Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Beste,
Na een aantal maandjes met de f10 528i bj 2010
Rond te hebben gereden begonnen met een trilling op te zoeken welke helaas alleen maar erger is geworden.
Trilling was voorheen alleen boven de 100km/h en voelbaar in de carrosserie en stoelen dus niet het stuur.
Inmiddels 4 x nieuwe banden hankook evo.
4x nieuwe velgen welke kaarsrecht zijn.
Uitgelijnd.
3 x nieuwe rubbers cardan.
En dit maakte 0 verschil.
Echter sinds gisteren de hardyschijven beide vervangen en hanglager( tussenlager) gecontroleerd.
Nu is het probleem veel erger geworden. Met optrekken voel je een trilling bij 40km/h en dan vanaf de 80 begint het langzaam op te bouwen en vanaf 105km/h begint het echt hevig te worden.
Welke Versnelling maakt geen verschil ook in de N blijft de trilling dus hij is snelheid afhankelijk.
Cardan as olie helemaal helder, tevens steekassen geen speling etc.
Het komt gevoelsmatig uit de midden/voor van de auto. Vermoeden van een aantal mensen is de Koppelomvormer.
Hebben jullie een idee ? En is het überhaupt mogelijk dat een Koppelomvormer bij 40 trilt en dan weer niet en pas bij de 80 weer begint en de auto dus ook hevig laat trillen alsof je over een klinkerweg rijd.
Ik zou zeggen dat het dan constant moet trillen en vooral bij vollast bij 60 bijvoorbeeld. Maar dan trilt er dus juist niks.
Thanks voor het meedenken alvast!
Na een aantal maandjes met de f10 528i bj 2010
Rond te hebben gereden begonnen met een trilling op te zoeken welke helaas alleen maar erger is geworden.
Trilling was voorheen alleen boven de 100km/h en voelbaar in de carrosserie en stoelen dus niet het stuur.
Inmiddels 4 x nieuwe banden hankook evo.
4x nieuwe velgen welke kaarsrecht zijn.
Uitgelijnd.
3 x nieuwe rubbers cardan.
En dit maakte 0 verschil.
Echter sinds gisteren de hardyschijven beide vervangen en hanglager( tussenlager) gecontroleerd.
Nu is het probleem veel erger geworden. Met optrekken voel je een trilling bij 40km/h en dan vanaf de 80 begint het langzaam op te bouwen en vanaf 105km/h begint het echt hevig te worden.
Welke Versnelling maakt geen verschil ook in de N blijft de trilling dus hij is snelheid afhankelijk.
Cardan as olie helemaal helder, tevens steekassen geen speling etc.
Het komt gevoelsmatig uit de midden/voor van de auto. Vermoeden van een aantal mensen is de Koppelomvormer.
Hebben jullie een idee ? En is het überhaupt mogelijk dat een Koppelomvormer bij 40 trilt en dan weer niet en pas bij de 80 weer begint en de auto dus ook hevig laat trillen alsof je over een klinkerweg rijd.
Ik zou zeggen dat het dan constant moet trillen en vooral bij vollast bij 60 bijvoorbeeld. Maar dan trilt er dus juist niks.
Thanks voor het meedenken alvast!
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Hoeveel kilometer heeft je 5 gereden?
Al eens service op de automaat laten uitvoeren?
Heb je je motorsteunen en baksteunen al gewisseld? Je hebt eerst je differentieel op de juiste hoogte gehangen, nu heb je je cardanas in het midden goed zitten door het uitgezakte rubber te vernieuwen hopelijk, i.p.v. te controleren en een oude terug te monteren. Als dat allemaal op de originele hoogte hangt maar je blok of baksteunen (altijd samen wisselen) zijn ingezakt dan staat het niet in lijn met elkaar.
De rubbers en hardyschijven, wat voor kwaliteit / merk is er gebruikt? Alles goed op moment vastgezet?
Al eens service op de automaat laten uitvoeren?
