Marcel535i schreef: ↑26 mar 2023, 15:23 Adaptie waardes heb ik uitgelezen met Bimmerlink en zijn allen binnen specificatie.
ik heb een instelling gevonden in een van de menu's van iDrive n.l. Sportmode instelling.
Deze stond op "Aandrijflijn", heb ik uitgezet en daarbij "Onderstel" aangezet.
Geen last meer gehad van het ge-bok met deze instelling.
Als het nodig is weer snel op "sporty" aandrijflijn te zetten via de iDrive maar wel als ik het wil.
Bokkige automaat. (opgelost?)
- Marcel535i
Re: Bokkige automaat.
Laatst gewijzigd door Marcel535i op 28 apr 2023, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: Bokkige automaat. (opgelost)
In de sport stand is de automaat altijd wat ruwer met schakelen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Adaptie waarden heb ik 1x , na een olie wissel gereset, maar dan wel de adaptiefahrt zo goed mogelijk uit voeren. De eerste keer heb ik de olie wissel bij 140dkm uitgevoerd, daarna nogmaals bij 205 dkm. Beide keren wel 2x olie ververst, en bij 2e keer de pan met filter vervangen. In de normale drive stand schakelt de bak gewoon goed, maar in sportstand vind ik het wel wat minder soepel gaan. Gebruik ik bijna nooit. Ik heb de Carly app, adaptie waarden resetten gaat goed, masr ik kan de waarden niet uitlezen of ik die wat fout
Gr Goos
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
- Marcel535i
Ik gebruik "Bimmerlink" App. om de adaptie waardes te lezen. Ik heb nog geen olie en pan wissel gedaan maar dat gaat binnenkort gebeuren. Bokkig schakelen heb ik toch weer een keer gevoeld (misschien ben ik iets te sensitief.)
I was Born to Move Wild .... BMW
Dat wordt zeer sterk afgeraden om dat te doen met een automaat die er al 10+ jaren onder zit.
Met alleen olie en pan vervangen kom je er niet, als je het goed wil doen dan moet ook de megatronic eraf en moeten die dichtingen vervangen worden die tussen de megatronic het automaat huis zitten. Die dichtingen gaan lekken en daardoor verlies je druk en gaat de automaat slecht schakelen.
Als je niet alles in een keer goed doet is het zonde van je tijd en geld en levert uiteindelijk het niks op.
Ik hoop voor je dat je de adaptiewaarden van de motor en niet van de automaat zelf hebt gereset. Op dat laatste zijn bakken stukgelopen. Je werkt dan tevens de ingebouwde intelligentie tegen, met die waardes corrigeert de computer het schakelgedrag adhv de (normale) slijtage tijdens het gebruik.
Deze NOOIT resetten bij behoud van de (originele) bak.
Hoe is het verversen gedaan? Met druk of alleen afgelaten en nieuwe erin gedaan? Dan mis je vele liters oude olie, ook na dit 2x gedaan te hebben. Bij spoelen begint de olie pas na 15 liter weer goed van kleur te worden. En inderdaad die mechatronic loshalen en onderhoud op uitvoeren, zeker bij >150k km's belangrijk als je er nog een flinke tijd plezier van wilt hebben. Dat zal eerder de reden zijn van de minder prettig aanvoelende schakelingen dan interne schade, mits er niet te lang mee doorgereden wordt.
Deze NOOIT resetten bij behoud van de (originele) bak.
Hoe is het verversen gedaan? Met druk of alleen afgelaten en nieuwe erin gedaan? Dan mis je vele liters oude olie, ook na dit 2x gedaan te hebben. Bij spoelen begint de olie pas na 15 liter weer goed van kleur te worden. En inderdaad die mechatronic loshalen en onderhoud op uitvoeren, zeker bij >150k km's belangrijk als je er nog een flinke tijd plezier van wilt hebben. Dat zal eerder de reden zijn van de minder prettig aanvoelende schakelingen dan interne schade, mits er niet te lang mee doorgereden wordt.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
Ik heb die ook al een aantal keer willen vervangen maar ik vind die onderdelen niet... alleen voor de 6hp.
en als de megatronic er toch af is. Meteen de doorvoerstekker vervangen.
6hp en 8hp hebben een andere "verbinding" tussen bak en mechatronica...even snel uit mijn hoofd
heb ooit een forumlid geholpen aan e.a. via ebay, waar ik mijn spul had besteld (zf original teile)
heb ooit een forumlid geholpen aan e.a. via ebay, waar ik mijn spul had besteld (zf original teile)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Is inderdaad niet hetzelfde als bij de 6HP, die hebben er nog meer last van als er te lang niets aan gedaan wordt.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
Inderdaad.
Als je de juiste originele ZF set koopt zit dat er allemaal bij.