Breedset beter in de zomer of niet?
Re: Breedset beter in de zomer of niet?
Marcs verhaal ben ik het in zo verre mee eens dat het klopt dat je met gelijk rondom meer neutraal karakter krijgt (kan krijgen). Echter is dat iets wat doorgaans niet aan te raden is, auto's worden bewust gemaakt met een licht ondersturend karakter omdat dit voor de gemiddelde bestuurder (like me) een stuk veiliger is.
Een auto met neutraal of oversturend karakter is in de regel ook alleen snel in de handen van een geoefend coureur, voor de gemiddelde bestuurder zal de auto gewoon vooral veel gevaarlijker worden. Daarom zeg ik voor normaal straatgebruik in de handen van een gemiddelde automobilist is dat onderstuur zeker niet een slecht ding.
Een auto met neutraal of oversturend karakter is in de regel ook alleen snel in de handen van een geoefend coureur, voor de gemiddelde bestuurder zal de auto gewoon vooral veel gevaarlijker worden. Daarom zeg ik voor normaal straatgebruik in de handen van een gemiddelde automobilist is dat onderstuur zeker niet een slecht ding.
Zal wel van de leg zijn maar: een achterwiel aandrijver met standaard onderstuur?, volgens mij is een achterwielaandrijver in principe altijd overstuurd. Wat Griff volgens mij bedoelt is dat je dat dan juist vermindert.Marc 320d schreef: Echter hebben de wagens standaard al teveel onderstuur. Dat wil je niet verder gaan vergroten.

Een achterwielaandrijver wordt kunstmatig onderstuurd gemaakt door de fabriek
Puur vanwege veiligheidsissues...

Waarom zie je dan op die mooie filmpjes dat de bmw (zonder DSC/ASC) naar buiten uitbreekt en niet met zijn neus zoekt? Een achterwielaandrijver wil altijd de voorkant voorbij in extreme situatie'sGriffendahl schreef:Een achterwielaandrijver wordt kunstmatig onderstuurd gemaakt door de fabriekPuur vanwege veiligheidsissues...

Nope, absoluut niet waar. BMWs ondersturen van origine. Soms zelfs wel wat meer dan bij andere merken omdat de achterwielaandrijving er inderdaad voor kan zorgen dat de achterkant eerder aan de haal zou willen gaan (bijvoorbeeld omdat de achterwielen worden afgeremd door de motor terwijl niet wordt geremd). Onderstuur is inderdaad voor de doorsnee rijder veiliger, je ziet altijd nog waar je heen gaat (rechtuit dus haha). Het normale gedrag van mensen van op de rem trappen is dan ook minder catastrofaal dan bij overstuur.
Maar goed, BMW heeft voor de normale mens reeds onderstuur ingebouwd. Ik zie het nut niet om dit verder te vergroten door deze keuze van banden.
Waarom ze op filmpjes uitbreken met de achterkant ? Tja, of goed gas geven en daarmee de balans verstoren of een van de vele methoden die je ook op een voorwielaandrijver kan gebruiken (ja, een voorwielaandrijver is ook prima in overstuur te krijgen). Welke kant er vooraan wil zitten heeft alleen te maken met gewichtsverdeling. De oude porsches en dergelijken hadden hier problemen mee, meer gewicht aan de achterkant waardoor deze zich als een dartpijl ging gedragen. BMW besteed veel aandacht aan gewichtsverdeling en zit goed in de buurt van 50/50, met meestal vooraan net iets meer.
Kortom, een BMW is standaard (zwaar) onderstuurd.
Maar goed, BMW heeft voor de normale mens reeds onderstuur ingebouwd. Ik zie het nut niet om dit verder te vergroten door deze keuze van banden.
Waarom ze op filmpjes uitbreken met de achterkant ? Tja, of goed gas geven en daarmee de balans verstoren of een van de vele methoden die je ook op een voorwielaandrijver kan gebruiken (ja, een voorwielaandrijver is ook prima in overstuur te krijgen). Welke kant er vooraan wil zitten heeft alleen te maken met gewichtsverdeling. De oude porsches en dergelijken hadden hier problemen mee, meer gewicht aan de achterkant waardoor deze zich als een dartpijl ging gedragen. BMW besteed veel aandacht aan gewichtsverdeling en zit goed in de buurt van 50/50, met meestal vooraan net iets meer.
Kortom, een BMW is standaard (zwaar) onderstuurd.
I rest my case, iedereen leest over "in principe" heen 

En ik maar denken dat ze een breedset hebben uitgevonden om er mooie dikke strepen mee te zetten 

Mike schreef:En ik maar denken dat ze een breedset hebben uitgevonden om er mooie dikke strepen mee te zetten

Dus jij was het van die handtekening voor het NBT café, schoonmaken die handel :>
Wat bedoel jij dan met 'in principe' ?BOMEWM schreef:I rest my case, iedereen leest over "in principe" heen
Mijn 'in principe' zou zijn dat je een voorwielaandrijver in principe net zo overstuurd kan maken als een achterwielaandrijver

