Wat nu weer...
Wat nu weer...
Goedenavond iedereen,
Na een lang weekend diende vanmorgen het noodzakelijke kwaad genaamd werk zich weer aan. Vroeg uit de veren om vervolgens door de regen en storm naar de auto te lopen en naar het werk te rijden. Ik was een beetje laat maar dat maakt niet uit, wat echter een relaxed ritje had moeten worden liep uit tot een race tegen de toerenteller.
Na een paar 100 meter rijden begint de auto opeens hevig te trillen om de paar seconden. Met name bij langzaam rijden, remmen of stil staan, je kon het haast horen. Als klap op de vuurpijl begon de auto ook onwijs te stotteren bij het optrekken, onder de 2500/3000 toeren in elke versnelling kwam ik later achter. Er was amper mee te rijden. Gezien ik toch naar het werk moest maar wel door gereden en de toerenteller minstens op 3000 gehouden, dat ging opzich prima. 30 kilometer verder bleek bovenstaande vrijwel helemaal verdwenen, op een paar schokjes na.
Het plan was om vanmiddag even langs de garage te rijden, echter was het wat uitgelopen op het werk en is dit er niet van gekomen. Tot mijn grote verbazing bleek bovenstaande zich helemaal niet meer voor te doen op de terug weg, op een beetje trillen tijdens het remmen (bij lage snelheden) na dan. Optrekken met laag toerental, niets aan de hand, zo mak als een lammetje.
Ik ga er sowieso even naar laten kijken, maar heeft iemand enig idee wat hier gaande is? Zo raar dat het probleem vanmiddag uit het niets verdwenen was?
Ik was overigens wel op tijd vanmorgen ;D
Gr. Optical
Na een lang weekend diende vanmorgen het noodzakelijke kwaad genaamd werk zich weer aan. Vroeg uit de veren om vervolgens door de regen en storm naar de auto te lopen en naar het werk te rijden. Ik was een beetje laat maar dat maakt niet uit, wat echter een relaxed ritje had moeten worden liep uit tot een race tegen de toerenteller.
Na een paar 100 meter rijden begint de auto opeens hevig te trillen om de paar seconden. Met name bij langzaam rijden, remmen of stil staan, je kon het haast horen. Als klap op de vuurpijl begon de auto ook onwijs te stotteren bij het optrekken, onder de 2500/3000 toeren in elke versnelling kwam ik later achter. Er was amper mee te rijden. Gezien ik toch naar het werk moest maar wel door gereden en de toerenteller minstens op 3000 gehouden, dat ging opzich prima. 30 kilometer verder bleek bovenstaande vrijwel helemaal verdwenen, op een paar schokjes na.
Het plan was om vanmiddag even langs de garage te rijden, echter was het wat uitgelopen op het werk en is dit er niet van gekomen. Tot mijn grote verbazing bleek bovenstaande zich helemaal niet meer voor te doen op de terug weg, op een beetje trillen tijdens het remmen (bij lage snelheden) na dan. Optrekken met laag toerental, niets aan de hand, zo mak als een lammetje.
Ik ga er sowieso even naar laten kijken, maar heeft iemand enig idee wat hier gaande is? Zo raar dat het probleem vanmiddag uit het niets verdwenen was?
Ik was overigens wel op tijd vanmorgen ;D
Gr. Optical
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
Re: Wat nu weer...
Denk toch dat het met de extreme regenval van vanmorgen (omgeving zaanstad) te maken heeft.
Zou niet mogen, maar denk dat deze regenval letterlijk en figuurlijk "iets boven water haalt"
Zou niet mogen, maar denk dat deze regenval letterlijk en figuurlijk "iets boven water haalt"
Re: Wat nu weer...
Hoe weet je dat ik in Zaanstad woonBOMEWM schreef:Denk toch dat het met de extreme regenval van vanmorgen (omgeving zaanstad) te maken heeft.
Zou niet mogen, maar denk dat deze regenval letterlijk en figuurlijk "iets boven water haalt"
De tijd dat ik vanmorgen vertrok vielen er maar een paar druppels, daar ben ik zowat tussendoor 'geschudt'.
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
Re: Wat nu weer...
Klinkt als nokkenassensor.
Maar eerst maar uitlezen.
Kunnen diverse sensors zijn of bobine etc etc.
Maar eerst maar uitlezen.
Kunnen diverse sensors zijn of bobine etc etc.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Wat nu weer...
Uit je eerdere berichten, weet niet meer precies waar, om zes uur vanochtend hoosde het oude wijven in de omgeving ZaanstadOptical schreef:
Hoe weet je dat ik in Zaanstad woon
De tijd dat ik vanmorgen vertrok vielen er maar een paar druppels, daar ben ik zowat tussendoor 'geschudt'.
Re: Wat nu weer...
Ik denk dat je gelijk hebt.bofkont schreef:Klinkt als nokkenassensor.
Maar eerst maar uitlezen.
Kunnen diverse sensors zijn of bobine etc etc.
