aandrijving beheerst voortrijden
aandrijving beheerst voortrijden
Beste kenners,
Helaas laat m'n BMW zich de laatste tijd niet van zijn beste kant zien... na het vervangen van de volledige turbo (en preventief ook de ketting maar vervangen) geeft de auto nu af en toe de foutmelding: "Aandrijving beheerst voortrijden niet de volledig trekkracht beschikbaar'. Auto gaat in 'noodloop' Bij herstart komt de melding na paar seconde weer naar boven maar de volledige trekkracht is wel weer beschikbaar. Na een paar dagen verdwijnt de foutmelding volledig (dus komt ook niet meer naar voren bij het starten van de auto.
Ik heb de auto uit laten lezen bij de dealer:
-1e foutcode : 130308
-2e foutcode: 120408
Deze situatie doet zich veelal voor bij constante snelheid (veelal 80 km/h) maar soms gaan er dagen/honderden kilometers overheen voordat deze melding zich weer voor doet.
De vanos tandwiel(en) en magneetventiel zijn overigens niet vervangen tijdens het vervangen van de ketting.
De garage vindt het moeilijk het probleem (of beter gezegd de oorzaak) te duiden dus ik rij er vooralsnog mee door. Wat zou jullie advies/diagnose zijn?
Helaas laat m'n BMW zich de laatste tijd niet van zijn beste kant zien... na het vervangen van de volledige turbo (en preventief ook de ketting maar vervangen) geeft de auto nu af en toe de foutmelding: "Aandrijving beheerst voortrijden niet de volledig trekkracht beschikbaar'. Auto gaat in 'noodloop' Bij herstart komt de melding na paar seconde weer naar boven maar de volledige trekkracht is wel weer beschikbaar. Na een paar dagen verdwijnt de foutmelding volledig (dus komt ook niet meer naar voren bij het starten van de auto.
Ik heb de auto uit laten lezen bij de dealer:
-1e foutcode : 130308
-2e foutcode: 120408
Deze situatie doet zich veelal voor bij constante snelheid (veelal 80 km/h) maar soms gaan er dagen/honderden kilometers overheen voordat deze melding zich weer voor doet.
De vanos tandwiel(en) en magneetventiel zijn overigens niet vervangen tijdens het vervangen van de ketting.
De garage vindt het moeilijk het probleem (of beter gezegd de oorzaak) te duiden dus ik rij er vooralsnog mee door. Wat zou jullie advies/diagnose zijn?
Re: aandrijving beheerst voortrijden
over welke motor hebben we het ook alweer?
wat zijn de omschrijvingen?
wat zijn de omschrijvingen?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Een andere garage zoeken waar ze er wel verstand van hebben en met fatsoenlijke apparatuur kunnen uitlezen in plaats van deze algemene codes.
Vanuit die codes komen genoeg mogelijke veroorzakers naar boven die ze hadden kunnen nakijken, uitlezen, uitsluiten. Daar gaan we op afstand weinig mee, dat is een kwestie van een deep-dive te doen.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Jammer dat we weer moeten gokken om wat voor auto / type motor / km stand / welke foutmeldingen het gaat.
Wat is er allemaal aangedaan en aan vervangen.
Wat is er allemaal aangedaan en aan vervangen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Gokken lijkt me niet nodig, met alle plezier deel ik deze info :-)
Het betreft een 520i, N20 blok, 230.000 op de teller, Black Sapphire Metallic btw
Op dit moment heb ik er nog niets aan gedaan om het euvel te verhelpen (omdat het zich slechts af en toe voor doet). BMW specialist in Franeker gaf aan dat het verschillende oorzaken kan hebben. Ik wil liever niet op de gok dingen gaan vervangen en dan uiteindelijk tot de conclusie komen dat het probleem zich nog steeds voor doet. Vandaar mijn vraag.
Het betreft een 520i, N20 blok, 230.000 op de teller, Black Sapphire Metallic btw
Op dit moment heb ik er nog niets aan gedaan om het euvel te verhelpen (omdat het zich slechts af en toe voor doet). BMW specialist in Franeker gaf aan dat het verschillende oorzaken kan hebben. Ik wil liever niet op de gok dingen gaan vervangen en dan uiteindelijk tot de conclusie komen dat het probleem zich nog steeds voor doet. Vandaar mijn vraag.
Re: aandrijving beheerst voortrijden
@B-Buster: als je een goede specialist in NH weet hou ik mij aanbevolen !
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Ah dat is het, je had een andere kleur moeten nemen. Daar gaat het mis.
Je moet ook niet op de gok dingen vervangen, beter middels juiste diagnose (laten) vaststellen wat eraan scheelt. Partijen die er onderdelen naartoe gaan gooien zijn geen specialist. Je kunt beter iemand die verstand ervan heeft voor een goede diagnose betalen dan een lange onderdelenlijst afrekenen zonder oplossing.Op dit moment heb ik er nog niets aan gedaan om het euvel te verhelpen (omdat het zich slechts af en toe voor doet). BMW specialist in Franeker gaf aan dat het verschillende oorzaken kan hebben. Ik wil liever niet op de gok dingen gaan vervangen en dan uiteindelijk tot de conclusie komen dat het probleem zich nog steeds voor doet. Vandaar mijn vraag.
