320d iets teveel olie?
320d iets teveel olie?
Hallo,
ik keek laatst oliepijl na en kwam tot de conclusie dat zowel bij koude als warme motor de olie voorbij het maximum staat. +/- 1cm voorbij laatste streepje.
Nu heeft de auto laatst een grote beurt gehad (en dus ook olie ververst) en hebben ze er denk ik teveel ingegooid ofzo?
Ik had altijd gelezen dat het nogal schadelijk was dus zou er graag wat olie uithalen dan. Kan ik gewoon vanonder de auto de stop losdraaien, iets uit laten lopen en dan terug erin steken?
Iemand een idee hoeveel olie ik er ongeveer uit zou moeten halen?
Ik heb overigens totaal geen rook ofzo uit men uitlaat (dacht dat als je teveel olie had je ook rook moest zien bij gasgeven etc).
ik keek laatst oliepijl na en kwam tot de conclusie dat zowel bij koude als warme motor de olie voorbij het maximum staat. +/- 1cm voorbij laatste streepje.
Nu heeft de auto laatst een grote beurt gehad (en dus ook olie ververst) en hebben ze er denk ik teveel ingegooid ofzo?
Ik had altijd gelezen dat het nogal schadelijk was dus zou er graag wat olie uithalen dan. Kan ik gewoon vanonder de auto de stop losdraaien, iets uit laten lopen en dan terug erin steken?
Ik heb overigens totaal geen rook ofzo uit men uitlaat (dacht dat als je teveel olie had je ook rook moest zien bij gasgeven etc).
Re: [E46] 320d iets teveel olie?
Dat doen ze bij mij ook altijd, erg vervelend. Ik heb het altijd maar zo gelaten, omdat het na een tijdje toch wel onder het maximum komt. Er is mij verteld dat dit niet zo veel kwaad kan, al weet ik niet of dit waar is.
Het kan wel kwaad, zou derhalve ook gewoon ff iets eruit laten lopen... Wel ff opvangen, niet zo maar weg laten lopen.
Idd wel op peil brengen.Griffendahl schreef: Wel ff opvangen, niet zo maar weg laten lopen.
- Spoiler: Laat zien
dus gewoon olie opvang bak eronder, plug eruit, eventjes wat laten stromen, terug plug erin, checken eventueel bijvullen/opnieuw iets aflaten
Wil niet belerend doen, maar even uitleggen wat ik weet over de oliepeil.
1. Als de auto een beetje op de helling staat kan het behoorlijk invloed hebben aan de oliepeil.
Ik dacht paar dagen geleden dat mijn dieseltje opeens met het olievreten begonnen (was max, nu 1/2 tussen min en max) en dat was nogal teleurstellend... tot de volgende oliepeil op de vlakke plaats. Dan stond de peil weer op max, niks aan de hand.
Misschien niet van toepassing in jouw geval, maar toch...
2. Ook niet te vergeten de juiste meting is - bij de warme motor: stoppen, en dan ~10 minuut wachten totdat de olie weer naar beneden afvloeit.
1. Als de auto een beetje op de helling staat kan het behoorlijk invloed hebben aan de oliepeil.
Ik dacht paar dagen geleden dat mijn dieseltje opeens met het olievreten begonnen (was max, nu 1/2 tussen min en max) en dat was nogal teleurstellend... tot de volgende oliepeil op de vlakke plaats. Dan stond de peil weer op max, niks aan de hand.
Misschien niet van toepassing in jouw geval, maar toch...
2. Ook niet te vergeten de juiste meting is - bij de warme motor: stoppen, en dan ~10 minuut wachten totdat de olie weer naar beneden afvloeit.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Bij elke keer dat je de stop eruit haalt, moet je een nieuwe dichtingsring monteren.Virus3000 schreef:dus gewoon olie opvang bak eronder, plug eruit, eventjes wat laten stromen, terug plug erin, checken eventueel bijvullen/opnieuw iets aflaten
Tis maar dat je het weet.
