Koni FSD & Eibach Pro
Koni FSD & Eibach Pro
In het voorjaar van 2008 heb ik mijn 318D uit 2003 (spec.ed.) rondom voorzien van nieuwe schokdempers en veren om de wegligging een stuk te verbeteren. Heb gekozen voor de Koni FSD dempers in combinatie met Eibach Pro veren. Hiermee heb ik de voorkant met 25mm en de achterzijde met 10mm verlaagd. De auto staat nu mooi in balans, vrije ruimte in wielbakken is goed in balans. Over de performance ben ik erg tevreden. De auto rijdt bijzonder strak op de snelwegen en de auto blijft op klinkerbestrating redelijk comfortabel. De FSD techniek komt hier goed tot zijn recht. Wat de veren betreft is het aan te bevelen de FSD dempers met een beperkte verlaging aan te houden. Houdt wel rekening met een wat hogere bandenspanning dan standaard voorgeschreven, met name aan de voorkant. Standaard zouden mijn 16"-55-225 aan de voorzijde een bandenspanning van 2.2 hebben. Dit resulteerde in iets cuppende banden aan zowel de binnen-als buitenkant (Michelin Primacy HP). Luchtdruk is nu 2.5/2.6 en dat is goed. Had bij de lagere standaard bandenspanning namelijk teveel zijdelingse instabliliteit aan de voorkant. Handeling bij spoorvorming gaat nu veel beter. Overigens had ik eerder de draagarmrubbers al vervangen met de Meyle exemplaren. Tot zover mijn ervaring en wellicht inzichten voor andere liefhebbers.
Re: Koni FSD & Eibach Pro
Marc,
Ik heb de Koni FSD schokdempers (2100-4005) laten samenstellen met de Eibach Pro Kit (E2067-140 / -25mm voor en -10mm achter), geleverd inclusief montage en uitlijnen voor €1.075,- incl. btw.
Hiermee was Stroeve Motorsport een uitstekende aanbieder.
B.R. Hylco
Ik heb de Koni FSD schokdempers (2100-4005) laten samenstellen met de Eibach Pro Kit (E2067-140 / -25mm voor en -10mm achter), geleverd inclusief montage en uitlijnen voor €1.075,- incl. btw.
Hiermee was Stroeve Motorsport een uitstekende aanbieder.
B.R. Hylco
Met Koni ben ik niet zo bekend maar Eibach Pro is een fijne set voor de openbare weg (en af en toe circuit). Comfortabel en helt weinig over.
nou heb ik een beetje gediscussieerd over de stugheid van mijn auto. Ik heb namelijk een hele stugge auto (weet helaas niet welke vering eronder zit, het zat er al onder toen ik hem kocht). Ik zei dat we de dempers moesten vervangen om een comfortabelere auto te krijgen, terwijl hij beweerde alleen de veren. Welke van de 2 is nou juist? heeft iemand een idee?
ik wil echter binnenkort de eibach veren kopen samen met de Koni FSD's. Zijn deze comfortabel genoeg in de stad? want als ik nu over een hobbel rijd of een gatin de weg, voel ik het direct.
alvast bedankt voor jullie reacties
ik wil echter binnenkort de eibach veren kopen samen met de Koni FSD's. Zijn deze comfortabel genoeg in de stad? want als ik nu over een hobbel rijd of een gatin de weg, voel ik het direct.
alvast bedankt voor jullie reacties

TJa, het ligt er natuurlijk maar net aan waar de stugheid nu vandaan komt.
Is het de vering, dus ook bij lange hobbels, asfaltdrempels etc. of is die kneiterstug bij kuilen, putten etc ?
Meestal worden alleen de veren aangepakt (zeker de wat goedkopere handeling voor de cheap-ass mensen) en kan je het daarmee ook terugdraaien.
Eibach pro kan je goed met originele dempers rijden, de sport zou ik bijv. al niet doen. De veer en demper moeten enigzins met elkaar in overeenstemming zijn.
Is het de vering, dus ook bij lange hobbels, asfaltdrempels etc. of is die kneiterstug bij kuilen, putten etc ?
Meestal worden alleen de veren aangepakt (zeker de wat goedkopere handeling voor de cheap-ass mensen) en kan je het daarmee ook terugdraaien.
Eibach pro kan je goed met originele dempers rijden, de sport zou ik bijv. al niet doen. De veer en demper moeten enigzins met elkaar in overeenstemming zijn.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Als je nog kan wachten tot het voorjaar, dan kan je Griffendahl vragen naar ervaringen met zijn Streetcomfort set. van Eibach dacht ik.
Het is een update die bij hem nog moet komen, maar wel zal komen.
Het is een update die bij hem nog moet komen, maar wel zal komen.
KW dus.....bjornc schreef:Streetcomfort set. van Eibach dacht ik.

320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
- Dutch Delight
+1Opt1mus schreef:KW dus.....bjornc schreef:Streetcomfort set. van Eibach dacht ik.

1st Best of Show / BMW Experience 2008
2nd Best of Show / Duitse Autosport Festival 2008
1st Best of Wheels / BMW Experience 2007
2nd Best of Interior / Beemerteam 2007
Die is inderdaad van KW. Heb die set op het oog, omdat je daarbij zowel hoogte als hardheid prima onder controle hebt zonder gelijk een harde setup te krijgen als de V2.