Daytime running lights

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Davi

Daytime running lights

Bericht door Davi » 25 nov 2008, 22:49

Allen!

Is het mogelijk om je richtingaanwijzers zacht gedimd te laten branden zonder dat je dimlicht aan staat, of uberhaupt als je dimlicht wel aan staat? Een soort van USA style daytime running lights zeg maar... heeft iemand hier ervaring mee?

Groet! :+

bmw325ticompact

Re: Daytime running lights

Bericht door bmw325ticompact » 26 nov 2008, 00:40

Dat lijkt me zeker wel mogelijk. Dmw een dubbele fitting lampje incl houder die je dan moet vervangen door wat er nu in je knipperlicht zit. Sluit de ene kabel van de dubbele fitting aan op je knipperlicht en de andere op je stadlicht met daar tussen een weerstandje zodat deze wat zwakker gaat branden. haal nu je stadlichten uit je koplamp en je hebt je daytime running lights. Had dit zo gedaan bij mijn vorige auto Lancia Dedra en wil dit nu ook bij mijn huidige auto toepassen.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes met de aanpassing

Davi

Bericht door Davi » 26 nov 2008, 09:49

Klinkt logisch! Maar branden alle knipperlichten gedimd met deze oplossing? En krijg je geen storing in je boordcomputer?

bmw325ticompact

Bericht door bmw325ticompact » 26 nov 2008, 19:54

storing geven lijkt me niet.
Bc geeft alleen fout als 1 van de lampen niet zou branden. Bij mijn vorige auto ging ik als volgt te werk. Ik heb van een oude Toyota Starlet de dubbele fitting (zitten in de achterlicht) met zijn lampjes eruit gehaald deze kon ik zo in mijn knipperlicht draaien met wat aanpassing. Je zult merken dat uit de dubbele fitting 3 draden komen en dat het lampje twee wolframen heeft( geloof 21w en 5w).
Ik gebruikte de 5w voor het stadslicht en 21w voor het knipperlicht. Ik heb toen toch nog een weerstand voor de tussen stadslicht geplaatst om dat ik ze nog iets te fel vondt. Als je deze aanpassing ook aan de andere kant doet moet het goed gaan.

Davi

Bericht door Davi » 26 nov 2008, 20:44

Klinkt goed! Ik ga eens even kijken hoe dat zou werken. Heb je er toevallig plaatjes van bij de hand? Maakt het allemaal net wat duidelijker.

Een andere oplossing wat ook zou moeten bestaan is een DLR (Daytime Running Lights) plugin schakelaar. Deze dimt het grootlicht naar 50%, en zorgt er voor dat het altijd aanstaat (behalve als je de dimlichten aanschakelt). Dit is namelijk in Canada volgens mij verplicht, dus zal BMW ook wel een OEM oplossing hebben. Daarna moet ik alleen nog een oplossing vinden voor de knipperlichtverlichting, wellicht zoals je hierboven hebt beschreven.

Blizzz

Bericht door Blizzz » 27 nov 2008, 11:59

Hiervoor heb je tog je Angeleyes :gekdoen:

bmw325ticompact

Bericht door bmw325ticompact » 27 nov 2008, 19:28

Met angeleyes branden je knipperlichten niet mee.

Maar Davi denk dat ik de module heb gevonden die OEM is van BMW.
Zoals ik het lees moet een relais vervangen door de DRL Module. De vraag is alleen of het ook voor de Europeesche uitvoering van de e46 geldt. De link die ik toevoeg is de installatie van de DRL Module in een Z3. Denk dat ik maar ff informeer bij de BMW Dealer of ie module ook voor de EU modellen geschikt is en of er 1 en ander geprogrammeerd moet worden.

http://www.unofficialbmw.com/e36/electr ... ights.html (DRL-module)
http://www.leatherz.com/instructions/drl.pdf (installatie in een Z3)

Davi

Bericht door Davi » 27 nov 2008, 21:21

Heel interessant! Ik ben benieuwd inderdaad of dit zomaar werkt, en wat het onderdeel dan kost. Als dit het doet, dat is dit de beste oplossing denk ik! Gewoon OEM... :amen:

bmw325ticompact

Bericht door bmw325ticompact » 28 nov 2008, 19:36

Hmm lees net op een duitse forum dat de DRL functie geactiveerd moet worden ipv een module te plaatsen.
Nu moet ik hier toch het fijne van weten, want de vraag is natuurlijk welke verschillen zitten er in een US en een EU versie en kunnen bepaalde functie van US in EU geactiveerd worden.