Heb je je motorsteunen en baksteunen al gewisseld? Je hebt eerst je differentieel op de juiste hoogte gehangen, nu heb je je cardanas in het midden goed zitten door het uitgezakte rubber te vernieuwen hopelijk, i.p.v. te controleren en een oude terug te monteren. Als dat allemaal op de originele hoogte hangt maar je blok of baksteunen (altijd samen wisselen) zijn ingezakt dan staat het niet in lijn met elkaar.
De rubbers en hardyschijven, wat voor kwaliteit / merk is er gebruikt? Alles goed op moment vastgezet?
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Auto heeft nu 210k gelopen.
Motor en baksteunen zijn gecontroleerd en lekken niet of uitgezakt dus deze zijn goed.
Alles is bij een bmw specialist gemaakt echter hadden hun zo ook geen idee van de trilling en geen brug mee vrij dus moet de auto later weer terug.
Deze werken gewoon met orginele spullen dus geen Aliexpress spul .
Motor en baksteunen zijn gecontroleerd en lekken niet of uitgezakt dus deze zijn goed.
Alles is bij een bmw specialist gemaakt echter hadden hun zo ook geen idee van de trilling en geen brug mee vrij dus moet de auto later weer terug.
Deze werken gewoon met orginele spullen dus geen Aliexpress spul .
Laatst gewijzigd door Leen op 28 aug 2023, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Na 210K zijn deze echt helemaal versleten, ook al zien ze er op het oog nog goed uit. Ik heb het bij mij bij 190K gedaan en had het echt veel eerder moeten doen, een wereld van verschil.
Wat je nu gedaan hebt is, je de rubbers van het differentieel en de hardyschijven het (tussenlager) vernieuwd, dus daar is het stijver geworden en worden de trillingen doorgegeven aan de zwakste schakel de motor en automaat steunen.
En bij 210K had de automaat al twee geserviced moeten worden (om de 100K) bij een ZF specialist.
Vervangende onderdelen alleen nemen van Lemförder of Origineel BMW als ze niet bij Lemförder te krijgen zijn.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Eens met ptrkp. Motorsteunen zijn gewoon toe aan vervanging. Ik heb ze nog later vervangen en ga ook NOOIT meer zo lang wachten.
Je vraag over de koppelomvormer. Daar is geen zinnig antwoord over te geven. Je weet namelijk niet wanneer de koppelomvormer in lock-up zit. Weet ook niet of dit is uit te lezen in live-data.
Hebben ze cardanas toch goed uitgelijnd bij montage? Ik bedoel alle delen opzich, ivm het balanceergewicht dat gemonteerd is.
Je vraag over de koppelomvormer. Daar is geen zinnig antwoord over te geven. Je weet namelijk niet wanneer de koppelomvormer in lock-up zit. Weet ook niet of dit is uit te lezen in live-data.
Hebben ze cardanas toch goed uitgelijnd bij montage? Ik bedoel alle delen opzich, ivm het balanceergewicht dat gemonteerd is.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Nog een aanvulling, ik had na aanschaf ook een trilling in de auto tussen 100-130 km/h. Zelfde als jou licht voelbaar in de stoelen.
Na wat zoekwerk en controle van onderdelen is het bij mij opgelost met fatsoenlijke banden met * codering. Je ziet al tijdens het balanceren dat hier geen hoogteslag in zit en ook bijna geen lood op de velg moet. (En nee Hankook is geen fatsoenlijke band)
Na wat zoekwerk en controle van onderdelen is het bij mij opgelost met fatsoenlijke banden met * codering. Je ziet al tijdens het balanceren dat hier geen hoogteslag in zit en ook bijna geen lood op de velg moet. (En nee Hankook is geen fatsoenlijke band)
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Wat banden betreft ik heb 4 Michelins Pilot Sport 4S banden (ik heb gelukkig geen Xdrive) eronder en niet meer die runflat troep, die runflat troep heb ik weggegooid. Een wereld van verschil, die runflats bleven vibratie afgeven en dat is met die Pilot Sport 4S banden geheel over, tevens hebben die Pilot Sport 4S banden een veel betere wegligging en zijn comfortabeler.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
m.h. schreef: ↑27 aug 2023, 12:57 Nog een aanvulling, ik had na aanschaf ook een trilling in de auto tussen 100-130 km/h. Zelfde als jou licht voelbaar in de stoelen.
