e60 accu Ah

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW-lijn6

e60 accu Ah

Bericht door BMW-lijn6 » 10 mar 2025, 13:01

Dag allen, heb de accu van een E60 520i, 2003 dood.
Moet naar de garage ermee en wil even een accu van 44 Ah. erin zetten.

Kan dit kwaad en heeft die genoeg startvermogen??

Ik wil graag een originele bmw accu erin uiteindelijk om problemen te voorkomen en laten inleren. Maar moet ik persé naar BMW en €300 lappen of heeft iemand tips voor accu's die ook voldoen en dan kan laten inleren?
Het gevoel dat er ergens nu milieuactivisten zijn, die kapot zullen hebben...

Bart van Zessen

Re: e60 accu Ah

Bericht door Bart van Zessen » 10 mar 2025, 16:18

ik dacht dat een BMW e60 minimaal 80ah nodig heeft? en volgens mij tot 110AH.

voor het inleren hoef je niet perse naar BMW zelf. dit kun je zelf als je INPA/ISTA hebt of je moet iemand zoeken die dat kan. dit is helemaal niet moeilijk

BMW-lijn6

Bericht door BMW-lijn6 » 10 mar 2025, 18:52

Dag Bart,

Ja ik meen tegen de 100Ah. De dynamo levert 150Ah.

Maar ik ben nog zoveel van plan met de BMW, wil liever alles meteen goed.
Gaat morgen naar een garage, i.v.m. misfire errors en noodloop en heb hem nu even paar keer moeten starten met de 44Ah. accu, dus het gaat in ieder geval wel.

Ik laat me misschien een beetje gek maken, omdat ik steeds meer hoor dat mensen problemen hebben met overlading of winter start problemen, doordat ze een accu hebben geplaatst, die niet via een BMW dealer is geplaatst.

Maar een loodaccu is toch niet zo speciaal? Een gel accu plaatsen heb ik ook niet nodig en die AGM accu's zijn volgens mij goed voor start/stop motoren ??

Ik wil gewoon simpel eentje van 100Ah. plaatsen en het moet toch niet uitmaken of ie van Bosch, Varta of wat anders af komt, of zit ik helemaal fout???

De ISTA was ik ook aan het zoeken, maar vind alleen maar bestanden waar dingen bij zitten die ik niet nodig heb en dan zit ik tegen de 80-110gb. om te downloaden en dat duurt bij mij helaas dagen, vanwege limiet van 20 per dag. En dan nog een ehternet kabel regelen. Allemaal niet erg, wat moet dat moet. Maar zoiets laat ik liever over aan iemand die beter weet wat ie doet.

Daarbij heb ik wel alvast 2 hele fatsoenlijke diagnosetools op het oog, voor later. Eerst even kijken, dat de garage kan zogen dat de motor weer goed loopt.

Bart van Zessen

Bericht door Bart van Zessen » 10 mar 2025, 20:43

Merk accu maakt volgens mij ook niet veel uit. ik heb er nu een Varta inliggen en alles gaat prima.
de 44Ah om te starten is wel prima, maar omdat er veel modules in de auto zitten heb je dus een grote Ah nodig.

ISTA is idd een groot bestand/programma maar zeker de moeite waard. er is ook een torrent bestand beschikbaar op het internet en dan gaat downloaden veel sneller, zal nog steeds ff duren maar toch.

met INPA zou het ook moeten lukken en dat is een programma wat je waarschijnlijk toch nodig gaat hebben. het beste kun je denk de BMW standard tools downloaden, daar zit eigenlijk alles in wat je nodig gaat hebben.
Als je wilt kun je de foutcodes ook hier posten en dan kunnen wij je ook advies geven over een eventuele oplossing!

BMW-lijn6

Bericht door BMW-lijn6 » 12 mar 2025, 08:10

Hij staat nu bij een garage met die kleine accu.

Ik heb hem met 300xxxkm. gekocht vorig jaar, alleen omdat complete onderhoud historie erbij zat.

Het moto controle lampje blijft continu aan, ook na het wissen met een simpele tool.
De meldingen zijn:

- Cilinder 4-5-6 misfire
- Misfire detected with low fuel
- Random / Multiple Cylinder misfire.

Deze blijven terug komen en de auto gaat dan in noodloop verder. Kom uiteindelijk wel toch nog tot 80 km/u en hoger.
Dus is niet noodloop dan toch?
(ik heb een keer een E60 530 diesel gehad, die ging wel echt in noodloop, ging niet harder dan 30 geloof ik mij te herinneren.

Het stomme is nu weer, ik had deze problemen niet tijdens de proefrit van 10 km tijdens aankoop EN niet gisteren toen ik de auto naar de garage bracht.
Die keren ertussen in, zeker 6x starten en rijden, kwam het wel steeds.

Ik ben zelf niet meer in staat om eraan te werken, heb vroeger 10 jaar aan oldtimers gewerkt, maar dat is klaar.
Vandaag wordt ie fatsoenlijk uitgelezen en vandaar uit even verder.

Maar dan ga ik gewoon naar Agron of Heuts voor een Bosch 100Ah accu, lijkt me dan?

Source

Bericht door Source » 12 mar 2025, 09:04

Ik zou monteren wat af fabriek er in hoort te zitten. Kwa merk ja dat blijft een persoonlijk iets. Zolang er garantie op zit, kan je vrijwel niet verkeerd gaan.

Noodloop is lastig te bepalen vanaf hier. Laat de garage een diagnose stellen wat er nu mis is.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

BMW-lijn6

Bericht door BMW-lijn6 » 12 mar 2025, 22:07

Ze hadden dezelfde codes als mij ontdekt. Volgende week wordt een 100Ah. accu geplaatst en ingelezen en de 6 bougies + 3 bobines vervangen.

En vandaaruit even verder.

Er zit ook LPG in en de garage was even bang er zou iets met de kleppen zijn... Maar we gaan even stap voor stap blijkbaar.

m.h.

Bericht door m.h. » 13 mar 2025, 22:28

Dwing ze even af dat ze meteen een compressie test doen als ze de bougies vervangen. Ze hebben namelijk 80% van de voorbereidingen dan getroffen.

Dit behoort tot de basis tests voor misfire diagnose
- brandstof
- compressie
- (goede) vonk

Zeker gezien de auto ook op lpg heeft gereden. Kun je ineens de kleppen uitsluiten (of juist niet)

BMW-lijn6

Bericht door BMW-lijn6 » 15 mar 2025, 17:21

Bedankt voor de tip van compressietest inderdaad!

Ik zal het maandag doorgeven.

BMW-lijn6

Bericht door BMW-lijn6 » 19 mar 2025, 19:01

Update:

Accu 100Ah erin en ingelezen.
Bobines + Bougies gewisseld.
Compressietest was in orde, alleen kon ie me de waardes niet geven jammer genoeg

Loopt weer bijna als een zonnetje, moet nog even naar LPG boer, de LPG nog eens laten afstellen, loopt stationair te zwak.
En de airco doet niks, dus daarvoor nog eenmaal terug.

:amen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”