Symptomen
Het rode lampje knippert constant en het dak reageert niet meer. In de eerste weken af en toe, steeds vaker en uiteindelijk helemaal iet meer. Opvallend daarbij was dat de achterruit verwarming het niet meer doet en het relais van de achterruit verwarming mee ging met het al dan niet uitvallen van het dak (klikkend geluid).
Uitlezen
Via Carly krijg ik VSW VVORN short circuit to GND, en via INPA valt op dat de beide sensoren bij de A-stijl, Hall sensoren S142 en 145 die zien of het dak aan de voorzijde gesloten is (COWL locked/unlocked sensor) noch open noch gesloten aangeeft.
Eerste stappen
Kabelbreuk in de kabelboom tussen CVM en de A stijl zou je zeggen. Want soms wel soms niet duidt op een kabelbreukje, en de achterruit krijgt een signaal of het dak dicht is en dat komt van de beide hall sensoren. Dus dit waren mijn vervolgstappen:
- meest voorkomende plek, boven de bestuurdersstoel gecheckt. Had ik al eens gerepareerd (alle kabels) en waren nog goed.
- andere logische breukplekke bij de Cstijl gecontroleerd, zonder zichtbare breuken.
- bij de CVM de pinnen van de witte plug (X13039) doorgemeten. Op E46fanatics.com gelezen dat alle paartjes 0 weerstand moeten geven. Bij mij was dat niet het geval bij de alle kabels behalve 7-16, 8-17 en 9-18. Die gaan naar de hydraulic solenoid valve block en lijken dus goed.
- daarna alle kabels vanaf de CVM tot de feitelijke stekker doorgemeten: allemaal intact

- twijfelend aan de hall sensoren zelf, die vervangen (boven je hoofd). Geen effect.
- voor de zekerheid bypasses gelegd van de Hall sensoren van stekker tot stekker. Geen effect.

Grote vragen
Urenlang internet zitten afstruinen naar oplossingen.

- volgens https://www.e46fanatics.com/threads/con ... 059/page-4 draadje moeten alle paartjes van de CVM stekker ' continuity' geven. Dus 1>10, 2>11 etc. Bij mij is dat niet het geval, maar de draden zelf geven 0 weerstand bij doormeten. Wat gaat hier fout? De stelling dat ze 0 weerstand moeten hebben? Of zijn ineens alle overige sensoren kapot?
- moet ik de hele kabelboom gaan vervangen ondanks dat alle kabeltjes goed lijken op t oog en bij doormeten?
- moet ik m toch maar wegbrengen naar een garage en 1.5mille aan onderzoeks- en reparatie kosten weggooien?
Samenvattend
- Rode lampje knippert, dak doet niets
- Bij de CVM alleen continuiteit (0 weerstand) tussen pinnen 7-16, 8-17 en 9-18, de rest oneindige weerstand (breukje?!)
- Maar bij doormeten van de kabels van stekker CVM tot stekker sensor 0 weerstand
- Uitlezen wijst op een breukje en de Cowl (hall) sensoren bij je hoofd.
- Geen kabelbreuken in de kabelboom te zien met het oog
Mijn hoop ik gevestigd op een laatste goede uitleesbeurt met Inpa en Rheigold (mijn laptop krijgt geen contact meer) en een Eureka moment. Maar goede tips kan ik nu wel gebruiken, zeker met dit weer.
Wie o wie heeft tips? Iemand die zijn kabelboom al heeft vervangen (in zijn geheel)?
Ohja, fijne paasdagen