Davi

Bericht door Davi » 01 dec 2008, 22:02

Ben ook benieuwd! Keep us posted! :W

kenzoke

Bericht door kenzoke » 02 dec 2008, 20:45

ben ik ook wel benieuwd naar
Afbeelding

bmw325ticompact

Bericht door bmw325ticompact » 02 dec 2008, 22:56

Nou vandaag langs de dealer geweest in A'dam Zuidoost, nou daar werd me verteld dat het dus niet mogelijk zou zijn om de DRL functie in te schakelen daar het alleen voor de US versie zou zijn en niet voor de EU modellen. Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij, vooral dat mij daar werd verteld dat een e46 uit US geen NL zou kunnen krijgen omdat de auto al wordt afgekeurd omdat deze dus meebrandende knipperlichten heeft en deze dus niet door een BMW dealer te veranderen is naar EU stijl. Om eerlijk te zijn geloof ik dus geen woord van wat mij is verteld, dus zal een andere dealer vragen. Ze wisten me wel te vertellen dat het wel mogelijk is voor de EU modellen omo standaard je verlichten te laten branden als je sleutel in het contact hebt zitten.
Trouwens in de software is het wel in te stellen maar weet nnu niet als hiermee ook de knipperlichten branden (zie pag.3 day running lights) http://www.ge39.com/files/BMW_MemoryOptions.pdf iemand bekend hiermee

yorkie

Bericht door yorkie » 12 dec 2008, 21:04

Het zou me sterk verwonderen dat de knipperlichten dan zachtjes meebranden. De us-lampen zijn er met 2 gloeidraden Ook gebruiken ze daar andere type's lampvoeten dan bij ons.
Hetgeen ik er op de duitse sites al over vond, is dat het grootlicht dan op +/- halve kracht branden terwijl alle andere verlichting uit is, net zoals bij de Audi A6.
Het zou niet op alle motortypes mogelijk zijn. (weinig kans dat het kan op een diesel ;( )
Het fijne weet ik er niet van, maar er zou eerst een bepaalde country setting op us moeten gezet worden, dan de DRL setting aan en dan terug de country setting op eu. Wat ik wel vervelend vind is dat als de DRL aan zijn, je ze niet met een knop kan aan of af kan zetten. Ik zal nog eens zoeken of ik dit terug vindt want het is al een tijdje geleden dat ik ervoor aan het kijken was.
Toen ik in NYC was heb ik E46's geizen die zo verlicht waren. Best mooi.
Ik houd in ieder geval dit topic in 't oog, want ik ben ook wel geïnteresseerd.

EDIT: dit is de site waar ik destijds de info vandaan haalde:
http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... did=139859
Aan het einde van de eerste zin kan je op anleitung klikken.
Verder naar beneden staat een lijst van bij welke E46's het mogelijk is. Het zou enkel kunnen bij type's die ook in de us geleverd worden.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 13 dec 2008, 17:15

zoals sommigen van julie weten heb ik een us m3 , die hebben geen stadslichten zoals een EU model , maar als je stadslicht aanzet gaan de voorste richting aanwijzers naast de koplamp op halve kracht branden , en zet je de richting aan dan gaat ie volop knipperen , er zit gewoon een 12v 21 w lamp in met oranje bol , dus 1 gloeidraad !!, zelf heb ik er nou een gewone blanke bol in gedaan zodat ik wit stadslicht / knipperlichten voor heb , dit hele gebeuren zal wel in een lichtmoduul geschakeld worden of in de lichtschakelaar ? ,

Arjan
ps , ik wil eigenlijk van die daytime running lights af , dus als iemand zegt het zit in die moduul / lichtschakelaar ben ik wel bereid dit te ruilen met iemand die wel die daytime running lights wil , mits dit kan en ik er geen storingen / foutmeldingen op na houd

bloemendal

Bericht door bloemendal » 13 dec 2008, 18:03

Als je naar de breedte lichten van een vrachtwagen kijk branden ook met stadslicht constant en met richting aan geven knipperen ze mee... De aansluiting van zo'n fitting is als volgt:

De + draad zit op de + van de richtingaanwijzer en de massa van die fitting zit op de + van het stadslicht, alleen brandt deze bij stadslicht op volle sterkte. Dit is op te lossen door een weerstand denk ik :? ... Weet niet of dit bij een BMW ook werkt en of de BC geen foutmelding geeft.
Bericht leesbaar gemaakt, een heel bericht in caps is niet te lezen

Moderatoropmerking Griffendahl

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”