F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Halverwege mijn trip naar het Italiaanse Livigno, krijg ik een melding in het display. Aandrijving weldra controleren, doorrijden mogelijk.
Na een pittige trip op hoge snelheden en een nachtje uitrusten, rijden we vanmorgen rustig richting de bergen en popt deze melding op. Direct is er verminderd vermogen merkbaar, wat enigszins beangstigend werkt als we de bergen in rijden.
Bij aankomst (gelukkig Carly mee) uitgelezen, gereset en vervolgens nog eens uitgelezen. De melding blijft in het dash staan.
Dit zijn de codes:
242299 - preheater plug cylinder 1, plug resistance outside specifications.
235600 - particle filter system, load regeneration was activated
27AB00 - DDE control unit intern (cyclic authentication): record check is not okay
De tweede mbt de roetfilter herken ik uit het verleden en leverde toen ook verminderd vermogen op. Destijds drukmeter vervangen, waarna probleem opgelost was. Het is me onderweg wel opgevallen dat er veel is geregenereerd. En hij lekt al een tijdje wat uitlaatgas op de koppeling tussen turbo en roetfilter, krijg het maar niet dicht. Zou dit ineens, na 1000km blazen, deze melding opleveren?
De eerste, gloeibougies, zal toch geen verminderd vermogen opleveren?
DDE melding snap ik nog niet, maar kan dat de oorzaak zijn?
Ik kom er vast wel mee thuis, maar het voelt niet fijn. Wie heeft er ideeen? Jullie meedenken wordt erg gewaardeerd!
Na een pittige trip op hoge snelheden en een nachtje uitrusten, rijden we vanmorgen rustig richting de bergen en popt deze melding op. Direct is er verminderd vermogen merkbaar, wat enigszins beangstigend werkt als we de bergen in rijden.
Bij aankomst (gelukkig Carly mee) uitgelezen, gereset en vervolgens nog eens uitgelezen. De melding blijft in het dash staan.
Dit zijn de codes:
242299 - preheater plug cylinder 1, plug resistance outside specifications.
235600 - particle filter system, load regeneration was activated
27AB00 - DDE control unit intern (cyclic authentication): record check is not okay
De tweede mbt de roetfilter herken ik uit het verleden en leverde toen ook verminderd vermogen op. Destijds drukmeter vervangen, waarna probleem opgelost was. Het is me onderweg wel opgevallen dat er veel is geregenereerd. En hij lekt al een tijdje wat uitlaatgas op de koppeling tussen turbo en roetfilter, krijg het maar niet dicht. Zou dit ineens, na 1000km blazen, deze melding opleveren?
De eerste, gloeibougies, zal toch geen verminderd vermogen opleveren?
DDE melding snap ik nog niet, maar kan dat de oorzaak zijn?
Ik kom er vast wel mee thuis, maar het voelt niet fijn. Wie heeft er ideeen? Jullie meedenken wordt erg gewaardeerd!
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Die gloeibougies doen meer dan je denkt bij deze/huidige generaties. afh van load of temperatuur rijdend worden de gloeipluggen in bepaalde mate nog actief gehouden. Ik denk ook dat ze "actiever" zijn bij regeneratie om hogere temperaturen te genereren. Ze worden niet alleen gebruikt voor het starten. Ik meen ooit een functionele discription achter gelaten te hebben...(evt van e6x reeks)
Indien terug van vakantie, zou ik z.s.m. met de gloeipluggen (en module) beginnen. En dan verder kijken...
Kan me nu voorstellen dat een geen regeneratie kan plaats vinden als er een foutmelding omtrent gloeipluggen erin staat...
Verder van vakantie genieten...
Indien terug van vakantie, zou ik z.s.m. met de gloeipluggen (en module) beginnen. En dan verder kijken...
Kan me nu voorstellen dat een geen regeneratie kan plaats vinden als er een foutmelding omtrent gloeipluggen erin staat...
Verder van vakantie genieten...
Laatst gewijzigd door ehombie op 27 feb 2023, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:17
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Ik heb dit in September ook gehad met mijn F11 520d toen ik in Italië reed bij het Gardameer. Wetende dat mijn broer 320d (uit 2013) dit kort daarvoor ook kreeg hem gebeld 'wat te doen' met de melding.
ISTA gaf aan bij mijn broer dat het DPF vol zou zitten en deze "vervangen" moest worden.
Einde vakantie, terugrit a 1300km gedaan en de melding was weg. Bij mij lijkt het toch een vorm van regeneratie geweest te zijn welke het euvel heeft opgelost. Kan zomaar zijn dat die melding in de loop van je vakantie wel weer verdwijnt!
ISTA gaf aan bij mijn broer dat het DPF vol zou zitten en deze "vervangen" moest worden.
Einde vakantie, terugrit a 1300km gedaan en de melding was weg. Bij mij lijkt het toch een vorm van regeneratie geweest te zijn welke het euvel heeft opgelost. Kan zomaar zijn dat die melding in de loop van je vakantie wel weer verdwijnt!
