Stuur zit soms vast
Stuur zit soms vast
Beste bezoekers,
Ik zit met een raar probleem al een tijdje lang heb ik het probleem dat wanneer ik in of uit parkeer hoor ik een harde bonk geluid voorin en me stuur zit dan vast . Dit gebeurt ook als ik snel een scherpe bocht wilt maken dan lijkt het alsof me wielen iets raken terwijl het niet zo is. Ik kan werkelijk niks vinden onder me auto wat verkeerd zou moeten zijn of versleten is. ik heb laatst voor draagarmen inclusief de rubbers vervangen geleidelijk ook de stabilisator stangen en rubbers voor vervangen. Ik heb me auto daarna laten uitlijnen bij de profile-tyre en mij auto rijdt netjes recht. Dus dit probleem komt voor als ik me stuur helemaal draai of het nou links of naar rechts is. Mijn vermoedens liggen misschien bij de spoorstangen of het stuurhuis maar misschien weten jullie het wel?. Wat ik wel weet is als ik met me stuur snel heel en weer beweeg dan hoor ik een kloppend of tikkend geluid maar dat is alleen als me stuur gecenteerd is en niet wanneer het van aanslag tot aanslag is.
Ter info
BMW E46 318i 1998 exe met 18 inch velgen 225-40-18. Hiervoor dat ik dit probleem niet en het is geleidelijk erger geworden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen tot een oplossing.
Alvast bedankt.
Ik zit met een raar probleem al een tijdje lang heb ik het probleem dat wanneer ik in of uit parkeer hoor ik een harde bonk geluid voorin en me stuur zit dan vast . Dit gebeurt ook als ik snel een scherpe bocht wilt maken dan lijkt het alsof me wielen iets raken terwijl het niet zo is. Ik kan werkelijk niks vinden onder me auto wat verkeerd zou moeten zijn of versleten is. ik heb laatst voor draagarmen inclusief de rubbers vervangen geleidelijk ook de stabilisator stangen en rubbers voor vervangen. Ik heb me auto daarna laten uitlijnen bij de profile-tyre en mij auto rijdt netjes recht. Dus dit probleem komt voor als ik me stuur helemaal draai of het nou links of naar rechts is. Mijn vermoedens liggen misschien bij de spoorstangen of het stuurhuis maar misschien weten jullie het wel?. Wat ik wel weet is als ik met me stuur snel heel en weer beweeg dan hoor ik een kloppend of tikkend geluid maar dat is alleen als me stuur gecenteerd is en niet wanneer het van aanslag tot aanslag is.
Ter info
BMW E46 318i 1998 exe met 18 inch velgen 225-40-18. Hiervoor dat ik dit probleem niet en het is geleidelijk erger geworden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen tot een oplossing.
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door vegito op 14 dec 2008, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Stuur zit soms vast
Zoals jij het beschrijft zouden de veerpootlagers de oorzaak kunnen zijn.
Increase the Peace!
Re: Stuur zit soms vast
Oke, komt het regelmatig voor dat de veerpoot lagers zit soort geluiden veroorzaken?. Het lijkt alsof me wiel eraf gaat en ik durf bijna geen scherpe bochten te nemen met de kans dat me stuur niet terug wilt. Gelukkig gebeurt het nu bij aanslag tot aanslag maar stel dat het verder gaat, moet er niet aan denken :z . Hoe kan ik me stuurhuis uitsluiten dat die het probleem niet veroorzaakt?.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Stuur zit soms vast
Ik heb dit namelijk n keer bij mij golf gehad, (totaal andere auto, ik weet 't) Maar zoals jij het beschrijft moest ik daar gelijk aan denken. Het is een soort van harde tik/bonk of wat je het wilt noemen. Het lijkt inderdaad net alsof er iets knapt/breekt. Toen ik naar de garage ging hebben ze m op de brug gehad maar niks kunnen vinden, eenmaal bij de vw specialist kwamen ze erachter dat het de lagers waren, deze waren als het ware plat gedrukt. De grote oorzaken waren toch veel stoeprand rijden en of het gebruik van een veerpootbrug heb ik me laten vertellen.vegito schreef:Oke, komt het regelmatig voor dat de veerpoot lagers zit soort geluiden veroorzaken?. Het lijkt alsof me wiel eraf gaat en ik durf bijna geen scherpe bochten te nemen met de kans dat me stuur niet terug wilt. Gelukkig gebeurt het nu bij aanslag tot aanslag maar stel dat het verder gaat, moet er niet aan denken :z . Hoe kan ik me stuurhuis uitsluiten dat die het probleem niet veroorzaakt?.
Stuurhuis uitsluiten.... (correct me if i'm wrong)
Parkeer je voorwielen zo dicht mogelijk tegen de stoep (gebruik wel even een stuk karton tussen de velg en de stoep) draai dan aan het stuur zodat de stoep je wielen blokeert en kijk of je het geluid ook hoort.
Maar beter ga je even naar de dealer en even samen met een monteur een ritje maken. Die weten (als het goed is) meteen wat er fout zit.
Increase the Peace!
