De bmw e46 touring 318i van Sebastiaan

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
sebastiaan380se

De bmw e46 touring 318i van Sebastiaan

Bericht door sebastiaan380se » 17 dec 2024, 16:21

Afbeelding

Mijn 318i touring (n42) uit 2002.
Kilometerstand op dit moment: 253.000km

Twee maanden geleden gekocht en meteen een aantal problemen, waaronder het zo nu en dan uitvallen en dan weer niets aan de hand. Heb daarop de krukassensor vervangen en toen was dit probleem opgelost.

Ook had ik een oranje motorlampje, uitgelezen en bleek de katalysator te zijn. Dat klopte want bij het bekijken ervan bleek die leeggeklopt te zijn, via Facebook een andere katalysator gescoord en deze er tussen gelast. Probleem opgelost :)

Ook stond hij op stalen velgen, vandaag een setje style 160 eronder gelegd, staat een stuk mooier naar mijn mening.

Er moeten nog een aantal dingen aan de auto gebeuren de belangrijkste daarvan zijn de carterventilatie, lekkende pakkingen en de klepseals.

Hier ga ik halverwege januari mee beginnen.

Het verbruik qua olie is op dit moment zo'n 1 tot 1,5 liter op 1000km. En ook veel blauwachtige rook na een tijdje stationair en dan gas geven.

Nulkommavierbar

Re: De bmw e46 touring 318i van Sebastiaan

Bericht door Nulkommavierbar » 31 dec 2024, 00:31

succes met de e46, en gaaf dat je hem wat liefde gaat geven. Als je weer op het ‘0-punt’ bent qua onderhoud moet het vanaf dan prima te doen zijn. Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

sebastiaan380se

Bericht door sebastiaan380se » 12 jan 2025, 16:32

Ik heb inmiddels alle benodigde materialen en gereedschappen besteld voor het vervangen klepseals, carterventilatie en de lekkende pakkingen.

Hoop dat ik alles deze week in huis heb, want heb in de planning staan om vrijdagochtend met de klus te beginnen.

Wel alvast de auto even schoongemaakt, want deze zag er niet meer uit na een ritje over onverharde wegen in Duitsland haha.
Afbeelding

sebastiaan380se

Bericht door sebastiaan380se » 19 jan 2025, 16:00

Inmiddels weer een update.

Kmstand: 254.968km

Inmiddels alle 16 klepseals vervangen.
Links de nieuwe, rechts 1 van degene die eruit kwamen.
Afbeelding

Was een hele klus om alles te demonteren en weer te monteren en de timing op tijd te zetten.

Al met al zo'n 10 tot 12 uurtjes mee bezig geweest (wel zonder enige ervaring, had dit nog nooit gedaan)
Afbeelding

Hier een foto van alle seals die eruit gekomen zijn, vervanging was geen overbodige luxe volgens mij.
Afbeelding

Aanstaande woensdag, ga ik de vacuumpomp pakkingen (rubbers) vervangen, de kleppendeksel pakking, inlaatspruitstuk pakkingen, oliefilterhuis pakkingen, en de carterventilatie inclusief alle slangen, en de motorolie vervangen + een nieuw oliefilter.

Hopelijk is dan het olieverbruik opgelost en kan de auto er weer een tijd tegenaan :duimen:

Nulkommavierbar

Bericht door Nulkommavierbar » 23 jan 2025, 20:08

En merk je verbetering in de motorloop?

sebastiaan380se

Bericht door sebastiaan380se » 24 jan 2025, 15:03

Update:
Kmstand: 255.000km

Weer een aantal dingen vervangen:
Vacuumpomp pakkingen,
Inlaatspruitstuk pakkingen,
Ccv systeem + slangen,
Oliefilterhuis pakkingen,
Kleppendeksel pakking,
Motorolie + oliefilter met bijhorende rubbers.

De slangen en de ccv zelf zagen er niet best uit..
Afbeelding

Overzicht van een groot deel van het oude spul.
Afbeelding

Qua gevoel loopt de motor regelmatiger/rustiger stationair. En het veel roken na een tijdje stationair lopen is verdwenen.

Nu de komende tijd het olieverbruik in de gaten houden en hopelijk is dat ook opgelost na alles nu.

*kleine update*
Ruik toch stationair met koude motor een olielucht in de auto. Die na een paar meter rijden ook weer verdwijnd. Vermoed toch nog ergens een lekkende pakking, de vraag is alleen welke pakking er lekt?

Binnenkort eens goed bekijken.

Nulkommavierbar

Bericht door Nulkommavierbar » 30 jan 2025, 19:33

Olielucht in cabine: heb je de olieresten rondom het uitlaatspruitstuk verwijderd en schoongemaakt? Ik kan me nog herinneren dat dankzij een lekkende kleppendekselpakking er een druppeltje olie op de spruitstukken kwam en zo de cabine binnenkwam

sebastiaan380se

Bericht door sebastiaan380se » 31 jan 2025, 09:37

Heb de olieresten niet schoongemaakt inderdaad, ruik het inmiddels ook niet meer.

Dus denk dat het oude olie was inderdaad die verdampte.

Nulkommavierbar

Bericht door Nulkommavierbar » 31 jan 2025, 17:29

Mooi te horen, dat zijn net de dingen die het rijden fijner maken:-)

Bij de zes-cilinders is het vaak het hitteschild/uitlaatspruitstukpakking waar gelekte olie vanaf druppelt, direct op het spruitstuk waarvan de geur vrolijk via de aanjager de cabine ingeblazen wordt.
Afbeelding

sebastiaan380se

Bericht door sebastiaan380se » 31 jan 2025, 18:47

Ja precies een paar druppels is voldoende voor een heerlijke olielucht haha.

Bij die van mij kwam het denk ik van de vacuumpomp die wat lekte. En de kleppendeksel.
Maar ook het oliefilterhuis lekte behoorlijk onder het inlaatspruitstuk lag een hele plas olie op het blok.

Al met al een heel stuk beter geworden qua olielekkage en verbruik iniedergeval.

Oliepijl staat momenteel nog steeds op hetzelfde pijl. Dus denk dat het nu wel goed gaat.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”