Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Allen,
Ik heb een vreemd fenomeen wat ik in mijn beleving ooit ook had met een M550XD touring.
En dat is het sturen van deze BMW.
Ik heb non stop het gevoel dat ik de auto moet (bij)sturen.
Ook wanneer ik in zgn goten in de weg rij, gaat de auto ' alle' kanten op (in ieder geval niet rechtdoor).
Met andere auto's (oa Audi's) dit probleem nooit gehad. Veel rustiger rijbeleving/stuurbeleving.
Er zitten zgan banden onder (breedset) run flat.
Wat kan dit zijn, het is volgens mij ook de reden geweest dat ik die M550XD heb weg gedaan, bedacht ik me later.
Bedankt alvast.
Ik heb een vreemd fenomeen wat ik in mijn beleving ooit ook had met een M550XD touring.
En dat is het sturen van deze BMW.
Ik heb non stop het gevoel dat ik de auto moet (bij)sturen.
Ook wanneer ik in zgn goten in de weg rij, gaat de auto ' alle' kanten op (in ieder geval niet rechtdoor).
Met andere auto's (oa Audi's) dit probleem nooit gehad. Veel rustiger rijbeleving/stuurbeleving.
Er zitten zgan banden onder (breedset) run flat.
Wat kan dit zijn, het is volgens mij ook de reden geweest dat ik die M550XD heb weg gedaan, bedacht ik me later.
Bedankt alvast.
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Misschien kan je hier iets mee:
Mijn F11 is exact voor wat jij beschrijft heel gevoelig. Ik laat hem 1 a 2x per jaar uitlijnen (3d uitlijning niet convonentieel). Sindsdien heb ik er geen last meer van of zodra ik het weer ervaar: opnieuw uitlijnen.
Mijn F11 is exact voor wat jij beschrijft heel gevoelig. Ik laat hem 1 a 2x per jaar uitlijnen (3d uitlijning niet convonentieel). Sindsdien heb ik er geen last meer van of zodra ik het weer ervaar: opnieuw uitlijnen.
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Dank voor je tip! Ga ik dat als eerste doen.
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Het is het proberen waard, zeker gezien de geringe kosten. Succes!
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Ik heb sinds kort een 530i X-drive, ervaar exact hetzelfde, dat constant moeten bijsturen (met m'n E92 nooit gehad). Heb je een tip voor niet conventioneel 3d uitlijnen? waar kan dat gebeuren?
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Welke regio? Op google vind je ook al veel
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Hi, heeft 3d uitlijnen geholpen bij het oplossen van het stuurgedrag? ik heb een G31 520i M die ook wat zweef gedrag vertoont. Dit is zowel met de 18inch alsmede met de 20inch velgen
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Beste allemaal,
Ik herken dit probleem. Ik heb zelf een G31 530i met adaptief M-sportonderstel. Mijn auto voelt zoekerig, wiebelig en niet zo richtingvast als je zou verwachten. Eerder (zie 3.) zakte hij ook erg ver door rechtsachter bij forse drempels. De auto wiebelde dan bovenmatig over de diagonaal (RV-LA)
Dit is iets wat ik (en degene die hem keurde) in de proefrit niet heb gemerkt en ook anderen voelen het niet direct, maar als je wat meer gewend raakt begint het op te vallen, bijvoorbeeld door de manier waarop in een snellere bocht een oneffenheid met een viaduct op de snelweg wordt opgevangen of hoe de auto reageert op een plotselingen oneffenheid in de weg. Ik deel mijn ervaringen graag met jullie in de hoop dat iemand een oplossing kent of ik kan bijdragen aan de oplossing voor anderen.
Wat heb ik tot nog toe gedaan:
1. Het systeem is gecheckt op foutcodes. Die zijn er niet. Ook sensoren lijken allemaal goed te functioneren.
2. Alle hardware, zoals schokbrekers, luchtbalgen etc zijn gecheckt. Oordeel van BMW dealer én een onafhankelijke specialist is dat met de hardware niets mis is en de auto goed en veilig is.
3. De specialist heeft de auto opnieuw geleveld. Daarmee is het probleem van het wiebelen over de diagonaal opgelost en het zoekerige verminderd, maar we zijn er nog niet.
4. Ik ben gewisseld van 18"zomerbanden naar winterbanden en half maart naar 20" zomerbanden. Vooral door de laatste actie stuurt de auto veel strakker, maar het probleem is niet weg.
Ik heb de laatste tijd veel gezocht naar aanknopingspunten op internet en de meest veelbelovende lead is het recoden van de ECU voor het Vertical Damping Platform. Dat apparaat lijkt realtime op basis van sensorinput de demping van de vering (en schokbrekers?) te regelen. De code daarvoor schijnt corrupt te kunnen raken, waardoor het ding niet meer functioneert zoals je kunt verwachten. Ik heb ergens een opmerking gevonden van iemand waarbij dit de oplossing was.