Vandaag niets aan de hand, af en toe alleen heel licht trillen. Het viel me op dat tijdens het trillen het toerental naar de 500 toeren valt en vervolgens weer terug naar de 900/1000. Wellicht nog naar een lager toerental als ie heel hard trilt. Vandaar dat je het alleen voelt tijdens het remmen, stil staan of langzaam rijden met de koppeling in...
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
Re: Wat nu weer...
ik begrijp dat je dus een benzine hebt? Ik zou eens naar je bougiekabels laten kijken en je bobines... Misschien wel oudere bougies?
Wat eventueel nog kan maar wat ik niet denk is water in de tank... of in het brandstofsysteem. Maar denk niet dat het kan bij een BMW auto... BMW motoren hebben daar helaas wel veel last van. Maar dat levert wel dezelfde symtomen
Wat eventueel nog kan maar wat ik niet denk is water in de tank... of in het brandstofsysteem. Maar denk niet dat het kan bij een BMW auto... BMW motoren hebben daar helaas wel veel last van. Maar dat levert wel dezelfde symtomen
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Wat nu weer...
De bougies en de bougiekabels zijn 2 maanden terug vervangen, rest de bobines.Mario TT schreef:ik begrijp dat je dus een benzine hebt? Ik zou eens naar je bougiekabels laten kijken en je bobines... Misschien wel oudere bougies?
Wat eventueel nog kan maar wat ik niet denk is water in de tank... of in het brandstofsysteem. Maar denk niet dat het kan bij een BMW auto... BMW motoren hebben daar helaas wel veel last van. Maar dat levert wel dezelfde symtomen
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
Re: Wat nu weer...
Ik heb precies hetzelfde nu. Het vreemde is dat ik afgelopen donderdag bij de dealer ben geweest vanwege het uitlaatgaswaardenlampje (mooi Scrabble-woord) en toen werd de krukassensor vervangen. En sinds die reparatie heb ik er last van, daarvoor niet.Optical schreef: Vandaag niets aan de hand, af en toe alleen heel licht trillen. Het viel me op dat tijdens het trillen het toerental naar de 500 toeren valt en vervolgens weer terug naar de 900/1000. Wellicht nog naar een lager toerental als ie heel hard trilt. Vandaar dat je het alleen voelt tijdens het remmen, stil staan of langzaam rijden met de koppeling in...
De monteur had me al gezegd dat de oorzaak van het lampje ook de LMM kon zijn, maar we zouden de (goedkopere) krukassensor eerst proberen. De volgende dag had ik ook ineens last van toerentallen die richting de 500 wegzakken bij remmen en koppeling indrukken; motor slaat net niet af en er gaat een siddering door de auto inderdaad. De dag er op ging na een lange rit ook het lampje met de lange naam weer branden. Dealer gebeld, vandaag geweest en LMM vervangen. We kijken het weer even aan en de factuur houden ze nog even vast. Lampje is nu weer uit, maar het terugvallen van de toeren merkte ik vandaag toch weer een paar keer.
Ik zal mijn bevindingen hier ook wel posten de komende dagen.
- Edit:
- Ik vraag me trouwens ook af of het aan de stationairregelaar kan liggen. Lijkt me een goede mogelijkheid. En met wat verder neuzen kwam ik tot de tip om de stationairregelaar eens uit te schakelen en kijken of het probleem zich dan nog voordoet. Zo niet dan moet deze gereinigd worden of vervangen. Nu maar eens kijken of ik dat kan.....probeer het morgen of overmorgen wel.
Re: Wat nu weer...
Ik vraag me af of ons probleem hetzelfde is, bij mij was het namelijk helemaal verdwenen na die ene maandag ochtend 30 KM te hebben gereden.
Tot vanmorgen, weer het zelfde probleem! Echter alleen de eerste 30 kilometer (vanaf 500-1000m rijden) en daarna is het weg, ook vanmiddag weer.
Opvallend is dat ik er vorig weekend en dit weekend niet in heb gereden, het probleem lijkt zich voor te doen als de auto 3 dagen heeft stil gestaan? :? (Normaal werk ik op maandag thuis, op afgelopen week na. Vandaar dat ik de auto vanmorgen weer voor het eerst gebruikte sinds vrijdag)
Tot vanmorgen, weer het zelfde probleem! Echter alleen de eerste 30 kilometer (vanaf 500-1000m rijden) en daarna is het weg, ook vanmiddag weer.
Opvallend is dat ik er vorig weekend en dit weekend niet in heb gereden, het probleem lijkt zich voor te doen als de auto 3 dagen heeft stil gestaan? :? (Normaal werk ik op maandag thuis, op afgelopen week na. Vandaar dat ik de auto vanmorgen weer voor het eerst gebruikte sinds vrijdag)
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
Re: Wat nu weer...
tja iets in je brandstof? Misschien je filter eens vervangen? Of is dat pas gebeurt?
Het kan ook iets zijn met je thermostaat of een injector...?
Luister eens heel goed naar je uitlaat.. of je hem hoort ploffen...dat is een indicatie dat een ontsteking eventueel niet goed staat. Doe dat eens met koude en warme motor en kijk eens of je verschil hoort.
