hoe de timing is maar daar heb je de tools niet voor.
wat kan is tand versprongen als gevolg van slappe ketting en te zeer afgesleten tandwielen...
maar ik loop misschien te ver vooruit wbt oorzaak...maar succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:15
- Locatie: Gorinchem
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
Vandaag wel even een harde schijf met Inpa Ista etc aangeschaft dus die zal ik zodra hij binnen is in een van de laptops schroeven die we hier over hebben.
We hebben besloten om in ieder geval de motor er even uit te halen, dan kunnen we tenminste overal een beetje goed bij haha.
Ik laat het hier wel weten wat we vinden etc. En ik zal you tube op moeten vermoed ik voor een cursusje Inpa voor als hij er straks weer inhangt.
Gelukkig heb ik gewoon een goed rijdende E46, dus haast hebben we voorlopig niet ;-).
We hebben besloten om in ieder geval de motor er even uit te halen, dan kunnen we tenminste overal een beetje goed bij haha.
Ik laat het hier wel weten wat we vinden etc. En ik zal you tube op moeten vermoed ik voor een cursusje Inpa voor als hij er straks weer inhangt.
Gelukkig heb ik gewoon een goed rijdende E46, dus haast hebben we voorlopig niet ;-).
Laatst gewijzigd door Leen op 11 okt 2022, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: E91 LCI 2011 met wat motorproblemen
slim om de motor eruit te halen.....afh van probleem en kennis tools etc evt overwegen om dit blok te reviseren of in te ruilen voor een gereviseerde (afh van bepaalde voorwaarden etc...).
Dit moet je even op marktplaats kijken of het www...zijn enkele bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn.
succes
als de wagen lang van de stroom is geweest heb je minmaal inpa nodig om je evt startblokkering (ews) goed te zetten denk ik.
Dit moet je even op marktplaats kijken of het www...zijn enkele bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn.
succes
als de wagen lang van de stroom is geweest heb je minmaal inpa nodig om je evt startblokkering (ews) goed te zetten denk ik.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht