Distributieketting N62 V8
Distributieketting N62 V8
Hallo.
Ik probeer er achter te komen hoe groot de kans is dat een distributieketting van deze motor vervangen moet worden bij een bepaalde km stand.
Je hoort altijd dat dit afhankelijk is van rijstijl en onderhoud. Daar kan je helaas geen zekerheid aan ontlenen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ketting dat deze is versleten (met storing tot gevold) en dus niet preventief is vervangen samen met andere zaken?
Ik probeer er achter te komen hoe groot de kans is dat een distributieketting van deze motor vervangen moet worden bij een bepaalde km stand.
Je hoort altijd dat dit afhankelijk is van rijstijl en onderhoud. Daar kan je helaas geen zekerheid aan ontlenen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ketting dat deze is versleten (met storing tot gevold) en dus niet preventief is vervangen samen met andere zaken?
Re: Distributieketting N62 V8
Wil ik ook graag weten. Bij mij is de boel uit elkaar geweest voor de klepseals. Rond de 233 dkm. Alles was netjes zonder slijtage of teveel speling etc.
Re: Distributieketting N62 V8
Ik kan niet zo gauw iets vinden over N62 motoren met distributieproblemen, omdat dit de verbeterde versie is van de M62 (o.a in de E39 modellen). De M62 had wel een hele beruchte klacht nl de kunststof kettinggeleiders breken na een bepaald aantal km's nog weleens af waardoor met bijbehorend destructieve gevolgen. De ketting was eendelig, bij de N62 is die meerdelig, dus korter, sterker en waardoor de geleiders onder minder spanning stonden. Misschien dat het dus bij de N62 allemaal weer beter is.
Groeten, Jos
Groeten, Jos
Re: Distributieketting N62 V8
Denk dat Jos het goed weergeeft. De voorloper was niet zo best. Vooral de laatste versie van de N62 (4,8 TU) valt best mee qua problemen zodra de koelwaterbuis en de klepseals zijn gedaan. En dat voor een motor met zoveel koppel en vermogen. Gewoon vaak olie verversen. De versie daarna is een regelrecht drama. Die met 4,4 liter turbo.
Re: Distributieketting N62 V8
@Bas: nu je een tijdje gereden hebt, geen rookwolken meer na stationair lopen? En is je olieverbruik ook minder geworden?
Je ziet wel veel dat de ketting wordt gedaan maar dat lijkt zelden de aanleiding te zijn. Meestal wordt die meegenomen omdat klepseals en koelbuis en andere moeilijke pakkingen vervangen moeten worden.
De koelbuis en veel pakkingen aan de voorzijde zijn bij mij al gedaan.
Dus nu moeten de klepseals en carterpan nog.
Je ziet wel veel dat de ketting wordt gedaan maar dat lijkt zelden de aanleiding te zijn. Meestal wordt die meegenomen omdat klepseals en koelbuis en andere moeilijke pakkingen vervangen moeten worden.
De koelbuis en veel pakkingen aan de voorzijde zijn bij mij al gedaan.
Dus nu moeten de klepseals en carterpan nog.
Re: Distributieketting N62 V8
Bij mij zit er met 278K nog de eerste in. Is een super robuuste duplex. Verder vaak genoeg oliebeurtje en E5 tanken. Pas als ie ratelt zou ik 'm vervangen.
Re: Distributieketting N62 V8 (en olieverbruik)
@vincent e.a. , heb nu een tijdje gereden ;-) . Olieverbruik is praktisch nul. Ook verlies ik gelukkig geen koelvloeistof. (ik heb er een andere thermostaat in met lagere temp a 93 gr ipv 105 gr en dus ook lagere druk als gevolg)
Zojuist terug van vakantie en onder veel verschillende omstandigheden gereden. Ffiles, voluit autobahn,voluit door bergen, hoge temperaturen etc.
4000 km gereden in paar weken en ik denk nog niet een een kwart liter olie verbruikt. Nul verlies koelwater. Ok, benzine verbruik 1 op 9,3. Tank alleen 98 of hoger ivm tune etc.
Zojuist terug van vakantie en onder veel verschillende omstandigheden gereden. Ffiles, voluit autobahn,voluit door bergen, hoge temperaturen etc.
4000 km gereden in paar weken en ik denk nog niet een een kwart liter olie verbruikt. Nul verlies koelwater. Ok, benzine verbruik 1 op 9,3. Tank alleen 98 of hoger ivm tune etc.
Re: Distributieketting N62 V8
Heb je ook al eens naar de excentriek-as gekeken? Ik heb 'm geinspecteerd en de motoren vervangen, maar zag nog geen inloopsporen. Oliebeurtjes is het belangrijkste en e5 tanken.