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Dank mannen, de belangrijkste boodschap ik die ik uit jullie beide berichten op maak is dat ik hier ter plekke geen actie hoef te ondernemen.
Thuis de gloeibougies en module maar vervangen om te beginnen.
Dank voor jullie reacties!!
Thuis de gloeibougies en module maar vervangen om te beginnen.
Dank voor jullie reacties!!
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Hij liep net bij starten langere tijd op 3 cilinders dus er is iig een gloeibougie overleden.
Ik las ergens dat er tenminste 2 moeten werken om te regenereren en dat deed hij onderweg ook meerdere malen.
Zou het kapot zijn 1 bougie de melding geven en verminderd vermogen?
Thuis maar aan de rheingold hangen voor nader onderzoek en hopen dat ik de terugweg overleef met te weinig power. Hoe is dat bij jou verlopen Maurits?
Ik las ergens dat er tenminste 2 moeten werken om te regenereren en dat deed hij onderweg ook meerdere malen.
Zou het kapot zijn 1 bougie de melding geven en verminderd vermogen?
Thuis maar aan de rheingold hangen voor nader onderzoek en hopen dat ik de terugweg overleef met te weinig power. Hoe is dat bij jou verlopen Maurits?
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Zijn de regeneraties ook afgewerkt of alleen gestart?
Hoop voor je dat je je roetfilter op deze manier niet om zeep helpt.
Één kapotte gloeibougie geeft niet primair noodloop. Maar als je (mede) daardoor je reg cyclus niet afwerkt kan dit wel het geval zijn.
Hoop voor je dat je je roetfilter op deze manier niet om zeep helpt.
Één kapotte gloeibougie geeft niet primair noodloop. Maar als je (mede) daardoor je reg cyclus niet afwerkt kan dit wel het geval zijn.
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Je geeft ook aan dat er veel is geregeneerd de laatste tijd. Misschien gewoon tijd om je roetfilter te (laten) reinigen.
Hoeveel KM staan er inmiddels op de auto?
Die pakking tussen de turbo en de DPF is idd een vervelende. Mijn advies 2 klembeugels en 5 pakkingen bestellen. En blijven proberen, 1 man onder de auto om te positioneren en 1 van boven om de beugel te positioneren en aan te draaien.
Beugels scheuren ook wel eens in na een aantal keer open-dicht te zetten.
Voor je gezondheid zou ik de lekkage wel oplossen.
Hoeveel KM staan er inmiddels op de auto?
Die pakking tussen de turbo en de DPF is idd een vervelende. Mijn advies 2 klembeugels en 5 pakkingen bestellen. En blijven proberen, 1 man onder de auto om te positioneren en 1 van boven om de beugel te positioneren en aan te draaien.
Beugels scheuren ook wel eens in na een aantal keer open-dicht te zetten.
Voor je gezondheid zou ik de lekkage wel oplossen.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
De wagen heeft inmiddels 370.000 gereden en roetfilter is een kleine 70k km geleden gereinigd. Bij de laatste check zat er vrijwel geen roet in dus daar heb ik wel vertrouwen in. Plus, een paar honderd km lang 180+ km/h rijden zou de boel wel moeten doorblazen denk ik.
Hij was opvallend vaak aan het regenereren en het zou inderdaad kunnen dat die niet zijn afgerond. Dikke kans dat dat het effect is van een kapotte bougie. En daardoor weer de melding.
Die stomme pakking is vaak los geweest omdat de roetfilter werd gereinigd maar daarna het flexdeel na de filter werd vervangen en de boel weer los ging. Toen miste er plots een beugel en moest ie weer los. Uiteindelijk heb ik t zelf geprobeerd dicht te krijgen met nieuwe pakking en al, maar zonder succes.
We gaan het merken. Zondag vertrekken we weer en hopelijk komen we ook zondag weer veilig thuis….
Zag dat de gloeibougies vervangen ook nog wel een dingetje is.
Hij was opvallend vaak aan het regenereren en het zou inderdaad kunnen dat die niet zijn afgerond. Dikke kans dat dat het effect is van een kapotte bougie. En daardoor weer de melding.
Die stomme pakking is vaak los geweest omdat de roetfilter werd gereinigd maar daarna het flexdeel na de filter werd vervangen en de boel weer los ging. Toen miste er plots een beugel en moest ie weer los. Uiteindelijk heb ik t zelf geprobeerd dicht te krijgen met nieuwe pakking en al, maar zonder succes.
We gaan het merken. Zondag vertrekken we weer en hopelijk komen we ook zondag weer veilig thuis….
Zag dat de gloeibougies vervangen ook nog wel een dingetje is.
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Oke, dat is positief dat het filter recent gereinigd is.
Gloeibougies valt mee, je moet wel je tijd er voor nemen. De diverse fabrikanten ngk, denso etc hebben veel info hierover op internet staan. Neem deze ten harte voor je er aan begint.