Werkt dit niet, dan zoek ik van daaruit weer verder. Mogelijke verdere oplossingen die ik heb gevonden betreffen het vervangen van de compressor voor de luchtvering (hoewel ik echt denk dat ik met een softwareissue te maken heb), het vervangen van de accu (afschakelen geprobeerd, hielp niet, maar effect lijkt me hetzelfde) en het vervangen van de schokbrekers (maar die zijn dus nog goed volgens de mensen die ervoor doorleerden).
Is er iemand die dit probleem herkent of er ervaring mee heeft? @Hansv321 heb jij al uitgelijnd en heeft dat wellicht geholpen?
Ik herken dit probleem. Ik heb zelf een G31 530i met adaptief M-sportonderstel. Mijn auto voelt zoekerig, wiebelig en niet zo richtingvast als je zou verwachten. Eerder (zie 3.) zakte hij ook erg ver door rechtsachter bij forse drempels. De auto wiebelde dan bovenmatig over de diagonaal (RV-LA)
Dit is iets wat ik (en degene die hem keurde) in de proefrit niet heb gemerkt en ook anderen voelen het niet direct, maar als je wat meer gewend raakt begint het op te vallen, bijvoorbeeld door de manier waarop in een snellere bocht een oneffenheid met een viaduct op de snelweg wordt opgevangen of hoe de auto reageert op een plotselingen oneffenheid in de weg. Ik deel mijn ervaringen graag met jullie in de hoop dat iemand een oplossing kent of ik kan bijdragen aan de oplossing voor anderen.
Wat heb ik tot nog toe gedaan:
1. Het systeem is gecheckt op foutcodes. Die zijn er niet. Ook sensoren lijken allemaal goed te functioneren.
2. Alle hardware, zoals schokbrekers, luchtbalgen etc zijn gecheckt. Oordeel van BMW dealer én een onafhankelijke specialist is dat met de hardware niets mis is en de auto goed en veilig is.
3. De specialist heeft de auto opnieuw geleveld. Daarmee is het probleem van het wiebelen over de diagonaal opgelost en het zoekerige verminderd, maar we zijn er nog niet.
4. Ik ben gewisseld van 18"zomerbanden naar winterbanden en half maart naar 20" zomerbanden. Vooral door de laatste actie stuurt de auto veel strakker, maar het probleem is niet weg.
Ik heb de laatste tijd veel gezocht naar aanknopingspunten op internet en de meest veelbelovende lead is het recoden van de ECU voor het Vertical Damping Platform. Dat apparaat lijkt realtime op basis van sensorinput de demping van de vering (en schokbrekers?) te regelen. De code daarvoor schijnt corrupt te kunnen raken, waardoor het ding niet meer functioneert zoals je kunt verwachten. Ik heb ergens een opmerking gevonden van iemand waarbij dit de oplossing was.
Werkt dit niet, dan zoek ik van daaruit weer verder. Mogelijke verdere oplossingen die ik heb gevonden betreffen het vervangen van de compressor voor de luchtvering (hoewel ik echt denk dat ik met een softwareissue te maken heb), het vervangen van de accu (afschakelen geprobeerd, hielp niet, maar effect lijkt me hetzelfde) en het vervangen van de schokbrekers (maar die zijn dus nog goed volgens de mensen die ervoor doorleerden).
Is er iemand die dit probleem herkent of er ervaring mee heeft? @Hansv321 heb jij al uitgelijnd en heeft dat wellicht geholpen?
Laatst gewijzigd door LennartdH op 18 apr 2023, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Hi nee ik moet de 18inch set nog laten omzetten naar de 20inch set, maar het ontbreekt een beetje aan tijd. Op dat moment wil ik ook 3D uitlijnen en kijken wat het effect is. Ik verwacht dit overigens wel binnen een paar weken te doen.
Ik vindt het Virtual Damping Platform ook wel een interessante. Zal dit agenderen om hier naar te kijken als 3D uitlijnen geen verbetering heeft laten zien.
Overall stuurt en rijdt de G31 nu iig een stuk minder strak dan de F11
Ik vindt het Virtual Damping Platform ook wel een interessante. Zal dit agenderen om hier naar te kijken als 3D uitlijnen geen verbetering heeft laten zien.
Overall stuurt en rijdt de G31 nu iig een stuk minder strak dan de F11
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Hi all,
Heb er nog maar eens een paar uur Googlen aan gewijd en kom onderstaande tegen. Denk dat dit de oplossing is:
https://g30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1878495
Ik zo bij de eerstvolgende gelegenheid m'n VDP (en wellicht ook ASCM) laten recoden bij de specialist als hij dat kan en anders hoop ik iemand te vinden die weet hoe zoiets moet op dit forum.
Wordt vervolgd.
Lennart
Heb er nog maar eens een paar uur Googlen aan gewijd en kom onderstaande tegen. Denk dat dit de oplossing is:
https://g30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1878495
Ik zo bij de eerstvolgende gelegenheid m'n VDP (en wellicht ook ASCM) laten recoden bij de specialist als hij dat kan en anders hoop ik iemand te vinden die weet hoe zoiets moet op dit forum.
