Motorstoring melding

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Leonhearth

Motorstoring melding

Bericht door Leonhearth » 26 aug 2025, 10:30

Een maand geleden kreeg ik te maken met een nieuw melding, dacht leuk een dagje weg te gaan. was de straat nog niet uit en ik kreeg een melding "motorstoring" (rood) en daarbij ook gelijk de melding "hoge remdruk"(geel) , terug gereden naar huis en de ANWB gebeld. De beste man heeft de auto na gekeken en kon niets vinden wat er op zou moeten duiden dat er iets mis was met de remmen, alles werken volgens hem naar behoren, maar bij het uitlezen van de ECU kwam er naar boven dat de auto 16bar olie druk meten. dat natuurlijk bizar hoog is. geloof dat deze auto tussen de 5,5 en 7bar zou moeten zitten zoiets.

ANWB kon verder niet helpen, contact opgenomen met de garage. zij de auto na gelopen. Oliedruk sensor na gemeten, ( 1700km geleden is er al een nieuwe in gegaan ) , sensor leek niets mis mee, auto zelf getest op olie druk en het blok zelf was er niets mis met de druk alles zag er netjes uit. sensor los gemeten in de openlucht en deze gaf netjes 1bar aan, nieuwe sensor geprobeerd en gaf het zelfde probleem. ECU las 16bar, alle bedrading nagelopen ( er is een nieuw type sensor opgegaan daar is er ook een nieuwe stekker op gegaan ) ook daar was niets te meten dat het probleem zou kunnen veroorzaken. Dus de enige conclusie die de garage kon maken is dat het in de ECU zat. wat zij ook apart vonden want het zou een van de betere ECU's moeten zijn die in de E87 te vinden zou zijn.

verder hebben ze bij de garage de remdruk melding niet gekregen en verwachten dan ook dat deze getriggerd word door de olie druk melding. verder voel je met remmen ook niets opmerkelijks. ja hij remt goed maar dat mag ook wel er zitten namelijk 4 nieuwe brembo schijven en blokken op.

nu vraag ik mij af of mensen hier de zelfde ervaring hebben gehad met deze melding / motor en ecu en wat er bij hun gedaan is om dit probleem op te lossen , voor dat ik weer ik weet niet hoeveel garage uren moet gaan dokken. ik heb namelijk al flink wat dikke rekeningen betaald voor de auto in het afgelopen jaar.

zo heeft de auto een nieuwe Ketting en geleider set ( met alle pakkingen , spanners etc ) , nieuwe olie pomp , pomp ketting pakkingen en keerringen , oliepickup , filters. nieuwe olie drukklep en sensor, nieuwe EGR. ( dit was kort na de aankoop, dat de auto last bleef houden van een lage olie druk melding ! ) ( de auto handelaar was natuurlijk niet meer thuis ! en ook de rechtsbijstand wilde niet helpen destijds. ) Dus zou verwachten dat het niet in het blok zit ! en dat was 1700km geleden ! ( ik rijd niet vaak maar als ik rijd zijn het meestal langere stukken van min 200km ) dus heel veel heb ik nog niet kunnen genieten van mijn 1 serie helaas.

het gaat om de volgende module : DME MSD81.2 index 04 - 5WK93729
auto is een 1 serie E87 2010 116i 2.0 N43 ( UH31 )

mocht iemand tips hebben of een goed betrouwbaar bedrijf kennen die de module evt zou kunnen reviseren graag !

Leonhearth

Re: Motorstoring melding

Bericht door Leonhearth » 29 aug 2025, 09:35

Ik heb contact gehad met het bedrijf in Duitsland, en het probleem uitgelegd. Zij denken dat ze het kunnen maken. zeker weten doen ze het niet, maar ik moet hun de ECU module, met de CAS en een sleutel opsturen. en dan kunnen zijn hem controleren. mochten ze hem niet kunnen maken dan hoeft alleen de controle betaald te worden. 100euro voor het verzenden en de controle en als hij gemaakt kan worden zal het zo''n 390,- euro gaan kosten.

alleen wat ik mij afvraag, de auto staat hier voor de deur. maar kan de auto wel gewoon op slot als deze modules uit de auto zijn ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”