BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Damn dat ziet er allemaal goed uit!
Hoeveel vermogen draaide je voorheen?
Hoeveel vermogen draaide je voorheen?
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
210 toen alles heel was, 170 nadat de zuigerveren en cilinders de geest begonnen te geven...
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
210 is wel dik als alles heel blijft.
Jammer van dat de problemen die zich voordoen
Jammer van dat de problemen die zich voordoen
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Zo even in jaren geen teken van leven gezien, gelukkig snort deze ring racer nog!
Hoe was het onderblok er aan toe? Heb je moeten opboren en overmaat zuigers geplaatst?
Hoe was het onderblok er aan toe? Heb je moeten opboren en overmaat zuigers geplaatst?
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Onderblok heeft ondanks hap uit zuiger en gebroken zuigveren niet geleden. Hoonen en nieuwe zuigers erin.
De cilinderkop is wel vervangen, er bleek bij de revisie dat er een vanos kop gemonteerd was. De klepveren daarvan zijn te slap, bij 7200 gingen de kleppen zweven. Nu zit er weer een non-vanos kop op zoals het hoort.
Ondertussen vanwege het vermogen een oliekoeler gemonteerd, de olie blijft nu (op straat) onder de 95 graden (was 110).
Ook de remmen voorzijde compleet vernieuwd (330i).
Klauwen houders slangen alles nieuw.
De radiator (groter airco model) was na 8 jaar ook op. Kleiner model (non airco) gemonteerd maar wel met betere koeleigenschappen. Nu is er wat meer plaats voor een 2e oliekoeler voor de compressor.
De luchtmassameter ook maar meegepakt voor de zekerheid.
De cilinderkop is wel vervangen, er bleek bij de revisie dat er een vanos kop gemonteerd was. De klepveren daarvan zijn te slap, bij 7200 gingen de kleppen zweven. Nu zit er weer een non-vanos kop op zoals het hoort.
Ondertussen vanwege het vermogen een oliekoeler gemonteerd, de olie blijft nu (op straat) onder de 95 graden (was 110).
Ook de remmen voorzijde compleet vernieuwd (330i).
Klauwen houders slangen alles nieuw.
De radiator (groter airco model) was na 8 jaar ook op. Kleiner model (non airco) gemonteerd maar wel met betere koeleigenschappen. Nu is er wat meer plaats voor een 2e oliekoeler voor de compressor.
De luchtmassameter ook maar meegepakt voor de zekerheid.
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Gaaf JP
Waren er nog aanpassingen nodig qua ecu voor de compressor?
Waren er nog aanpassingen nodig qua ecu voor de compressor?
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Beek heeft 'm afgesteld op 98, stationair iets verhoogd en de vermogensopbouw zo linair mogelijk gemaakt (zie uitdraai)
Hij schijnt max 0.65 bar boost te geven (mijn niet geijkte meter zegt 0.5) met een inlaattemperatuur van 60 graden. Dat is maximaal voor een auto zonder intercooler.
Afgezien van het geluid van het recirculatieventiel is niet te merken dat er een compressor gemonteerd is. Het enige is dat de motor bij 5500 rpm echt flink begint te trekken, alsof er een nokkenasverstelling plaatsvindt.
Als ik van te voren had geweten dat de motor uit elkaar moest dan had de Rotex nooit gekocht geweest. Dan hadden er andere nokkenassen, bewerkte kop en stroker kit etc gemonteerd geworden. Dat was veel goedkoper geweest.
Maar goed nu is het karakter van de motor niet wezenlijk veranderd. Dat is wel fijn eerlijk gezegd.
Hij schijnt max 0.65 bar boost te geven (mijn niet geijkte meter zegt 0.5) met een inlaattemperatuur van 60 graden. Dat is maximaal voor een auto zonder intercooler.
Afgezien van het geluid van het recirculatieventiel is niet te merken dat er een compressor gemonteerd is. Het enige is dat de motor bij 5500 rpm echt flink begint te trekken, alsof er een nokkenasverstelling plaatsvindt.
Als ik van te voren had geweten dat de motor uit elkaar moest dan had de Rotex nooit gekocht geweest. Dan hadden er andere nokkenassen, bewerkte kop en stroker kit etc gemonteerd geworden. Dat was veel goedkoper geweest.
Maar goed nu is het karakter van de motor niet wezenlijk veranderd. Dat is wel fijn eerlijk gezegd.
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Complimenten voor deze build.
Zin in komend weekend?
Zin in komend weekend?
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Eerst nog een weekje of 3 testrijden in de buurt
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
De 31 jaar oude Bosch bobines maar eens vervangen door nieuwe Bremi's
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Zo’n compressor tikt wel aan maar het is wel een simpele downgrade. Bij een stroker moet ik ook maar zien of het heel blijft, de 3.0 m50 racers die ik volgde liepen wel eens stuk.
Wil je nog een intercooler gaan monteren?
Wil je nog een intercooler gaan monteren?
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Dan wordt het te vol in de motorruimte. Auto hangt dan ook minder aan het gas.
En dan nog de koppeling die waarschijnlijk geupgrade moet worden.
Bij licht vochtig asfalt heb ik wielspin bij 5000 rpm in 2 en 3. Ik denk dat dit de max is voor een volledig analoge auto.
De 16 rijen Rotrex koeler zit nu gemonteerd achter de 13 rijen oliekoeler. Die kon niet naar de zijkant ivm eventuele schade door stukjes rubber of steentjes.
En dan nog de koppeling die waarschijnlijk geupgrade moet worden.
Bij licht vochtig asfalt heb ik wielspin bij 5000 rpm in 2 en 3. Ik denk dat dit de max is voor een volledig analoge auto.
De 16 rijen Rotrex koeler zit nu gemonteerd achter de 13 rijen oliekoeler. Die kon niet naar de zijkant ivm eventuele schade door stukjes rubber of steentjes.
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
Ondertussen achterzijde omgebouwd naar 294mm schijven. Inclusief nieuwe rvs slangen.
De ECU vervangen, eprom overgezet.
Nieuw stuur en pookzak gemonteerd (suede totaal kaal na 9 jaar). Met het BMW motorsport logo.
Relay DME en Fuel Pump vervangen voor nieuwe.
Veerpootbrug zilvergrijs gespoten.
Naamsticker 'Winkelhock' vervangen door ' S.Üpercharger'
De ECU vervangen, eprom overgezet.
Nieuw stuur en pookzak gemonteerd (suede totaal kaal na 9 jaar). Met het BMW motorsport logo.
Relay DME en Fuel Pump vervangen voor nieuwe.
Veerpootbrug zilvergrijs gespoten.
Naamsticker 'Winkelhock' vervangen door ' S.Üpercharger'
Re: BMW E36 325i Coupe 'Nordschleife'
ik wil volgende week wel even je wagen bekijken als je bij de meet bent