Na wat zoekwerk en controle van onderdelen is het bij mij opgelost met fatsoenlijke banden met * codering. Je ziet al tijdens het balanceren dat hier geen hoogteslag in zit en ook bijna geen lood op de velg moet. (En nee Hankook is geen fatsoenlijke band)
Het is geen lichte trilling het is een zware diepe zeer harde trilling alsof de complete aandrijf as echt krom is. Geen trillingkje wat door word geven naar de moter oid.
Tevens levert bmw nieuwe auto’s af op hankook dit zijn gewoon goede banden. Smaken verschillen maar zeggen dat dit geen goede banden zijn is echt complete onzin.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Deze is afgetekend voor demontage en weer goed gemonteerd zoals afgetekend idd ivm balanceergewicht.m.h. schreef: ↑27 aug 2023, 12:54 Eens met ptrkp. Motorsteunen zijn gewoon toe aan vervanging. Ik heb ze nog later vervangen en ga ook NOOIT meer zo lang wachten.
Je vraag over de koppelomvormer. Daar is geen zinnig antwoord over te geven. Je weet namelijk niet wanneer de koppelomvormer in lock-up zit. Weet ook niet of dit is uit te lezen in live-data.
Hebben ze cardanas toch goed uitgelijnd bij montage? Ik bedoel alle delen opzich, ivm het balanceergewicht dat gemonteerd is.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Oke dat mag je onzin vinden.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Niemand heeft gezegd dat het slechte banden zijn.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Die 'dus' is misplaatst. Dat kun je zo niet beoordelen.
Zoals hierboven al terecht opgemerkt werd gaan die dingen niet zo lang mee. Hier zijn ze op 136k vervangen zonder optisch slecht te zijn, niet gescheurd of ingezakt, maar de lichte trilling die ik had was wel weg.
Uiteraard hadden ze dat niet, daar zal onderzoek naar gedaan moeten worden.Alles is bij een bmw specialist gemaakt echter hadden hun zo ook geen idee van de trilling en geen brug mee vrij dus moet de auto later weer terug.
Zijn die geweldige Hankooks runflat of niet runflat?
Draagarmen op speling gecontroleerd?
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
ik ga je advies na meerdere keren echt opvolgen. Ik blijf die lichte trilling houden vooral op de bijrijders stoel. Precies inderdaad tussen de ~100-130 km/u.m.h. schreef: ↑27 aug 2023, 12:57 Nog een aanvulling, ik had na aanschaf ook een trilling in de auto tussen 100-130 km/h. Zelfde als jou licht voelbaar in de stoelen.
Na wat zoekwerk en controle van onderdelen is het bij mij opgelost met fatsoenlijke banden met * codering. Je ziet al tijdens het balanceren dat hier geen hoogteslag in zit en ook bijna geen lood op de velg moet. (En nee Hankook is geen fatsoenlijke band)
Nog 4-5mm profiel erop :p.
Verder motorbaksteunen wel goede, ga ik ook maar doen bij m’n volgende beurt. Één van m’n suspects voor het licht zoemende geluid tussen de 130-140km/u
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Ik was eerst ook sceptisch (of misschien wel dwars) maar bij mij was het de oplossing.
Door de stijve carroserie geeft de bmw onbalans gemakkelijk door.
Bij mij zag je het als er niemand op de passagiersstoel zat dat de hoofdsteun ligt trilde
Door de stijve carroserie geeft de bmw onbalans gemakkelijk door.
Bij mij zag je het als er niemand op de passagiersstoel zat dat de hoofdsteun ligt trilde
Re: Trilling in carrosserie bij 40km/h en boven 100km/h
Dit is éxact wat je bij mij ziet. Begint rond de 100-110 en stopt boven de 130 km/u. Het DVD schermpje wat er aan zit gaat dan ook hinderlijk trillen.
Merci