Nou....ik wil niemand voor de kop stoten verder, kwam er misschien wat ongenuanceerd uit, maar ik reageerde inderdaad op een post van jou waarin jij het volgende zegt:Griffendahl schreef: Mensen die breedsets rijden werden door de TS aanvankelijk neer gezet als rare mensen die in zouden leveren op rijgedrag puur voor de looks en dat lijkt mij zeker niet het geval.
Dat gaf mij het idee dat jij met je breedset eigenlijk een minder veilig gevoel hebt bij regen (zonder ZOAB) en lagere temperaturen. Maar misschien bedoelde je het anders, of lees ik het verkeerd.Griffendahl schreef:Mijn winterbanden gaan er maandag weer op...
Onder de 7 graden is een beetje een overweging. Boven de 7 graden hebben winterbanden ook meer grip. Het is zachter rubber, echter slijt het vrij snel boven die grens. Echter merk ik gewoon doordat ik redelijk brede banden in de zomer heb, dat die mij een minder veilig gevoel geven onder regenachtige en winterse omstandigheden op een slechte weg die ik elke dag rijd, ook ruim boven de 7 graden. Ik ben daarom wel bereid een klein beetje extra slijtage van 'goedkope '15" Michelin winterbanden voor lief te nemen in ruil voor een veiliger gevoel op de weg.
Auto heeft toch net iets minder last van spoorvorming, en op een heel nat wegdek (geen zoab) merk je gewoon dat je veel minder snel last van aquaplaning hebt.
Dus mijn redenatie was n.a.v. jouw bericht dat het toch wel vreemd is als je zegt meer spoorvorming te hebben, minder grip op nat en in de kou en dat je dan tóch die banden rijdt. Om stoer te doen zei ik toen ja; dat was misschien een beetje ongenuanceerd.
Overigens lees ik in dit topic (en ook in dat andere oudere topic) weinig echte voordelen. Per saldo eigenlijk meer nadelen als ik het zo even bekijk. Dus sja...aangezien de looks mij op dit punt niet zo veel kunnen schelen zal ik ook geen breedset aan gaan schaffen dan denk ik.
Daarom zei ik dat ik mijn banden setup aan de omstandigheden aanpas, zodra ik het idee heb dat mijn setup minder ideaal wordt voor de omstandigheden pas ik mijn setup aan aan de dan actuele omstandigheden.zimbab schreef:Dus mijn redenatie was n.a.v. jouw bericht dat het toch wel vreemd is als je zegt meer spoorvorming te hebben, minder grip op nat en in de kou en dat je dan tóch die banden rijdt. Om stoer te doen zei ik toen ja; dat was misschien een beetje ongenuanceerd.
D'r is ook niemand die zegt dat je dat moet doen natuurlijkzimbab schreef:Overigens lees ik in dit topic (en ook in dat andere oudere topic) weinig echte voordelen. Per saldo eigenlijk meer nadelen als ik het zo even bekijk. Dus sja...aangezien de looks mij op dit punt niet zo veel kunnen schelen zal ik ook geen breedset aan gaan schaffen dan denk ik.

Wat ik mij dan afvraag is :
Mijn ouders hebben een E60 530 D gekocht huisselectie met rondom de zelfde maat velgen (18 inch),
Een poosje later hebben ze een E60 525i (benzine dus) gekocht en die werd af fabriek geleverd met een breedset(ook 18 inch).
Dus dan vraag ik mij ook af waarom ??? alleen voor de mooi ? of heeft de fabriek ook een rationele Reden???
Tis geen speciale uitvoering of zo en het zijn ook geen M styling velgen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de wat sterker gemotoriseerde E60's standaard geleverd worden met een breedset en dat de vorige eigenaar een zelfde maat velg rondom heeft gemonteerd op de 530 D zodat het m goedkoper uit kwam tijdens het wisselen van banden?/??
Mijn ouders hebben een E60 530 D gekocht huisselectie met rondom de zelfde maat velgen (18 inch),
Een poosje later hebben ze een E60 525i (benzine dus) gekocht en die werd af fabriek geleverd met een breedset(ook 18 inch).
Dus dan vraag ik mij ook af waarom ??? alleen voor de mooi ? of heeft de fabriek ook een rationele Reden???
Tis geen speciale uitvoering of zo en het zijn ook geen M styling velgen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de wat sterker gemotoriseerde E60's standaard geleverd worden met een breedset en dat de vorige eigenaar een zelfde maat velg rondom heeft gemonteerd op de 530 D zodat het m goedkoper uit kwam tijdens het wisselen van banden?/??
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
Als je op www.bmw.nl kijkt zul je zien dat geen enkele 5-serie (m.u.v. de M5 natuurlijk) met een breedset wordt geleverd. Ze staan allemaal op 225 rondom, tot en met de 335d en 550i. Vanaf de 530i en 530d wordt alleen de velg een maatje groter (17" ipv 16").
Dus als die BMW van je ouders "standaard" daarmee werd geleverd dan was het waarschijnlijk toch een optie of onderdeel van een pakket. Zeker als het 18" was....dat is echt niet standaard op een 525.
Dus als die BMW van je ouders "standaard" daarmee werd geleverd dan was het waarschijnlijk toch een optie of onderdeel van een pakket. Zeker als het 18" was....dat is echt niet standaard op een 525.
- Edit:
- Voor een 535/540/550 lijkt 225 me toch wel wat aan de smalle kant achter?