Het kan ook iets zijn met je thermostaat of een injector...?
Luister eens heel goed naar je uitlaat.. of je hem hoort ploffen...dat is een indicatie dat een ontsteking eventueel niet goed staat. Doe dat eens met koude en warme motor en kijk eens of je verschil hoort.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Wat nu weer...
Moet ik dat doen als het probleem zich voordoet? In dat geval zal ik een paar dagen moeten wachten gezien ie na 30 KM rijden weer prima loopt. En zou de uitlaat moeten ploffen als de auto stationair draait? Lijkt me anders moeilijk luisterenMario TT schreef:tja iets in je brandstof? Misschien je filter eens vervangen? Of is dat pas gebeurt?
Het kan ook iets zijn met je thermostaat of een injector...?
Luister eens heel goed naar je uitlaat.. of je hem hoort ploffen...dat is een indicatie dat een ontsteking eventueel niet goed staat. Doe dat eens met koude en warme motor en kijk eens of je verschil hoort.
Wat brandstof betreft, de vrijdag voor dat het zich de eerste keer voor deed wel getankt, volgens mij was het gewoon 95 |p
Samengevat:
- Stotteren onder de 2500/3000 toeren.
- Alleen na een paar dagen niet rijden.
- Eerste 500-1000 meter niets aan de hand na 30 KM is het helemaal verdwenen tot de auto weer stilstaat.
Wel erg vreemd, wat kan er nou gebeuren dat de auto zo raar gaat doen als ie een paar dagen stilstaat. Accu zou niet mogelijk moeten zijn, die is net nieuw.
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
Re: Wat nu weer...
Klinkt mij een beetje als een probleem met de gastoevoer tijdens het gas geven alsof hij niet genoeg benzine kreeg, ik heb het ook een keer gehad, de dealer heeft toen iets gedaan bij de gaskabel en toen was het opgelost maar vraag me niet wat, het was iig makkelijk en snel opgelost.. Ik tank overigens altijd Vpower, Ultimate of Total Excellium tegenwoordig. Volgens BMW erg lekker voor de motor
Re: Wat nu weer...
lijkt me inderdaad niet de accu... je moet inderdaad even naar je uitlaat luisteren als hij stationair draait.Optical schreef:
Wel erg vreemd, wat kan er nou gebeuren dat de auto zo raar gaat doen als ie een paar dagen stilstaat. Accu zou niet mogelijk moeten zijn, die is net nieuw.
Als je auto een paar dagen staat gaat alles bezinken in de tank... water ligt op de bodem bijv. Tijdens het rijden wordt het geschud en zit het overal. Als hij 1 dag stil staat heb je het niet?
En hij doet alles na 50km perfekt? Ook als je stil staat bij het stoplicht etc...?
Wat ik me kan voorstellen en dat is iets wat me nu te binnen schiet is een los contact ergens.. of corrosie op een contact. Als je 50 km rijdt dan trilt een draad waardoor wellicht een contact gaat bewegen. Misschien dat je na 50km de roest eraf getrilt hebt. En omdat terug te krijgen duurt het 3 dagen? Misschien moet je even je contact van je bobines eraf halen en je bougie kappen. Inspuiten met vochtverdrijver of contactcleaner en misschien is het dan beter? En wellicht alle connectoren die je tegen komt.. het is maar een idee maar zoiets zou ik doen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Wat nu weer...
Na 2 dagen heeft ie het niet nee, heb dat gister nog geprobeerd. Wat me gister overigens wel opviel is dat toen ik de ontwazemer aanzette en deze voluit ging blazen het toerental naar beneden viel en de motor weer begon te stotteren enzo. Snel maar weer uitgezetMario TT schreef:lijkt me inderdaad niet de accu... je moet inderdaad even naar je uitlaat luisteren als hij stationair draait.Optical schreef:
Wel erg vreemd, wat kan er nou gebeuren dat de auto zo raar gaat doen als ie een paar dagen stilstaat. Accu zou niet mogelijk moeten zijn, die is net nieuw.
Als je auto een paar dagen staat gaat alles bezinken in de tank... water ligt op de bodem bijv. Tijdens het rijden wordt het geschud en zit het overal. Als hij 1 dag stil staat heb je het niet?
En hij doet alles na 50km perfekt? Ook als je stil staat bij het stoplicht etc...?
Wat ik me kan voorstellen en dat is iets wat me nu te binnen schiet is een los contact ergens.. of corrosie op een contact. Als je 50 km rijdt dan trilt een draad waardoor wellicht een contact gaat bewegen. Misschien dat je na 50km de roest eraf getrilt hebt. En omdat terug te krijgen duurt het 3 dagen? Misschien moet je even je contact van je bobines eraf halen en je bougie kappen. Inspuiten met vochtverdrijver of contactcleaner en misschien is het dan beter? En wellicht alle connectoren die je tegen komt.. het is maar een idee maar zoiets zou ik doen.
Ik heb naar de uitlaat geluisterd, deze ploft niet.
Ik zal bovenstaande eens proberen, kan ik de kabels van de bobine er gewoon af trekken of moet de accu nog los oid?
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!