Re: Distributieketting N62 V8
hoi G545, excentriek as heb ik niet bekeken. Destijd hebben ze bij gijsbertsen de klepseals gedaan en een en ander gecontroleerd en vervangen. Zag er allemaal goed uit zei de monteur. Daar ga ik dan voor nu vanuit. Ik ververs olie iedere 5000 a 6000 km . En zoals vermeld alleen 98 en hoger. Dat is E5 of helemaal geen bio meuk toegevoegd. Hier moet je natuurlijk niet op bezuinigen. Keer per ongeluk 95 getankt en dan is het verbruik ook hoger.
Re: Distributieketting N62 V8
Mmm, ik merk niet echt verschil in verbruik tussen e10 en e5. Merk het vooral in felheid. e5 vpower octaan 100 doet het erg goed. Heb de e60 als hobby auto's, dus als ie is warmgereden word er goed gas gegevens zeg maar
Ik doe max 15k km met olie. Mann-oil 05w40 met BMW Spec.
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Re: Distributieketting N62 V8
Zou overigens erg graag een sperdiff willen, maar weet nog niet hoe.
Re: Distributieketting N62 V8
Sperdiff kan je in laten bouwen bij Hardemann. Dan wordt de bestaande omgebouwd. Wil ik ook graag maar de kosten houden me (nog) tegen. Helaas heb ik een heldere tik in de aandrijving. Garage zegt dat het uit het diff komt, ik heb zo mijn twijfels. Voel ook schok bij gas los laten en weer gas geven. Misschien de CVJ in de cardan as want zo klinkt het alsof je tegen de aandrijfas tikt met een hamer.
Re: Distributieketting N62 V8
Ooh da's inderdaad erg duur. Tel zo 2500-3000euro.
Naja kan van alles zijn. motorsteunen-versnellingsbaksteunen-hardyschijf-middenlager-of pinion as in het diff waar die 2 kleine tandwieltjes op zitten. Is denk ik snel te diagnostiseren door aan de cardanas te draaien.
Naja kan van alles zijn. motorsteunen-versnellingsbaksteunen-hardyschijf-middenlager-of pinion as in het diff waar die 2 kleine tandwieltjes op zitten. Is denk ik snel te diagnostiseren door aan de cardanas te draaien.
Re: Distributieketting N62 V8
Dank voor de tip , je noemt zon beetje alle punten op die inderdaad mogelijk zijn ;-)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:13
- Locatie: W'berg
Re: Distributieketting N62 V8
Hallo liefhebbers
Ik heb ook een E60 545i met een N62 blok.
Bij mij is er begin van dit jaar een distributieketting gebroken.
Een kennis die al erg lang bij BMW werkt vertelde me dat dit wel vaker gebeurd bij deze blokken.
Mijne had 270.000km gelopen en had de auto al ruim 4 jaar en deed netjes al het onderhoud op tijd.
Auto had een hele lichte Tik en bij de BMW dealer hebben ze dit niet eens gehoord en ik ben er mee naar een specialist geweest en die meende dat het geluid van de vacuümpomp was.
Inmiddels een ander blok gekocht en deze helemaal gedemonteerd en alles naar een revisiebedrijf gebracht voor controle op div. Blijkt het aangekochte blok ovale cilinders te hebben dus dit word nu gemaakt dmv nieuwe bussen te plaatsen. Cilinderkoppen gereviseerd en alle lagers worden vernieuwd en de zuigerveren ook.
Een kostenpost waar je gewoon een andere voor kan kopen dus mijn advies aan iedereen laat je distributie gewoon op tijd doen want ik deed nooit gek met de auto dus daar kan het niet aan liggen. De BMW monteur zei dat de ketting meestal breekt als de motor word uitgezet en dit was bij mij dus ook.
Ik heb ook een E60 545i met een N62 blok.
Bij mij is er begin van dit jaar een distributieketting gebroken.
Een kennis die al erg lang bij BMW werkt vertelde me dat dit wel vaker gebeurd bij deze blokken.
Mijne had 270.000km gelopen en had de auto al ruim 4 jaar en deed netjes al het onderhoud op tijd.
Auto had een hele lichte Tik en bij de BMW dealer hebben ze dit niet eens gehoord en ik ben er mee naar een specialist geweest en die meende dat het geluid van de vacuümpomp was.
Inmiddels een ander blok gekocht en deze helemaal gedemonteerd en alles naar een revisiebedrijf gebracht voor controle op div. Blijkt het aangekochte blok ovale cilinders te hebben dus dit word nu gemaakt dmv nieuwe bussen te plaatsen. Cilinderkoppen gereviseerd en alle lagers worden vernieuwd en de zuigerveren ook.
Een kostenpost waar je gewoon een andere voor kan kopen dus mijn advies aan iedereen laat je distributie gewoon op tijd doen want ik deed nooit gek met de auto dus daar kan het niet aan liggen. De BMW monteur zei dat de ketting meestal breekt als de motor word uitgezet en dit was bij mij dus ook.