Motormanagement lampje E46 320 Ci 2005 blijft branden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DWeltens

Motormanagement lampje E46 320 Ci 2005 blijft branden

Bericht door DWeltens » 01 dec 2024, 19:35

Na 3 probleemloze gebruiksjaren is er bij mijn E46 320
Ci uit 2005 nu een probleempje: het motormanagementlampje brandt en gaat ook na resetten door de garage na een tijdje weer branden.
Uitlezen gaf aan dat een defecte brandstofpomp de mogelijke oorzaak is. Maar: er is verder niets aan de auto te merken. De motor loopt mooi rond, houdt niet in en verder gebeurt er niks geks. De garage (die ik zeer vertrouw en die veel ervaring heeft met BMW) betwijfelt of een nieuwe brandstofpomp het probleem wel gaat oplossen en geeft aan dat ik er in principe gewoon mee kan blijven rijden. Ik tank trouwens altijd 98 of 100-benzine. Na de vakantie 1x 95 maar daarna nooit meer.
Heeft iemand hier toevallig ook ervaring met dit probleem (gehad)?
Aangezien ik nog steeds heel blij met de auto ben en hem in 100%-conditie wil houden, zou ik dit probleempje graag verholpen hebben.
Alvast bedankt voor jullie tips/aanwijzingen.

Dagmar Weltens
Afbeelding

DWeltens

Re: Motormanagement lampje E46 320 Ci 2005 blijft branden

Bericht door DWeltens » 04 mei 2025, 16:47

OPGELOST

Afbeelding

Dit was de boosdoener. Diagnose meldde dat het aan de brandstofpomp lag, garage dacht dat het de carterventilatie zou zijn en toen begonnen werd met de reparatie bleek dat het de luchtinlaatslang was. Scheur erin (die ook een fluittoon veroorzaakte maar daarvan wist ik de oorzaak eerst ook niet), waardoor het motormanagement een (terechte) fout signaleerde. Onderdeel kostte een paar tientjes, arbeidsloon was iets meer omdat ze eerst ergens anders zochten.
Al met al dus helemaal geen groot probleem. Gezien de leeftijd van de auto kunnen dit soort dingen op een bepaald moment voorkomen.

Brandstoftype had er dus ook niks mee te maken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”