Traumatische ervaring
Traumatische ervaring
Afgelopen zaterdag in Hanover: staan voor een rood verkeerslicht te wachten, bak in Drive, voet op de rem. Plotseling loopt het motortoerental heel snel op en wil de auto er vandoor. Mijn chauffeur heeft de handen vol om hem op zijn plek te houden en om te voorkomen dat we de camper voor ons aantikken. Bak in P, motor draait dik 7000 rpm. Motor afgezet, opnieuw gestart en draait vervolgens keurig stationair. We vervolgen onze weg naar Berlijn met het hart in de keel van de schrik. Geen meldingen in het display (helaas.) Ik bel ondertussen BMW Pechhulp en doe verslag. Kunnen weinig doen. Mijn chauffeur zet ons af en rijdt terug, gelukkig geen problemen meer. Mijn vader vertelt me dat een neef ook iets derggelijks heeft meegemaakt waardoor een aanrijding ontstond. Ik neem contact met hem op en hij bevestigt dit. In zijn geval betrof het een 1serie met een 4cilinder diesel, geen automaat. Ook bij hem geen meldingen en bij het uitlezen komt er in eerste instantie niks uit, totdat hij de motor laat lopen tijdens het uitlezen. Dan ziet hij dat de koelvloeistof temperatuursensor hele rare waarden aangeeft, een enorm fluctuerende temperatuur die heen en weer vliegt tussen de 30 en 90. Dit zou de boosdoener moeten zijn is zijn conclusie.
Of dat in mijn geval ook zo is sluit ik niet uit. Dit doet mijn liefde voor de auto geen goed. Je wilt niet weten wat er allemaal gebeurt als de auto voluit wil accelereren terwijl je met volle kracht de rem ingetrapt moet houden. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt, heb er ook niet eerder van gehoord en hoop dit nooit meer te beleven.
Of dat in mijn geval ook zo is sluit ik niet uit. Dit doet mijn liefde voor de auto geen goed. Je wilt niet weten wat er allemaal gebeurt als de auto voluit wil accelereren terwijl je met volle kracht de rem ingetrapt moet houden. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt, heb er ook niet eerder van gehoord en hoop dit nooit meer te beleven.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Traumatische ervaring
Wow Marc, heftig. Ook hoop dat een diagnose uitsluitsel kan geven.
Vertrouwen in de auto zal momenteel op een zeer laag peil zijn bij jullie.
Vertrouwen in de auto zal momenteel op een zeer laag peil zijn bij jullie.
Re: Traumatische ervaring
owjeee...zonder gaspedaal actie toerental naar 7000 rpm is wel bizar....l
ongecontroleerde gasklepactie zou mijn inziens met gaspedaal input in zekere zin moeten correleren. of code kunnen creëren in deze casus. (in deze 2 onderdelen zitten meen ik standaard 2 sensors die moeten correleren). Maar goed, ben maar hobbyist en werk niet op de bmw afdeling waar e.a. wordt bedacht.
Maar diagnose is zeer beperkt als het probleem niet optreed. Of bmw moet een servicebulletin omtrent dit probleem hebben
ongecontroleerde gasklepactie zou mijn inziens met gaspedaal input in zekere zin moeten correleren. of code kunnen creëren in deze casus. (in deze 2 onderdelen zitten meen ik standaard 2 sensors die moeten correleren). Maar goed, ben maar hobbyist en werk niet op de bmw afdeling waar e.a. wordt bedacht.
Maar diagnose is zeer beperkt als het probleem niet optreed. Of bmw moet een servicebulletin omtrent dit probleem hebben
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Traumatische ervaring
Inderdaad, diagnose is zelfs niet eens mogelijk zolang de klacht niet optreedt. Daar kwam mijn neef ook achter, hij zag de waarden van de koelvloeitstoftemperatuursensor pas hevig fluctueren toen het probleem optrad.
Mijn auto is afgelopen dinsdag uitgelezen met BMW Ista en Autel, met beide apparaten zijn life data bekeken en zijn ook de data van sensoren bekeken. Proefrit gemaakt. Onderdelen in de omgeving van gas- en rempedaal gecheckt, randsystemen, zoals cruise control getest etc. Etc.
Geen enkele fout of bijzonderheid gevonden. Mechanisch ook alles onderzocht. Jammer want dit is wel een gevaarlijk probleem. Sinds dit zich voordeed vorige week zaterdag ruim 2300 kilometer gereden en het heeft zich niet nogmaals voorgedaan. Toch zit ik alles behalve ontspannen in de auto. In AIR is dit probleem ook niet bekend. Tja, elke kleine afwijking in emissie wordt gerapporteerd, maar zoiets naars als dit dus niet.
Mijn auto is afgelopen dinsdag uitgelezen met BMW Ista en Autel, met beide apparaten zijn life data bekeken en zijn ook de data van sensoren bekeken. Proefrit gemaakt. Onderdelen in de omgeving van gas- en rempedaal gecheckt, randsystemen, zoals cruise control getest etc. Etc.