En misschien deze nog:
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 38&t=60022
Gloeibougies valt mee, je moet wel je tijd er voor nemen. De diverse fabrikanten ngk, denso etc hebben veel info hierover op internet staan. Neem deze ten harte voor je er aan begint.
En misschien deze nog:
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 38&t=60022
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
buiten de zeer nuttige tips van m.h.
enige tips die ik kan geven omtrent gloeipluggen (autodokteren op YouTube)
- gebruik een korte/kleine ratel (zodat je niet teveel kracht gaat/zetten)
- probeer met een warme motor
- stukje los...dan weer vast/terug, stukje los dan weer vast/terug...todat het makkelijker gaat...heb geduld.
- diverse sprays, verwacht er niet teveel van....maar ja....als het helpt dan helpt het...
enige tips die ik kan geven omtrent gloeipluggen (autodokteren op YouTube)
- gebruik een korte/kleine ratel (zodat je niet teveel kracht gaat/zetten)
- probeer met een warme motor
- stukje los...dan weer vast/terug, stukje los dan weer vast/terug...todat het makkelijker gaat...heb geduld.
- diverse sprays, verwacht er niet teveel van....maar ja....als het helpt dan helpt het...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Goeie aanvullingen hierboven!
En met warme motor bedoelt men ook niet een blokje om tot de thermostaat net open is geweest.
Tegen de tijd dat je aan de gloeibougies bent geraakt is de aluminium cilinderkop terug "koud".
Even een rondje van +30km doen.
En met warme motor bedoelt men ook niet een blokje om tot de thermostaat net open is geweest.
Tegen de tijd dat je aan de gloeibougies bent geraakt is de aluminium cilinderkop terug "koud".
Even een rondje van +30km doen.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Dank dank allen! To be continued
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Hoi, korte update, de terugweg ging prima. Door de bergen met verminderd vermogen was even spannend maar zodra we de snelweg op reden, of boven de 100km uit kwamen, was de melding weg en het vermogen terug! De rest van de 1000km geen enkel pijntje meer. Vanmorgen startte hij inclusief voorgloeien overigens weer uitstekend.
Ik vermoed dat de kapotte gloeibougie toch effect heeft gehad op het regenereren bij de lagere temperaturen in de bergen (en de lagere snelheden?).
Voorlopig dus weer even toeren zonder zorgen, maar wel weer een item op mijn fix lijstje.
Dank voor jullie hulp!
Ik vermoed dat de kapotte gloeibougie toch effect heeft gehad op het regenereren bij de lagere temperaturen in de bergen (en de lagere snelheden?).
Voorlopig dus weer even toeren zonder zorgen, maar wel weer een item op mijn fix lijstje.
Dank voor jullie hulp!
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:17
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Sorry voor de verlate reactie, ik heb mijn auto helemaal niet uitgelezen tijdens of na de melding (dat kan je zeker slordig noemen), maar heb daarentegen ook nooit gemerkt vermogen of kracht kwijt te zijn geweest om eerlijk te zijn. Verouderde bougies kunnen bij mij ook zeker - ik heb geen wetenschap van wanneer deze ooit vervangen zijn (staat ook niet in het boekje).malle pietje schreef: ↑03 mar 2023, 10:11 Hij liep net bij starten langere tijd op 3 cilinders dus er is iig een gloeibougie overleden.
Ik las ergens dat er tenminste 2 moeten werken om te regenereren en dat deed hij onderweg ook meerdere malen.
Zou het kapot zijn 1 bougie de melding geven en verminderd vermogen?
Thuis maar aan de rheingold hangen voor nader onderzoek en hopen dat ik de terugweg overleef met te weinig power. Hoe is dat bij jou verlopen Maurits?
Auto was destijds in onze vakantie tjok vol geladen + twee kids en heb nooit merkbaar gedacht/ gevoeld dat de auto op 3 cilinders liep.
Na alle reacties gelezen te hebben denk ik wel dat ik voor mid juni weg ga (Oostenrijk/ Italie wederom) de bougies (preventief) ga vervangen.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: F11 520d Op de wintersport met een foutmelding
Bij een 520d zal je zeker merken dat hij op een cilinder minder loopt. Dat rookt en stottert behoorlijk. Dus daar zal je geen last van hebben gehad. Ik kan me wel voorstellen dat je verminderd vermogen niet 123 merkt als je rustig rijdt en niet stijl de berg op gaat. Bij versnellen moet je aanzienlijk dieper trappen en hogere toeren maken voor hetzelfde effect.
Als je in juni weg gaat verwacht ik niet dat je problemen gaat hebben met gloeibougies. Die doen uit m'n hoofd met name mee onder de 15 graden. Maar na wat onderzoek en het linkje van m.h. maak ik op dat ik ze wel wat eerder had kunnen vervangen.
Als je in juni weg gaat verwacht ik niet dat je problemen gaat hebben met gloeibougies. Die doen uit m'n hoofd met name mee onder de 15 graden. Maar na wat onderzoek en het linkje van m.h. maak ik op dat ik ze wel wat eerder had kunnen vervangen.