Ik had hetzelfde, 2e bolletje zat onder de olie.
Ben ermee terug gegaan, hij zei dat wat er bij mij teveel in zat niet schadelijk zou zijn.
Ik denk dat er altijd wel een veiligheidsmarge op zit.
De meting fluctueerde ook nogal, omdat toen ik bij hem liet peilen, (en ik heb het gezien) het peil net het iets over max stond. (nadat de motor warm, 5 minuten na stilstand gepeild werd)
dus die wel even kopen voordat ik het doe.bjornc schreef:Bij elke keer dat je de stop eruit haalt, moet je een nieuwe dichtingsring monteren.Virus3000 schreef:dus gewoon olie opvang bak eronder, plug eruit, eventjes wat laten stromen, terug plug erin, checken eventueel bijvullen/opnieuw iets aflaten
Tis maar dat je het weet.
Ik had hetzelfde, 2e bolletje zat onder de olie.
Ben ermee terug gegaan, hij zei dat wat er bij mij teveel in zat niet schadelijk zou zijn.
Ik denk dat er altijd wel een veiligheidsmarge op zit.
De meting fluctueerde ook nogal, omdat toen ik bij hem liet peilen, (en ik heb het gezien) het peil net het iets over max stond. (nadat de motor warm, 5 minuten na stilstand gepeild werd)
Maar moet sowieso als er teveel olie in zit de auto niet gaan roken?
Allemaal onzin.
Teveel olie is net zo slecht als te weinig olie. Gewoon zorgen dat het altijd tussen het midden en het max. staat. Desnoods een keer vaker peilen.
Teveel olie is net zo slecht als te weinig olie. Gewoon zorgen dat het altijd tussen het midden en het max. staat. Desnoods een keer vaker peilen.
www. M3 register .nl
+1BertusE46 schreef:Allemaal onzin.
Gewoon op de parkeerplaats van de buren de stop er uit en klaar!
Wel erg slordig dat een garage er te veel olie in doet als het zo schadelijk is? :?
Als je zelfs daar nog op moet letten na een beurt....
Wel erg slordig dat een garage er te veel olie in doet als het zo schadelijk is? :?
Als je zelfs daar nog op moet letten na een beurt....
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
-
Heel simpel en niet zelf ouwehoeren.Virus3000 schreef:Hallo,
Ga naar die garage en zeg. Man man man,,, het zit me echt niet lekker teveel olie. de een zegt dit de ander zegt dat.... ik zou me er erg prettig bij voelen als jullie er een beetje olie uithalen.
Beetje geschikte garage helpt je even en klaar. zelf geen gepruts en geouwehoer... mochten ze dit niet willen weet je gelijk dat je daar alleen bent om hun omzet te spekken en kom je dus nooit meer terug.
Je moet wel ff goed peilen dus op een rechte weg/parkeerplaats en liefst bij koude motor. Teveel olie kan resulteren in te hoge inwendige druk waardoor keeringen en pakkingen kapot kunnen gaan. Heb ooit eens een vehaal gehoord van iemand die al 10 liter in het blok had gegooid en het nog steeds niet kon zien.....bij het vulgat (| Toen ie naar de garage wilde rijden en de motor starte klapte alles natuurlijk krom en kapot inwendig
welke gek kapt er nu 10l olie in die is ten eerste harstikke van de pot gerukt en heeft zeker geld genoeg voor iedere keer zo een duur onderhoud x|
touring is het mooiste touring is het mooiste touring is het mooiste touring is het mooiste
als je er teveel olie in stopt, loopt de olie waar het kruipen kan, en dat is op een heleboel plekken dus.
Peil laten zakken dus, hoorde van een vriend dattie gewoon tot het dopje had gevuld heel zn auto onder de zooi (|
Peil laten zakken dus, hoorde van een vriend dattie gewoon tot het dopje had gevuld heel zn auto onder de zooi (|
BMW is a pleasure that you never can measure