Beste,
De 6 serie met N53 blok gaf een aantal maanden geleden aan om een liter olie bij te vullen (toen nog 5w30).
Na 3000 km moest ik nog een liter bijvullen.
Ook rook ik wat verbrande olie als de motor warm was en zodra ik weg reed uit stilstand (olie lekje aan de vaccuuumpomp ??).
Echter is er geen blauwe rook.
Dus klepseals lijken nog goed .
Blok is kurkdroog op wat zweten van het kleppendeksel na, lekkage is dus uitgesloten.
Carterontluchting zou kunnen, maar dat is volgens mij een flinke ingreep om preventief uit te voeren.
Nu heb ik dit bij de garage aangegeven en hun adviseren 10w60.
Dit leek me te dik maar toch maar geprobeerd.
Het zit me niet lekker dat er zo’n dikke olie in zit. Auto heeft nu 180dkm gelopen.
Wat adviseren jullie? Ik lees overal dat je 5w40 als dikkere olie kan proberen. Dit doen? Of toch verder zoeken naar waar olieverbruik zit?
N53 blok met olieverbruik
-
N53 blok met olieverbruik
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport
Re: N53 blok met olieverbruik
Ik gebruikte ook 5w40 in mijn n53... toen ik hem kocht (2hands). over 10dkm (bij olie verversen) geen druppel bij hoeven doen tussen bezit van 150 en 200dkm. 5w40 kan gewoon, staat ook in de specs volgens mij.
Carterventilatie gaat geen autoleven mee...en problemen manifesteren zich meermet lean codes en onregelmatig loop stationair. Dit is niet zo veel werk.....middagje (als je wat voorzichtige sleutelaar bent of de 1ste keer). Heb eigenlijk niet het idee dat olieverbruik vaak de eerste sysmtoom/opsossing hier in ligt. (snap wel dat het kan....maar niet bij deze n53)
Je kunt het overwegen....dan is je kleppendeksel lekkage ook weg.
Carterventilatie gaat geen autoleven mee...en problemen manifesteren zich meermet lean codes en onregelmatig loop stationair. Dit is niet zo veel werk.....middagje (als je wat voorzichtige sleutelaar bent of de 1ste keer). Heb eigenlijk niet het idee dat olieverbruik vaak de eerste sysmtoom/opsossing hier in ligt. (snap wel dat het kan....maar niet bij deze n53)
Je kunt het overwegen....dan is je kleppendeksel lekkage ook weg.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
10w60 moet je er niet in gooien. Dat is voor een M blok en dat is echt een compleet andere motor. (V8) Ik rijd zelf ook met 5w40. Overigens merk ik geen verschil met 5w30.
Beste is om de oorzaak van het olieverbruik te achterhalen. Heb je al gekeken of die op de carterpan niet lekt?
Beste is om de oorzaak van het olieverbruik te achterhalen. Heb je al gekeken of die op de carterpan niet lekt?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Ik heb hier 2 weken terug ook bij een N53 motor de carterontluchting vervangen. Dat hielp enorm en meteen ook geen (zichtbare) rook meer uit de uitlaat.
Uiteraard geen idee hoe handig je bent maar ik vond de ingreep nog wel meevallen. Uit mijn hoofd iets van een uurtje.
Je kunt er voor kiezen om het hele kleppendeksel te vervangen maar dat is inderaad aardig wat werk en prijzig.
ik heb alleen de carterontluchting losgepeutert en er een nieuwe opgezet. Die setjes zijn overal op het internet te koop maar ik heb hem bij offenga uit Friesland gekocht.
Uiteraard geen idee hoe handig je bent maar ik vond de ingreep nog wel meevallen. Uit mijn hoofd iets van een uurtje.
Je kunt er voor kiezen om het hele kleppendeksel te vervangen maar dat is inderaad aardig wat werk en prijzig.
ik heb alleen de carterontluchting losgepeutert en er een nieuwe opgezet. Die setjes zijn overal op het internet te koop maar ik heb hem bij offenga uit Friesland gekocht.
-
Kleppendeksel is meer iets van zweten, kan altijd nog.
Maar eens beginnen met de carterontluchting.
Iemand een DIY
Maar eens beginnen met de carterontluchting.
Iemand een DIY
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport
Waarom niet het kleppendeksel vervangen?
Op autodoc is die zeer goed betaalbaar.
Op autodoc is die zeer goed betaalbaar.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||