Geen enkele fout of bijzonderheid gevonden. Mechanisch ook alles onderzocht. Jammer want dit is wel een gevaarlijk probleem. Sinds dit zich voordeed vorige week zaterdag ruim 2300 kilometer gereden en het heeft zich niet nogmaals voorgedaan. Toch zit ik alles behalve ontspannen in de auto. In AIR is dit probleem ook niet bekend. Tja, elke kleine afwijking in emissie wordt gerapporteerd, maar zoiets naars als dit dus niet.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Traumatische ervaring
zit nog misschien te denken....(volgens mij is dit ook ooit eens mij overkomen)
Heeft je chauffeur niet perongeluk zijn voet wat ongelukkig op rempedaal gezet en met een gedeelte van de schoen/voet ook het gaspedaal ingedrukt?
is maar een idee .....(al twijfel ik of je op deze manier tot 7000rpm komt)
Heeft je chauffeur niet perongeluk zijn voet wat ongelukkig op rempedaal gezet en met een gedeelte van de schoen/voet ook het gaspedaal ingedrukt?
is maar een idee .....(al twijfel ik of je op deze manier tot 7000rpm komt)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Traumatische ervaring
Kan ik natuurlijk niet voor 100% uitsluiten. Hij zei: "het eerste wat ik deed was naar beneden kijken maar het gaspedaal was vrij." Het is ook nog zo dat de motor, in zo'n geval na een paar seconden terugvalt naar stationair. Ik weet ook niet precies hoe lang het allemaal geduurd heeft, voor mijn gevoel zeker langer dan een paar seconden. Eerlijk, ben al aan het nadenken over een andere auto. Ik probeer deze casus ook onder de aandacht te brengen bij BMW Groep Nederland maar ik maak me daaromtrent echt geen illusies. Het blijft me toch verbazen dat zoiets niet terug te vinden is bij het uitlezen. Maar goed, het zal wel aan mijn mentale gesteldheid liggen maar ik vind het heel erg dat ik niet meer relaxed in deze auto zit. Dat, terwijl ik rijden in dit ding by far de leukste en meest ontspannende bezigheid vond. Het is een prachtig ding en hij rijdt, ook met bijna 144K op de teller nog steeds fantastisch.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Traumatische ervaring
We gaan de dashcam beelden bekijken en als het kan deel ik die met jullie. Beelden moeten er wel zijn na al die klappen die door de auto gingen.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Traumatische ervaring
Tsja historic trends worden helaas niet gelogd.
Zijn ze wel mee bezig vanuit EU regelgeving geloof ik. Een soort "zwarte doos" achtig iets.
Probeer voorlopig even vast te houden aan je fijne rijervaringen. Mogelijk komt er een oorzaak uit de bus.
Zijn ze wel mee bezig vanuit EU regelgeving geloof ik. Een soort "zwarte doos" achtig iets.
Probeer voorlopig even vast te houden aan je fijne rijervaringen. Mogelijk komt er een oorzaak uit de bus.
Laatst gewijzigd door m.h. op 07 okt 2024, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Traumatische ervaring
Dit is wel heel bizar!
Hopelijk dat je iets kan zien op de beelden.
Hopelijk dat je iets kan zien op de beelden.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Traumatische ervaring
maar zolang het gaspedaal 'denk' dat de input vol gas is, dan krijg je geen foutcodes. Immers als je zelf het gas vol in trapt krijg je ook geel foutmeldingen. Dus ergens ook wel logisch dat er niets opgeslagen word of uitgelezen kan worden.
Ik heb het ook eens gehad jaar of 10 geleden, bleek foutief elektronisch gaspedaal. was een handgeschakelde auto en door de rem fors in te trappen werd de input van het gaspedaal automatisch beperkt of helemaal teniet gedaan. Schijnt wettelijk vereist te zijn zeiden ze (?) Soort van extra beveiliging. Dus bleef er gewoon mee door rijden zolang ik het met een forse tik op het rempedaal kon overrulen. Na 10x of zo was ik er klaar mee en op gegeven moment het gaspedaal vervangen en daarna nooit meer problemen.
maar het verhaal van dubbele beveiliging wat op elke auto moet zitten met fors het rempedaal in trappen is hier dan wel opmerkelijk.
Ik heb het ook eens gehad jaar of 10 geleden, bleek foutief elektronisch gaspedaal. was een handgeschakelde auto en door de rem fors in te trappen werd de input van het gaspedaal automatisch beperkt of helemaal teniet gedaan. Schijnt wettelijk vereist te zijn zeiden ze (?) Soort van extra beveiliging. Dus bleef er gewoon mee door rijden zolang ik het met een forse tik op het rempedaal kon overrulen. Na 10x of zo was ik er klaar mee en op gegeven moment het gaspedaal vervangen en daarna nooit meer problemen.
maar het verhaal van dubbele beveiliging wat op elke auto moet zitten met fors het rempedaal in trappen is hier dan wel opmerkelijk.
Re: Traumatische ervaring
Plausibel verhaal. We zijn inmiddels ruim een maand en bijna 5000 kilometer verder en het heeft zich niet meer voorgedaan. Er zijn twee werkplaatsen bij betrokken geweest en BMW Group Nederland heeft zich er ook mee bemoeid. Gesuggereerd werd de gaspedaalsensor te vervangen, daarvan schijnen er twee te zijn en als er eentje een storing geeft is rijden uitgesloten. Ben overigens wel om me heen aan het kijken voor een andere auto maar er is op dit moment geen interessant aanbod. Ik overweeg diesel te gaan rijden. Wellicht een 8serie Gran Coupe. Dan wel met minimaal de opties die ik nu heb en dan blijkt er niks leuks te koop te staan. Mijn auto figureert binnenkort trouwens in een Youtube video van Carrec Technocenter over het spoelen van de transmissie.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Traumatische ervaring
Ben benieuwd, Joep had het laatst al over dat deze video er aan zat te komen.
Ben ook wel in de markt voor een G31 maar heb vrij specifieke eisen en heb geen haast.
Ben ook wel in de markt voor een G31 maar heb vrij specifieke eisen en heb geen haast.