Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Voor alle technische vragen over de BMW 6 Serie
Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door vincent h » 07 jun 2021, 16:58

Hallo.

Wie kan me vertellen wat het vervangingsinterval is van de bougies in de N62 v8.
De Dealer die de auto heeft geleverd lijkt deze elke 100k te vervangen te hebben echter een dealer aan de andere kant van het land zegt dat deze bij 60k vervangen moeten worden.

martindebelitos
Berichten: 544
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door martindebelitos » 08 jun 2021, 09:59

hallo vincent ik dacht by de 60 duizend .

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door vincent h » 08 jun 2021, 20:50

Het is nog niet heel eenduidig.
Op Engels talige fora zie je ook 60k en 100k miles.

Als de auto bij een reset van het interval zelf de juiste waarde aan zou moeten geven en je dit niet zelf kan invullen zou dit 100000km moeten zijn. Dat gaf mijn boordcomputer in ieder geval aan.

Of het is in de loop der tijd misschien aangepast.

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door Jos535i » 09 jun 2021, 05:01

Ik hou het bij 60.000km. Ik heb ze bij 67.000 laten vervangen, de oude zagen er aardig versleten uit.
Ik denk dat 100.000 wel een uiterste is.

Gebruikersavatar
G545i
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:30

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door G545i » 16 aug 2024, 08:02

Ligt eraan welke bougie je pakt, de normale 60K en de duurdere om de 100K. Ik heb de normale en pak ze om de 60K. Heb toen ook gezien dat er olie in een bougieschacht stond. Lekkage dus. Heb nieuwe bougieschacht pakkingen gekocht en gemonteerd, de nieuwe zijn met staal omhuld.

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door vincent h » 24 sep 2024, 20:01

Het interval in de computer kent alleen een interval van 100k. Weet je welk type 100k aan kunnen?

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door B-Buster » 24 sep 2024, 21:14

100k met bougies moet je helemaal niet willen. Dat zijn slechte VAG grappen. Dan kun je net als bij VW meteen de bobines allemaal gaan wisselen omdat die met oude vonkenmakertjes hard achteruit gegaan zijn.

Lekker om de paar jaar vervangen zodat het optimaal blijft werken.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

ptrkp
Berichten: 232
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door ptrkp » 25 sep 2024, 01:18

G545i schreef: 16 aug 2024, 08:02 Ligt eraan welke bougie je pakt,
Degene die zijn voorgeschreven voor de motor.
vincent h schreef: 08 jun 2021, 20:50 Op Engels talige fora zie je ook 60k en 100k miles.
Engelse zijn krenten wbt onderhoud, die vinden alles te duur.
Jos535i schreef: 09 jun 2021, 05:01 Ik hou het bij 60.000km. Ik heb ze bij 67.000 laten vervangen, de oude zagen er aardig versleten uit.
Dan had je ze eerder moeten wisselen.
vincent h schreef: 24 sep 2024, 20:01 Het interval in de computer kent alleen een interval van 100k. Weet je welk type 100k aan kunnen?
Als je de BMW intervallen aanhoud dan weet je zeker dat je motor niet lang meegaat.

Ik heb mijn bougies NGK wel van een 6 cilinder vervangen met 32.000Km net geen 2 jaar en dat was eigenlijk al veel te lang, Hoe langer ze erin zitten hoe lastiger het is om ze eruit te krijgen ook heb je kans dat na een te lange periode ze los gaan zitten ook al zijn ze op moment vast gedraaid.
Ik ga terug naar maximaal 1 jaar en dan wisselen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door vincent h » 25 sep 2024, 20:06

Deze motor heeft zijn 2e set bougies bij ca. 200k gekregen de vorige eigenaar heeft maar 1x nieuwe bougies gehad bij 101k.
De motor liep bij 198k nog als een zonnetje ondanks mogelijke vervuiling door de lekkende klepseals.
Wellicht als je een motor veel en lang op z'n grens rijdt is sneller vervangen aan te bevelen lijkt me. Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat bougies los kwamen.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door B-Buster » 25 sep 2024, 21:05

Dat de vorige eigenaar dat deed is geen reden om dat richting de techniek onsympathieke gedrag voort te zetten.

Met dank aan hetzelfde gedrag schakelt je bak ook nog perfect las ik.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

BAS550iM
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jun 2022, 09:35

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door BAS550iM » 26 sep 2024, 12:31

Ik zou ze iedere 20.000 a 30.000 vervangen. Die dingen van Bosch of NGK kosten nog geen tientje op daparto . Dan heb je gewoon de juiste als je even goed zoekt en google gebruikt.

