Capaciteit hybride accu gehalveerd

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
mark19

Capaciteit hybride accu gehalveerd

Bericht door mark19 » 04 apr 2023, 16:44

Beste,

Ik ben sinds 6 maanden de trotse bezitter van een BMW 530e bj. 12-2017. Ik kocht deze destijds met een km stand van 132.000km. Deze km stand bleek na informatie ingewonnen te hebben geen probleem. De accu liet zich telkens laden tot 8,5 a 9kWh waar ik ongeveer 30 - 35km mee kon rijden. Toen de temperatuur daalde liep dit terug naar ongeveer 20km, maar toen ik 'm onlangs in een verwarmde parkeergarage oplaade gaf hij bij accu 100% nog maar 12km aan. Bij controle in de laadapp bleek dat hij maar 4Kwh had geladen en dat de capaciteitsmeter toch op 100% stond. Bij buuten aan de laadpaal laden komt ie echter niet verder dan 9 a 10km bij een 100% lading (4Kwh) Vreemd toch..
Nu vraag ik mij af of dit nog onder de BMW fabrieksgarantie valt? Daarbij heb ik bij aanschaf 1 jaar garantie bij gekocht dus hoop dat dit anders binnen die garantie valt. Heeft iemand soortgelijke ervaring? Het lijkt er nl op dat de helft van het accupakket het heeft begeven.

ehombie

Re: Capaciteit hybride accu gehalveerd

Bericht door ehombie » 04 apr 2023, 17:13

obv deze info is moeilijk ter herleiden of je accu capaciteit is gehalveerd.
gezien het feit dat het aantal km dynamische wordt vastgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

kunt altijd proberen....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

mark19

Bericht door mark19 » 04 apr 2023, 17:53

Bedankt voor je snelle reactie!
Het zou kunnen dat de kilometers dynamisch bepaald worden en afhankelijk zijn van diverse factoren, maar dan blijft het nog vreemd dat mijn laadaccount aan geeft dat van geheel leeg naar 100% maar 4KWh nodig was..

ehombie

Bericht door ehombie » 04 apr 2023, 19:33

Nog kleine aanvulling (kon bericht niet aftypen)

ik zou evt nog e.a. willen zien omtrent live data (bijv afwijkende bat tempsensor, batterij cel informatie) misschien zijn er nog enkele batterij parameters (SoH)...of foutcodes die niet direct een melding geven eigenaar.
maar dan zou ik evt moeten kijken of bmw tech info afdoende is en wat ik als "beginner" kan vinden omtrent EV.

misschien laat ik nog wel een bericht achter als ik nog wat kan vinden wat relevant is voor je casus.....(als je echt zelf iets wilt proberen te concluderen zul je met de betere scantools aan de slag moeten)

maar aan afbeelding te lezen.....zie je hoe bmw kan reageren/indekken. (maar dat zul jij ook wel inzien)

Neemt niet weg, dat je natuurlijk ook wel gelijk kunt hebben met: vreemd dat mijn laadaccount aan geeft dat van geheel leeg naar 100% maar 4KWh nodig was..
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

mark19

Bericht door mark19 » 08 apr 2023, 11:46

Bedankt voor je reactie en info ehombie!
Het lijkt er steeds meer op dat een deel van het accupakket niet functioneert. Ik kreeg al tips dat wellicht het accupakket gereset moet worden. Hoop dat het zo eenvoudig op te lossen is. Verder heb ik nog dealergarantie op mijn auto dus hoop dat dit binnen de garantie valt zodat ze een storingsdiagnose kunnen starten.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 apr 2023, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) Techniek”