Doorrijden of weg doen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
GuidoE

Doorrijden of weg doen?

Bericht door GuidoE » 04 mar 2024, 16:53

Ha Mede forum gebruikers. Ik heb hier wel eens eerder wat gevraagd of bijgedragen over kleine praktische problemen of defecten. Maar nu stel ik de vraag waar we denk ik allemaal wel eens mee worstelen. Steken we nog wat meer in onderhoud en rijden we door of doen we de auto weg en kijken we voor iets nieuwers. Niemand heeft hierin dek ik het absolute antwoord, maar ik ben nieuwsgierig naar jullie gedachtes.

Een stukje context:
Ik rij een BMW 520D F11 uit 2013. We hebben hem ongeveer 3,5 jaar geleden gekocht met 240d km, de teller staat nu op 350d km. Deze 110d km was niet zonder problemen wat maakt dat het geen goedkope auto was in onderhoud. Dingen die ik tegen ben gekomen zijn.

- lekke balg
- compressor stuk
- dynamo stuk
- vocht in koplampen
- motorsteunen vervangen
- Spontaan olie verlies via carterpan en oliefilter
- defecte digitale oliepijlstok
- defect relay lucht vering

en hiernaast uiteraard het standaard onderhoud zoals banden, remmen, filters etc. Onderhoud was duur, maar daar staat tegenover dat ik hem particulier en redelijk scherp heb gekocht.

De auto heeft ons best een aantal keer laten staan, wat maakt dat ik hem wat minder vertrouw. Tegelijkertijd rijdt hij fantastisch en vind ik het nog steeds een mooie auto.

De tweedehands markt is anders dan toen ik deze auto kocht dus een nieuwere oude auto (+- 2016) is toch weer een flinke investering en ik ben deze auto nog niet zat (als hij het doet ;) ) Heeft er iemand ervaring met deze auto met hogere KM standen, wat mag je verwachten, of waar moet ik rekening mee houden qua onderhoud. En wat zou jij meenemen in je overwegingskader. Ik ben benieuwd naar alle gedachtes en reacties :-)

Afbeelding

B-Buster

Re: Doorrijden of weg doen?

Bericht door B-Buster » 04 mar 2024, 20:51

Je hebt wat standaard F11 aandachtspunten langs zien komen, motorsteunen die (ruim) het dubbele van de tijd waarop ze hun werk goed doen zijn meegegaan, het aquarium waar vele BMW's last van krijgen heeft je gevonden en pech gehad met een dynamo. Eigenlijk was de auto dus behoorlijk betrouwbaar.

Je bent nu op het punt waarop niemand je meer een fatsoenlijk bod gaat doen als je deze inruilt op iets dat de afgelopen jaren te weinig heeft afgeschreven. Bepaal voor jezelf of je het aankan dat hij zichzelf een keer op jouw kosten op een nieuwe ketting gaat trakteren en dat je vanzelf (opnieuw) draagarmen e.d. gaat moeten (laten) vervangen. Daar zal het ook niet bij blijven. Naarmate de km's omhoog gaat wordt het onderhoud duurder, maar dat zal kostenefficiënter zijn dan flink bijleggen op een jongere die vervolgens weer elk jaar flink gaat afschrijven. Zeker als dat een latere F11 is die last gaat hebben van de G31's die straks ingeruild gaan worden op de nieuwe.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

m.h.

Bericht door m.h. » 04 mar 2024, 21:11

Ik zit bijna op een half miljoen km met "dezelfde auto" ook een f11 met N47 motor.

Tsja soms kom je wat tegen, zelfde zaken als jou meegemaakt, maar nog nooit echt laten staan.
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 35&t=63039

Ik rijd nog minimaal 4 jaar door. Andere auto's zijn veel te duur momenteel. (Of dat nog gaat zakken geen idee)

En wat moet je kopen, diesel, benzine, hybride... geen idee in de huidige tijd.

GuidoE

Bericht door GuidoE » 05 mar 2024, 09:15

Dank voor jullie opmerkingen. Doorsparen en geld uitgeven aan onderhoud is inderdaad misschien wel helemaal niet zo een slechte. En inderdaad. Wat ga je kopen in de huidige tijd. Ik neig dan toch weer naar een diesel, maar ga je daar nu geld in investeren en hoe lang blijven die nog hun waarde houden. Goed om tevoren dat de motor 500dkm aan kan :-)

mj-man

Bericht door mj-man » 01 jul 2024, 10:34

Moeilijk te voorspellen welke kosten je nog kunt verwachten als je door blijft rijden, maar het zou ook goed kunnen zijn dat je bij een auto uit 2016 (toch ook 8 jaar oud) ook begint met repareren.
Reeds gemaakte kosten spelen eigenlijk geen rol in deze keuze.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”