Volgens mij deze :
Bougie FR7KPP332 Bosch

Bougie IZFR6H11 NGK

fabrikant NGK en Bosch geven zelf max 60.000 tot 90.000 km aan. Dit zou ik nooit doen. Wil je zuinig en snel rijden dan vervang je het gewoon regelmatig.

En netjes met de hand aandraaien en daarna met de momentsleutel conform spec. En het is een leuk werkje.

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door vincent h » 27 sep 2024, 06:36

Als je ze zo vaak vervangt is het wel fijn als je dat zelf kan anders gaat het redelijk in de papieren lopen.

Heb je nog speciaal gereedschap nodig om de achterste 2 te bereiken?

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door vincent h » 27 sep 2024, 06:39

Waar vind je info zoals het aandraaimoment?

Googelen en hopen dat je het juiste vind of kan je ergens aan een werkplaatshandboek komen?

ptrkp
Berichten: 232
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door ptrkp » 27 sep 2024, 11:07

vincent h schreef: 27 sep 2024, 06:36 Als je ze zo vaak vervangt is het wel fijn als je dat zelf kan anders gaat het redelijk in de papieren lopen.
Als je dat niet kan dan moet je niet z'n auto kopen of heel veel geld hebben.
Heb je nog speciaal gereedschap nodig om de achterste 2 te bereiken?
Beste is een 3/8 ratelset met wat verschillende lengtes verlengstukken.
BAS550iM schreef: 26 sep 2024, 12:31 Ik zou ze iedere 20.000 a 30.000 vervangen.
Zeker niet meer dan 20.000Km
BAS550iM schreef: 26 sep 2024, 12:31 Volgens mij deze :
Bougie FR7KPP332 Bosch

Bougie IZFR6H11 NGK
Check waar deze motoren het beste oplopen, niet alle motoren vinden een ander merk leuk dan wat voorgeschreven is.
vincent h schreef: 27 sep 2024, 06:39 Waar vind je info zoals het aandraaimoment?
Afbeelding
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Bougies 4.8 v8 vervangingsinterval

Bericht door B-Buster » 27 sep 2024, 11:23

BAS550iM schreef: 26 sep 2024, 12:31 Ik zou ze iedere 20.000 a 30.000 vervangen. Die dingen van Bosch of NGK kosten nog geen tientje op daparto . Dan heb je gewoon de juiste als je even goed zoekt en google gebruikt.
En max een paar jaar als je weinig rijdt. Van korte ritjes gaan ze harder achteruit.
Volgens mij deze :
Bougie FR7KPP332 Bosch

Bougie IZFR6H11 NGK
De IZFR6H11 doet het hier uitstekend i.c.m. 8x nieuwe bobines.
fabrikant NGK en Bosch geven zelf max 60.000 tot 90.000 km aan. Dit zou ik nooit doen. Wil je zuinig en snel rijden dan vervang je het gewoon regelmatig.
Dat zou in theorie kunnen als alles nieuw is, maar dit zijn oude auto's dus dat gaat niet meer op. Buiten dat is het niet verstandig om te doen, dat soort intervallen zijn niet gericht aan de gebruikers die aan het eind van de theoretische levensduur er nog steeds plezier van willen hebben. Dat zijn wij.

Wat die fabrikanten opgeven zijn intervallen om tegen zo laag mogelijke kosten voor zowel autofabrikant als eerste eigenaar door de garantietermijn te komen. Idem met die zogenaamd onderhoudsvrije bakken en differentiëlen. Dat zal best voor de eerste 150-180k km's. Daarna is dat spul voor de fabrikant uit beeld en hoeven ze er niets meer voor te doen.

30k met olie doen is dom, dat beginnen we tegenwoordig door te krijgen. Idem met automaatolie. Dat kun je doortrekken op alles wat een serieuze bijdrage levert aan het mechanisch correct functioneren van je auto.
vincent h schreef: 27 sep 2024, 06:36 Als je ze zo vaak vervangt is het wel fijn als je dat zelf kan anders gaat het redelijk in de papieren lopen.
Als je zelf niets kan betwijfel ik of het verstandig is zo'n V8 te bezitten. De bougies zijn dan de kleinste zorg.
Heb je nog speciaal gereedschap nodig om de achterste 2 te bereiken?
Met de juiste kniestukjes kom je er net bij, anders haal je de bak erboven waar o.a. het luchtfilter in zit weg en dan kun je er goed bij. Dat klinkt spannender dan het is, die heb je binnen 2 minuten in je handen.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

Plaats reactie

Terug naar “BMW 6 Serie (E63 / E64) Techniek”