Wordt vervolgd.
Lennart
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Ik zou een complete software update laten uitvoeren.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Helaas, afgelopen week VDP en ASCM laten deprogrammeren, complete software-update gedaan (maar alles was al wel up-to-date) in de hoop dat mijn probleem daarmee getackeld zou zijn. Was niet het geval. Moet dan dus toch iets van de hardware zijn. Volgende stap is denk ik het vervangen van de twee schokbrekers voor, omdat de lopende theorie is dat de schokbreker rechtsvoor toch niet in orde is, maar geen storing geeft. Wellicht valt het binnen de toegestane tolerantie? Ik meld me weer wanneer ik nieuws heb.
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Het heeft even geduurd, maar ik ben inmiddels van het probleem af!
Uiteindelijk wist de specialist waar ik mijn onderhoud laat doen na samen een goed half uur verschillende drempels testen het probleem te pinpointen op de schokdemper rechtsvoor. Ondanks dat het ding geen optische problemen kende, waardoor de auto glansrijk door de aankoopkeuring en de werkplaats van de bmw-dealer rolde, las ik op de VDP-waarden eerder al wel een afwijkende waarde af.
De schokbrekers voor op advies van mijn specialist dus laten vervangen en nu is het probleem opgelost. Wat een verschil! M'n auto ligt nu loeistrak op de weg, geeft superveel vertrouwen en de latente onrust (beetje zoekerig gedrag, maar dan heel beperkt) is er helemaal uit. Ook de wiebeligheid die ik ervoer bij sommige drempels heb ik niet meer gemerkt.
Mocht je dit dus ook hebben:
1. Check je VDP waarden.
2. Als die afwijken, regel een levelling en herprogrammering van VDP en ASCM.
3. Als het probleem dan niet is opgelost, zoek een hobbeltje of drempeltje waar je stapvoets overheen kunt rijden en toch de wiebeligheid voelt. Zo konden wij alle andere dingen dan de schokdemper uitsluiten.
4. Heb je het dan nog, laat dan je schokbrekers vervangen. Dure grap, maar je wordt er blij van!
Uiteindelijk wist de specialist waar ik mijn onderhoud laat doen na samen een goed half uur verschillende drempels testen het probleem te pinpointen op de schokdemper rechtsvoor. Ondanks dat het ding geen optische problemen kende, waardoor de auto glansrijk door de aankoopkeuring en de werkplaats van de bmw-dealer rolde, las ik op de VDP-waarden eerder al wel een afwijkende waarde af.
De schokbrekers voor op advies van mijn specialist dus laten vervangen en nu is het probleem opgelost. Wat een verschil! M'n auto ligt nu loeistrak op de weg, geeft superveel vertrouwen en de latente onrust (beetje zoekerig gedrag, maar dan heel beperkt) is er helemaal uit. Ook de wiebeligheid die ik ervoer bij sommige drempels heb ik niet meer gemerkt.
Mocht je dit dus ook hebben:
1. Check je VDP waarden.
2. Als die afwijken, regel een levelling en herprogrammering van VDP en ASCM.
3. Als het probleem dan niet is opgelost, zoek een hobbeltje of drempeltje waar je stapvoets overheen kunt rijden en toch de wiebeligheid voelt. Zo konden wij alle andere dingen dan de schokdemper uitsluiten.
4. Heb je het dan nog, laat dan je schokbrekers vervangen. Dure grap, maar je wordt er blij van!
Re: Sturen BMW 540i X-Drive touring M G31
Update: Het was toch niet helemaal opgelost.
Na vervangen schokbrekers en een paar duizend km onderweg te zijn geweest werd het helaas toch weer minder.
Lang verhaal kort:
De schokbrekers waren goed, want nieuw (en ook nog even gecheckt voor de volledigheid) dus nieuwe theorie was slechte software. Flash gedaan van de VDP en toen werd het eventjes beter, maar al snel toch weer op de oude situatie terug. Bleef over bekabeling en VDP. UIteindelijk nieuwe VDP erin laten sleutelen na uitvoerige analyse en advies van specialist en inmiddels rij ik 15k km steady rond. Het was een gok, maar er bleef eigenlijk geen andere optie dan de VDP meer over. Blij dat ik het gedaan heb, de auto is echt 100x beter nu.
Na vervangen schokbrekers en een paar duizend km onderweg te zijn geweest werd het helaas toch weer minder.
Lang verhaal kort:
De schokbrekers waren goed, want nieuw (en ook nog even gecheckt voor de volledigheid) dus nieuwe theorie was slechte software. Flash gedaan van de VDP en toen werd het eventjes beter, maar al snel toch weer op de oude situatie terug. Bleef over bekabeling en VDP. UIteindelijk nieuwe VDP erin laten sleutelen na uitvoerige analyse en advies van specialist en inmiddels rij ik 15k km steady rond. Het was een gok, maar er bleef eigenlijk geen andere optie dan de VDP meer over. Blij dat ik het gedaan heb, de auto is echt 100x beter nu.