Goede middag,
Mijn mooie f20 b48 uit 2017 heeft een niet werkende ventilator.
Sinds gister wilt de koelfan van het motorblok niet meer draaien.
Dit zijn de zaken die ik al onderzocht heb en weet.
De koelvloeistofmeter werkt naar behoren die meet de temparatuur goed.
Er staat spanning op de ventilator.
De zekeringen van de ventilator heb ik in het schema gezocht. Die vind ik niet op de plekken waar ze zijn aangeduid.
De anwb heeft het stuurstroomkabeltje gemeten maar vind er geen stuurstroom. Nou weet ik niet of dat okk lukt met een simpele voltmeter.
Met de app bimmerlink heb ik de auto uitgelezen.
In de bijlage vind je het uitlees rapport. Ik word er niet wijzer van. Wie kan mij hierbij helpen? Of hint en tips geven?
Ventilator springt niet aan.
Re: Ventilator springt niet aan.
Wat is de aanleiding om te twijfelen over werking dan "hij springt niet aan"?
Aller eerst heb je foutcodes?
om een e.a. te testen zou ik een stroomschema bekijken.
- ik lees dat het PWM wordt aangestuurd
- er nog een (cuttoff) relais tussen zit.
ik zou eerst bi directionaal aan sturen met de betere scantools of bmw programmas en vandaar uit verder kijken, maar eerst kijken of er foutcodes zijn.
anders maak de stekker eens los van de fan en kijk je of je er een foutcode voor terug krijgt wanneer je de auto start.
Aller eerst heb je foutcodes?
om een e.a. te testen zou ik een stroomschema bekijken.
- ik lees dat het PWM wordt aangestuurd
- er nog een (cuttoff) relais tussen zit.
ik zou eerst bi directionaal aan sturen met de betere scantools of bmw programmas en vandaar uit verder kijken, maar eerst kijken of er foutcodes zijn.
anders maak de stekker eens los van de fan en kijk je of je er een foutcode voor terug krijgt wanneer je de auto start.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Bedankt voor je bericht.
De ventilator springt idd niet aan.
De foutcodes zijn: 1A2009: Electric fan, control: malfunction
1FBB01: Check-Control message (ID 567): Motor fan. Drive moderately.
Ik heb de fentilator vervangen maar alsnog krijg ik de melding. En werkt de ventilator niet.
Heb ik het goed om nu het aanstuurkabeltje door te meten en na te gaan op een kabelbreuk?
De ventilator springt idd niet aan.
De foutcodes zijn: 1A2009: Electric fan, control: malfunction
1FBB01: Check-Control message (ID 567): Motor fan. Drive moderately.
Ik heb de fentilator vervangen maar alsnog krijg ik de melding. En werkt de ventilator niet.
Heb ik het goed om nu het aanstuurkabeltje door te meten en na te gaan op een kabelbreuk?
dan moet je aan bekabeling denken ja...(dme kan theoretisch ook nig)
controleer maar eerst de zekeringen f29 5a en f400 (50, ,80 of 125)
ik kan geen fotos uploaden met phone
zit ook nog een relais passagierskant op een plek waarvan ik denk daar zou het nog wel eens nat kunnen worden nabij dme volgensmij..in de linker bovenhoek als je met de motorkap open ervoorstaat
kan nog meer verzinnen...maar even geen tijd voor
ik kan geen fotos uploaden met phone
zit ook nog een relais passagierskant op een plek waarvan ik denk daar zou het nog wel eens nat kunnen worden nabij dme volgensmij..in de linker bovenhoek als je met de motorkap open ervoorstaat
kan nog meer verzinnen...maar even geen tijd voor
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
Zit er ook een zekering op stuurstroom?
Bekabeling laat ik volgende week door meten.
Ik zal eens op zoek gaan naar de relais kijken of die uitwisselnaar is met een ander deel van de auto.
Zit er ook een zekering op stuurstroom?
Bekabeling laat ik volgende week door meten.
Ik zal eens op zoek gaan naar de relais kijken of die uitwisselnaar is met een ander deel van de auto.