BMW X3 2007 - temperatuur loopt soms op

Hier vind je algemene informatie m.b.t. huisregels, mededelingen & nieuws
bommel14

BMW X3 2007 - temperatuur loopt soms op

Bericht door bommel14 » 27 feb 2025, 09:57

Hi forumleden! Ik ben nieuw hier en sinds een half jaar eigenaar van een BMW X3 2007. Helaas toch wel wat probleempjes mee, en dat net nu ik er zaterdag mee naar Oostenrijk wil gaan. Al 4 bezoekjes aan de garage verder, maar er is geen duidelijke diagnose gesteld. De BMW garage kan helaas pas April... Wellicht dat iemand hier een idee heeft van het volgende problem?

De afgelopen weken is motor is een aantal keer oververhit geraakt. Ongeveer op het moment dat deze op bedrijfstemperatuur is gekomen. Koelvloeistof kwam hierbij door druk naar buiten. Eerste vermoeden was de thermostaat. Deze is inmiddels vervangen samen met de sensor. Overigens ook test gedaan op koppakking en deze is OK. Koelvloeistof systeem gespoeld en ververst.
Het probleem is echter niet verholpen. Gister speelde dit weer. Ik zag de temperatuur weer langzaam oplopen. Wat hierbij echter opviel was dat de auto geen warme lucht blies. Ik heb hier heel bewust op gelet. Daardoor het vermoeden dat het probleem mogelijk in de waterpomp zit. Het leek alsof deze niet aansloeg. Auto langs de kant gezet en uitgezet en na minuut ongeveer weer aangezet. De temperatuur liep weer snel terug naar bedrijfstemperatuur en de verwarming blies warme lucht. De waterpomp leek nu dus wel te werken. Het lijkt er dus op dat deze het soms wel en soms niet doen, met name rondom het moment dat de auto op temperatuur komt en de waterpomp in werking zou moeten treden. Volgens mij is de waterpomp van de X3 elektronisch gestuurd. Vraag nu wat te doen. Waar denken jullie aan als je dit probleem zo hoort? Kan het probleem in het relais van de waterpomp zitten, de waterpomp zelf die versleten is (ik weet niet of dat kan, want werk hij dan of wel of nooit?) of dat de electronica een signaal niet goed doorgeeft?

Alvast veel dank voor het meedenken!

Groet,

Kees

Terug naar “BimmerPortal Informatie”