Olie ververst van de verdeelbak, x drive

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
goos

Olie ververst van de verdeelbak, x drive

Bericht door goos » 04 sep 2024, 23:02

Olie in de verdeelbak, zou life time zijn, maar lijkt me niet. Het gaat nog al eens mis met de verdeelbak. Naast natuurlijk de juiste banden monteren, helpt olie verversen ook. De olie kwam er vrij donker uit, niet verbrand gelukkig. Uitvoering: olie Dtf 1 van fa Offenga besteld inclusief nieuwe plug. De bak heeft geen aftapplug meer. De olie moet via de vulplug worden afgezogen. De steun van dd bak kan blijven zitten. Het lukt met een stukje van een inbussleutel 14 mm, om mbv een steeksleutel op de inbus, deze los te draaien. Ik heb een dun slangetje gebruikt, om de olie af te zuigen. Weinig ruimte, maar lukt wel om de slang er tot aan de bodem in te steken. Totaal ca 0,6 liter eruit gezogen. Daarna dezelfde hoeveelheid er weer in gedaan. Nieuwe plug met inbus 14 mm, icm moment steeksleutel op 60 NM vast gezet. Klaar. Wel of niet na olie verversen, de adaptie waarden resetten, op internet veel verschillende meningen hierover. Ik heb de apparatuur er niet voor. Ben wel aan het orienteren om inpa te gaan gebruiken in de toekomst. Voor de verversing geen problemen, daarna ook niet. Ik ga wel kijken of X delete interessant is voor mij. Vooral als de profiel diepte van de zomerbanden wat af gaan wijken. Ik heb een breedset, kan voor en achter niet wisselen. Met x- delete kan ik de zomerbanden dan zonder risico oprijden. Winterset is geen breedset, eenvoudiger om profiel diepte gelijk te houden. Dan kan ik in de winter gewoon weer xdrive inzetten. Ik overweeg om binnen 10 d km, nogmaals te verversen. Dit wil ik doen omdat het met afzuigen niet lukt om alle oude olie eruit te zuigen.
Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

vester86

Re: Olie ververst van de verdeelbak, x drive

Bericht door vester86 » 05 sep 2024, 23:32

adaptiewaardes ALLEEN vervangen als je onderdelen in de bak zelf vervangt. NIET bij het wisselen van olie

goos

Re: Olie ververst van de verdeelbak, x drive

Bericht door goos » 08 sep 2024, 22:28

Dankjewel voor je reactie.
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) DIY: Do It Yourself”