Beginnen met te (laten) controleren of alles weer goed gemonteerd is na vv ketting. De eerste code wijst in de richting van de Vanos / uitlaatzijde nokkenas. Je zegt dat de Vanos niet is vervangen, maar die is wel los geweest bij de vorige klus. Is deze toen getest, schoongemaakt, nieuwe O-ringen geplaatst? Zitten er originele sensoren in (Vanos / nokkenas) of zijn die in het verleden al eens gewisseld voor namaak. Staat de timing goed na vervangen ketting? Enz.
In NH ken ik geen adressen waar ze je kunnen helpen.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Bij 230.000Km alleen de ketting vervangen en niet de tandwielen, en tevens ook niks aan de vanos gedaan?
Lijkt mij vragen om moeilijkheden, in jouw geval timing problemen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Beste David Rus,
ik heb toevallig hetzelfde probleem en kom net terug van Gerrit Jonkers (bmw specialist uit Waardenburg). De storing (130308) wordt bij mij veroorzaakt door de nokkenas uitlaat. Eerder waren al de vanos ventielen vervangen maar dat bleek niet de oplossing. Storing (120408) turbodrukregeling is een gevolg van deze Vanos storing. De oplossing voor mij is dus het laten vervangen van de nokkenas uitlaat (en preventief de inlaat).
Succes verder, ik weet overigens ook geen BMW specialist in NH, ik woon zelf in het Gooi dus Waardenburg is ook niet handig. Maar lijkt wel of iedere BMW specialist geen tijd heeft,
Groet Bas
ik heb toevallig hetzelfde probleem en kom net terug van Gerrit Jonkers (bmw specialist uit Waardenburg). De storing (130308) wordt bij mij veroorzaakt door de nokkenas uitlaat. Eerder waren al de vanos ventielen vervangen maar dat bleek niet de oplossing. Storing (120408) turbodrukregeling is een gevolg van deze Vanos storing. De oplossing voor mij is dus het laten vervangen van de nokkenas uitlaat (en preventief de inlaat).
Succes verder, ik weet overigens ook geen BMW specialist in NH, ik woon zelf in het Gooi dus Waardenburg is ook niet handig. Maar lijkt wel of iedere BMW specialist geen tijd heeft,
Groet Bas
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Beetje late reactie maar toch... bedankt Bas!
Het probleem lost zich helaas niet vanzelf op ;-) maar met bovenstaande info in de hand ga ik toch eens kijken welke (BMW) garage me hierbij kan helpen.
Het probleem lost zich helaas niet vanzelf op ;-) maar met bovenstaande info in de hand ga ik toch eens kijken welke (BMW) garage me hierbij kan helpen.
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Ben in Heerhugowaard bij een BMW specialist langs geweest en die heeft de software een update gegeven en de centrale VANOS-klep/binnenwerk vervangen.... Ik ga duimen!
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Al snel blijkt dat niet de oplossing te zijn.... nog geen dag storingsvrij gereden...
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Update:
Nogmaals bij de BMW specialist in Heerhugowaard geweest en gevraagd wat nu te doen. Hij denkt dat de distributie ketting wellicht iets is opgerekt (begin dit jaar vervangen) en daardoor de timing niet helemaal lekker loopt. Hij stelt voor om deze distributie timing te checken en de vanos klep te vervangen (€900).
Toch ook maar even voor een 'second opinion' bij de BMW dealer geweest: daar gaven ze aan dat de storing op links zat, ze hebben de vanos omgedraaid om te kijken of de storing dan naar rechts zou gaan. Dat bleek niet het geval te zijn. Dat geeft hun reden om voor te stellen de versteleenheid van de nokkenas (zowel de in- als uitlaat), inclusief de vanos kleppen te vervangen. Dat is geen goedkope ingreep (ruim € 2200).
Na het vervangen van het binnenwerk van de vanos merk ik wel dat de storing zich sneller voor doet. Bij een continue snelheid als ik even nauwelijks gas komt de storing een stuk sneller dan in het verleden.
De vraag is nu natuurlijk: wat te doen? Het timing verhaal van de BMW specialist klinkt voor mij best logisch maar ik lees ook (zoals Bas hierboven) dat het vervangen van de versteleenheden kan helpen.
Heeft iemand tips?
Nogmaals bij de BMW specialist in Heerhugowaard geweest en gevraagd wat nu te doen. Hij denkt dat de distributie ketting wellicht iets is opgerekt (begin dit jaar vervangen) en daardoor de timing niet helemaal lekker loopt. Hij stelt voor om deze distributie timing te checken en de vanos klep te vervangen (€900).
Toch ook maar even voor een 'second opinion' bij de BMW dealer geweest: daar gaven ze aan dat de storing op links zat, ze hebben de vanos omgedraaid om te kijken of de storing dan naar rechts zou gaan. Dat bleek niet het geval te zijn. Dat geeft hun reden om voor te stellen de versteleenheid van de nokkenas (zowel de in- als uitlaat), inclusief de vanos kleppen te vervangen. Dat is geen goedkope ingreep (ruim € 2200).
Na het vervangen van het binnenwerk van de vanos merk ik wel dat de storing zich sneller voor doet. Bij een continue snelheid als ik even nauwelijks gas komt de storing een stuk sneller dan in het verleden.
De vraag is nu natuurlijk: wat te doen? Het timing verhaal van de BMW specialist klinkt voor mij best logisch maar ik lees ook (zoals Bas hierboven) dat het vervangen van de versteleenheden kan helpen.
Heeft iemand tips?
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Kan je de uitlees rapport met de actuele foutcodes even uploaden?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: aandrijving beheerst voortrijden
Die hebben ze helaas niet mee gegeven. Ik zal er maandag even achteraan gaan!