Ruitenwissers gaan niet uit! FEM module

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
helpyou

Ruitenwissers gaan niet uit! FEM module

Bericht door helpyou » 01 mei 2025, 10:48

Goedendag,

Ik ben sinds kort in bezit van een fijne bmw touring 3 cilinder uit 2018.

Gister begon mijn auto na wat werkzaamheden aan het dashboard gek te doen en waren de ruitenwissers voor op hol geslagen.

Omdat dit specifieke probleem zo moeilijk te vinden was op internet hoop ik dat andere mensen die tegen dit probleem aanlopen dit bericht zullen vinden op internet.

Hier zijn de details van mijn probleem en de oplossing die werkte. Kijk hier alsjeblieft naar en ga niet direct op het advies af dat zegt dat de accu het probleem is. De altijd aanstaande ruitenwissers zijn een waarschuwingssignaal voor een kortsluiting die moet worden verholpen en een zekering die moet worden vervangen voordat de auto weer normaal kan functioneren. Ik weet zeker dat de dealer veel geld zal vragen om deze moeilijk bereikbare 5 ampère zekering te vervangen. Dit was de oplossing die voor mij werkte, gebruik het op eigen risico.

Voertuig:
2018 BMW 3 Serie 318i (F31) 3 cilinder

Triggergebeurtenissen:

-Verwijdering en herinstallatie van het radiopaneel van de bedieningseenheid

-Verwijderen en opnieuw aansluiten van het bedieningspaneel van de automatische airconditioning

Mijn grote fout is geweest om de stekkers en modules te wisselen zonder de accu los te koppellen! :gek: Hele wijze les weer voor mij. dit heeft waarschijnlijk ergens tijdens het proces een kortsluiting opgeleverd. waardoor er een zekering in de fem is gesprongen.

Symptomen:

Ruitenwissers gaan niet uit / ruitenwissers altijd aan, ruitenwisserbediening werkt niet, koplampen altijd aan, koplampbediening werkt niet, radio-/audiobedieningspaneel licht niet op / audiopaneel werkt niet, airconditioning-/klimaatregeling licht niet op / bedieningspaneel werkt niet, knipperlichten / richtingaanwijzers / richtingaanwijzers gaan niet aan, knipperlichten werken niet / richtingaanwijzerbediening werkt niet, stuurwielschakelaars / knoppen lichten niet op, schakelaars / knoppen werken niet.

Foutcodes:
Elektronische module voorzijde geeft een scala aan foutcodes! die van mij had er bij het scannen 38 stuks.

Oorzaken:
FEM/voorste elektronische module zekering 10 is doorgebrand (5 amp zekering)

***DIT IS NIET ZEKERING 10 IN DE VOORSTE STROOMVERDEELKAST onder de motorkap***
Interne zekeringen in de FEM worden niet weergegeven in het standaard zekeringblaadje of boekje

De locatie van de FEM: is verborgen onder het dashboardkastje aan de passagierszijde. Deze eenvoudige 5 ampère zekering kan eenvoudig worden vervangen, maar de locatie is lastiger te vinden dan de zekeringkasten voor en achter. Het vervangen van de zekering heeft het probleem opgelost, dus de kortsluiting moet te maken hebben met een defecte connector van het audiobedieningspaneel of een losse draad in de kabelboom. Het is raadzaam om de aansluitkabel van de ruitenwissermotor los te koppelen om de ruitenwissers tijdelijk uit te schakelen en droge krassen op uw voorruit te voorkomen. wat ook kan is via de obd tool de ruitenwissers even tijdelijk in servicemode zetten dit werkte bij mij gelukkig wel.

De zekering zag er bij mij bij controle gewoon goed uit maar bleek toch na vervanging de oorzaak te zijn.

Ik hoop oprecht dat mensen met hetzelfde probleem iets hebben aan deze info want je kunt behoorlijk gestrest zijn hierdoor als het je dagelijks vervoer is!

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”