Re: Stuur zit soms vast
vegito schreef:Beste bezoekers,
Ik zit met een raar probleem al een tijdje lang heb ik het probleem dat wanneer ik in of uit parkeer hoor ik een harde bonk geluid voorin en me stuur zit dan vast . Dit gebeurt ook als ik snel een scherpe bocht wilt maken dan lijkt het alsof me wielen iets raken terwijl het niet zo is. Ik kan werkelijk niks vinden onder me auto wat verkeerd zou moeten zijn of versleten is. ik heb laatst voor draagarmen inclusief de rubbers vervangen geleidelijk ook de stabilisator stangen en rubbers voor vervangen. Ik heb me auto daarna laten uitlijnen bij de profile-tyre en mij auto rijdt netjes recht. Dus dit probleem komt voor als ik me stuur helemaal draai of het nou links of naar rechts is. Mijn vermoedens liggen misschien bij de spoorstangen of het stuurhuis maar misschien weten jullie het wel?. Wat ik wel weet is als ik met me stuur snel heel en weer beweeg dan hoor ik een kloppend of tikkend geluid maar dat is alleen als me stuur gecenteerd is en niet wanneer het van aanslag tot aanslag is.
Ter info
BMW E46 318i 1998 exe met 18 inch velgen 225-40-18. Hiervoor dat ik dit probleem niet en het is geleidelijk erger geworden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen tot een oplossing.
Alvast bedankt.
Ik zou eens beginnen om te kijken of er niet een voorveer is gebroken.
Kan zijn dat ie met sterk uitdraaien van elkaar af schiet waardoor je een bonk hoort.
Je zal niet de 1e zijn met een gebroken veer alleen is het meestal achter. Ik heb het zelf ook gehad.
Met rijden merk je er niets van.
Re: Stuur zit soms vast
Oke, ik denk dat ik me schokdempers ga vervangen incl. nieuwe lagers uiteraard. Maar misschien toch even beter om lang de dealer of een onafhankelijk garage te gaan om zeker te zijn wat er precies aan de hand is. Wat bibic zegt is waar.. als ik hem op de stoep zet (altijd zacht) met volle stuur uitslag dan hoor je het gebonk/tik op een bepaalde tijd.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Stuur zit soms vast
Tja, ik zou er zeker even naar laten kijken voordat je lukraak onderdelen gaat vervangen.
Doorgaans is dat een kostbare zaak zonder enige onderbouwing dat het probleem daarmee verholpen is...
Doorgaans is dat een kostbare zaak zonder enige onderbouwing dat het probleem daarmee verholpen is...
Re: Stuur zit soms vast
Kan ook zijn dat je achterste draagarm rubbers zeer versleten zijn.. Mischien heb je er wat aan 

- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Stuur zit soms vast
Marc 320d schreef:Tja, ik zou er zeker even naar laten kijken voordat je lukraak onderdelen gaat vervangen.
Doorgaans is dat een kostbare zaak zonder enige onderbouwing dat het probleem daarmee verholpen is...
Valt wel mee,setje Bilstein dempers voor met domlagers zit je zo rond de €175 en veel werk is het niet.
Het meeste werk is nog de auto opkrikken en de wielen eraf halen.

- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Stuur zit soms vast
bibic schreef:Vergeet daarna niet je wagen uit te lijnen
Uitlijnen hoef niet met dempers/domlagers te vervangen,kunnen nl. maar op 1 manier terug gezet worden.
Daarbij zou je dan eventueel de camber kunnen veranderen en dat is juist nou weer niet af te stellen.
Re: Stuur zit soms vast
camber is de engelse (en meest gebruikte) term voor wat we wielvlucht noemen.
Wellicht weet je dan nog niets, dus hier iets meer uitleg. Camber is de kanteling van de wielen naar binnen of naar buiten toe. Naar buiten is het positieve camber en naar binnen dus negatief.
Maar is dat bij een E46 niet af te stellen ? Ik meende dat de ophanging conceptueel gelijk was aan een E36 en daarbij is het wel degelijk mogelijk (al doen de meeste uitlijners het niet om werk te besparen, sukkels).
Wellicht weet je dan nog niets, dus hier iets meer uitleg. Camber is de kanteling van de wielen naar binnen of naar buiten toe. Naar buiten is het positieve camber en naar binnen dus negatief.
Maar is dat bij een E46 niet af te stellen ? Ik meende dat de ophanging conceptueel gelijk was aan een E36 en daarbij is het wel degelijk mogelijk (al doen de meeste uitlijners het niet om werk te besparen, sukkels).
Re: Stuur zit soms vast
Oké, ik heb vandaag me rubber los gemaakt en ook me draagarmen. Hierbij de auto hierop laten rusten zodat de druk erop komt. Daarna weer na specificaties weer vast gemaakt maar, het mocht niet baten nog steeds het haken en soort slepend geluid. Het slepend geluid komt voor wanneer de auto snel een scherpe bocht moet maken. De wielen lopen niet aan ook geen sleep sporen te zien bovendien mijn velgen zitten al jaren erop en nooit eerder problemen mee gehad. Wel heb ik laatst mijn banden verwisseld door goodyear eagle F1 225-40-18 en verder niets. Ik doe meeste werk zelf aan me auto maar, mijn "backup monteur guru" kan ook niks vinden geen spelling in stuurhuis, kogels, wiellager alles zit goed. Ik weet niet meer wat ik moet doen :? toch naar de dealer misschien :r .
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Stuur zit soms vast
Ik vrees dat het inderdaad een ritje naar de dealer gaat worden 
