Bijvullen koelvloeistof

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Bimbas

Bijvullen koelvloeistof

Bericht door Bimbas » 24 mar 2025, 09:22

Goedemorgen allen,

Ik ben in het bezit van een 1-serie uit 2021 (F40). Ik wil een flesje koelvloeistof van 1 liter achter de hand hebben voor noodgevallen. Ook vind ik het prettig als ik in juli op vakantie ga om een flesje motorolie en een flesje koelvloeistof mee te nemen, mocht ik iets moeten bijvullen gedurende de reis of vakantieadres.

Bij de BMW dealer nagevraagd en zij wisten mij te vertellen dat ze de auto hebben gevuld met eigen merk BMW antivries die aangelengd (1:1) moet worden met gedistilleerd water. Ik vind het prettiger om een fles kant en klare koelvloeistof bij me te hebben (koelvloeistof is antivries, water en additieven, toch?). De oplossing van BMW zou inhouden dat ik twee flessen in de auto moet meenemen.

Als ik in het expansievat kijk is de vloeistof doorzichtig , dus kan niet makkelijk zien welke kleur ik zou moeten hebben en welke specificatie (G12, G12++, G13???). Wat zou verstandig zijn? Een koelvloeistof kopen die voldoet aan de BMW LC18 norm, ongeacht de kleur?

Wat zijn de verschillen tussen de BMW normen LC87/LC97/LC18?

Alvast bedankt

Source

Re: Bijvullen koelvloeistof

Bericht door Source » 31 mar 2025, 09:39

Die van de BMW moet je niet aanmengen maar mag.
Als je 'm niet aanmengt dan beschermt die tot -35 graden. Het staat achter op de fles.
Je kan ook een lege 1,5 liter fles nemen en deze mengen met koelwater + water en neem je die mee.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F40) Techniek”