Han, E93 335i

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
E93cabrio2008

Han, E93 335i

Bericht door E93cabrio2008 » 12 apr 2023, 11:18

Hallo BMW liefhebbers,

Ik heb me net aangemeld en wil me even voorstellen. Ik ben Han Joosten uit Eindhoven en al heel mijn leven een trouwe BMW fanaat
Ik ben aan mijn zesde BMW bezig en dat is meteen de leukste de lekkerste en geeft de grootste kick als het dak eraf is en je gaat een tunnel in al terugschakelend naar 3 en dan het gas erop...heerlijk geluid van de turbo's. Mijn auto is van 21 juli 2008.
Ik heb bijna 5 jaar geleden een mooie en hele goede BMW 335i cabrio gekocht van de eerste eigenaar die hem bijna 10 jaar verwend heeft en elk najaar naar spanje ging om te overwinteren in altea in zijn appartement. De auto heeft bijna nooit pekel gezien en daar in Spanje heeft de auto in een overdekte gezamenlijke garage onder zijn appartement gestaan waar het nooit kouder is geweest dan plus 10 graden dus de lak heeft niet echt veel geleden in de eerste 10 jaren en nu ook nog in een mooie staat.
De auto heeft dus nu na bijna 15 jaar en yountimer op 21 juli 2023 geen roest en dat kom je niet veel meer tegen in Nederland.
Ik heb een huur garage en daar slaapt de auto elke nacht met de deur dicht en zo blijft die mooi. Ik zal binnenkort een overzicht posten wat ik in die 5 jaar aan de auto gedaan heb en wat ik nog eraan ga doen. Ik hoop hier ook echte fanaten van de N54
motor te treffen en hopelijk ook ooit in het echt met bijv een toertocht of ergens een hapje en drankje doen op een mooie zonnige dag en wat leuke annekdotes uitwisselen. We gaan het zien.
Laatst gewijzigd door Leen op 17 apr 2023, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast aan forum format.

ehombie

Re: Nieuw hier op het Forum

Bericht door ehombie » 12 apr 2023, 17:11

leuke intro

N54 leuk blok, relatief een mainstream blok voor bmw begrippen met genoeg info over te vinden op het WWW. volgens mij ook wel op dit forum met de juiste zoek woorden.

nadeel van deze generatie is de failure rate van de injector(en) icm beschikbaarheid
en kosten. (maar elke model/auto/blok heeft wel wat....)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

E93cabrio2008

Re: Nieuw hier op het Forum

Bericht door E93cabrio2008 » 17 apr 2023, 06:45

Hallo Ehombie,

Ik moet je zeggen dat je gelijk hebt wat de injectoren betreft dat is nu wel een dingetje. Drie jaar geleden kostte een index 12 bij de BMW Story in Rhenoy nog €192,50 maar backorder en voor de levertijd niets bekend . Een half jaar later nog eens geinformeerd en
toen was de prijs €219,50 per stuk en nog steeds backorders ik dacht rond de 20000 stuks. Vorig jaar april nog eens gebeld en ja toen was het schrikken...€425 en nog steeds backorders maar rond de 13000 dacht ik. Op www.hubauer-shop.de een eerlijke site
staan ze in voorraad en kosten ze nu €361 dus nog steeds een hoog bedrag. Ik heb nog 4x index 5 erin af fabriek uit 2008 en onder coulance van BMW zijn daar in 2012 bij de eerste eigenaar 2 nieuwe index 9 in gekomen. Motor en turbo's nog steeds goed bij 212000 km en de eerste turbo's nog volop opspoelen en veel power met de JB4 G5 in map 6 voor tuning. Ik heb vorige maand van iemand een goede index 9 en 1 goede index 12 gekocht. Ooit ben je aan de beurt met je injectoren en dit is al heel respectabel als je 212000 km haalt met nog 4 oude index 5 en zo mooi stationair loopt en snel die power los voelen komen. Ik ben zeer actief op youtube en kijk veel over de N54 en heb zo al veel klussen zelf gedaan. Post ik binnenkort wel hier. Ik heb van BGS het juiste gereedschap gekocht en ga binnenkort eerst alle injectoren eruit halen bekijken en dan op cil 1-2 en 3 de index 9 zetten dus die ene tweedehandse komt erbij dus 1 index 5 ga ik eruit halen. Alle voorzien van nieuwe seals en decoupler ringen en erin zetten. daarna kalibreren met Inpa en eens kijken of het verbruik wat minder wordt dat is het enige wat ik na 5 jaar geconstateerd heb maar haal nu nog 1 op 8 met een stevige rijstijl als de motor warm is. Weer een jaartje rijden en in dat jaar twee goede gebruikte index 12 scoren laten reinigen en opbrenst meten met rapport dat kost maar €20 per stuk in Duiven en dan op cil 4-5 en 6 drie index 12 erin en de index 5 dan 4 stuks intussen verkopen met rapport en schoon laten maken. Zeker als ze het nog goed doen dan brengen ze nog wel wat op. Weer een jaar rijden en dan weer 3 index 12 scoren wel gebruikt en dan de 3 index 9 eruit en weer testen en schoonmaken en verkopen. Dan 6 index 12 erin gebruikt maar getest en dan blijft er nog 1 optie over na een jaar of 3 alles eruit testen schoonmaken en 6 nieuwe erin. Ik heb dan onderussen 120000 km gereden en de auto 10 jaar in bezit en hopelijk dan na 20 jaar een collectors item geworden. Gaat voorlopig niet weg in deze goede schadevrije staat na bijna 15 jaar. Een Yountmer op 21 juli 2023 en ook al meer waard zeker voor een ondernemeer die mag tot 2026 nog gebruik maken van de BTW aftrek bij aankoop en onderhoud en tanken.

Leen
BimmerPortal Team

Re: Han, E93 335i

Bericht door Leen » 17 apr 2023, 15:04

Welkom hier bij het forum Han!
Lexus RX450h President Line

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”