Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Het is bijna zeker dat achterste draagarm rubbers versleten zijn komt zeer veel voor en alleen maar dat.
Jouw wagen moet zeker uitgelijnd worden na vervanging !
Jouw wagen moet zeker uitgelijnd worden na vervanging !
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
is er al wat bekend ? heeft er iemand al naar gekeken?
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Ik ging dus naar de dealer voor een olie service..... Maar ze hadden natuurlijk weer eens geen tijd om daar naar te kijken. (was wel druk moet ik eerlijk zeggen) Ik ben van plan om naar dat adres te in Nunen gaan zodra ik weer in Ned ben.
Ik ben er ook bijna zeker van overtuigd dat het de draagarmen zijn, dan laat ik ook gelijk de voor draagarmen vervangen zodat ik er weer een poos kilometers kan gaan vreten ;-)
Zijn er nog tips mbt uitlijnen....
MzzL
Bibic
Ik ben er ook bijna zeker van overtuigd dat het de draagarmen zijn, dan laat ik ook gelijk de voor draagarmen vervangen zodat ik er weer een poos kilometers kan gaan vreten ;-)
Zijn er nog tips mbt uitlijnen....
MzzL
Bibic
Increase the Peace!
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met draagarmen enz.
Voor : draagarmen zijn compleet te bestellen met fuseekogel en al. +/- 200 euro per stuk + insteekrubber
Los rubber waar de draagarm insteekt +/- 30 euro. Dit zijn de meest voorkomende die stuk gaan. (BMW kwaal)
Zomaar draagarmen vervangen is een dure hobby en absoluut niet nodig. Heb je zo'n ding weleens gezien??? Kijk ff op marktplaats. Er is altijd wel iemand die zo'n ding te koop heeft.
De fuseekogel is de verbinding tussen je stuurstang en het wiel zelf. Dit zit met een kogel omdat je wiel stuurt, maar ook op en neer veert. Als deze teveel versleten is kan je wiel losschieten en dan wordt het spannend.
Laat dus je fusee even goed nakijken. deze is niet los te koop namelijk. (als deze versleten is gaat dat meestal gepaard met raar bochtengedrag te voelen in je stuur (beetje bonkerig).Je kan het ook voelen/ horen als je aan het stuur husselt.Let wel dit is een apk eis. Teveel speling is vervangen, dus dan moet de hele draagarm omdat deze niet los te maken zijn van elkaar!!!
Het draagarmrubber voor is goed te merken. De auto gaat zwabberen bij hoge snelheden en voelt heel onbetrouwbaar aan. Net of deze zelf zijn weg gaat bepalen. Dit komt omdat je wielen hierdoor iets kunnen verdraaien en dus als het ware de auto gaat sturen terwijl je zelf je stuur recht houdt. (kleine ingreep 2x30,= + inzetten max 2 uur en uitlijnen +/- 50 euro totaal = ong. 200 - 250,=
Achter heb je geen fusee, omdat je daar niet mee stuurt dus praat je alleen over een rubber prijs weet ik ff niet, maar zal niet gek veel verschillen met voor.
Achterdraagarmrubbers zal je niet zo heel van merken alleen kan hij gaan bonken/ rammelen onder de auto op een hobbelig/ klinkerweggetje. Het kan ietsje het weggedrag beinvloedden, maar aan stuk inder als bij voor wederom omdat je hier niet stuurt. zie hierboven
Het bonken waar jij over praat kan verschillende dingen beteken. Maar zoals je aangeeft doet hij het alleen met schakelen (gas los en gas geven) oftewel spanning op je aandrijfas door de motor met gas geven(acceleren) en spanning op de achteras door de motor met gas los (het afremmen op de motor) Als je bij deze acties het gebonk hoort dan is dit hoogst waarschijnlijk speling op je cardanas. Dit is degene waar je wielen op vastzitten. Hele dure jongen (voor een 330d ong. 3500,= en dan moet deze er nog in), maar er zijn veel meer bmw's met dit probleem en ze kunnen er heel oud mee worden. Het bonken wordt dan veroorzaakt door de speling tussen twee tandwielen. Als hier iets ruimte tussen zit, wat al kan optreden bij mininale slijtage, kan je dit horen. Het gebonk bij deze slijtage kan je heel goed horen bij het om en om vooruit en achteruit rijden en daarbij een beetje snel de koppeling op laten komen.
Ook de rubbers is een goed verhaal. Let wel dan de aandrijfasrubbers en lagers!!! Die kan je zo laten checken.
De suggesties over de hardy schijf hebben meer te maken met trillingen vanuit je motor die doorgegeven worden aan je achterwielen. De hardy schijf is niks anders dan een soort anti-trillingsschijf net als de veertjes in je koppeling. Een motor heeft 4 of 6 cilinders. De draaiende beweging wordt opgewekt door explosies in je cilinders. Per rotatie van je krukas levert dat bij een 4 cilinder twee klappen op en bij een zescilinder 3. Dit is dus geen constante rondgang, maar een rondgang met verschillende snelheden. Bij diesels zijn de kleppen in de cilinder harder als bij benzineauto's. De veren in een koppelingsplaat horen deze klappen op te vangen. Bij diesels redt de koppeling dit vaak niet alleen dus wordt er een extra anti-trillingsmeachanisme in geplaatst, de hardy schijf. Hier komen zeer zelden geluiden uit. Allen bij het "rammen "met de koppeling kan je deze wel horen bonken uiteraard. De schijf gaat als het goed is net zolang mee als de koppeling.
ik hoop dat je hier wat een hebt. Laat er even een niet-dealer naar kijken. Geef de man een best fooitje en vraag oprech om een mening. Dealers hebben de neiging om te vervangen, daar dit de makkelijkste oplossing vaak is en meestal dan helaas de duurste. Vaak zit het verstand maar bij een paar mensen en lopen er een hoop slaafjes lijstjes af te werken met werkzaamheden. De kennis is er wel, maar moet vaak bij 1 of 2 personen vandaan komen. De normale garageman moet het hebben van zijn vakkennis omdat deze aan alle merken sleutelen. Deze denkt over het algemeen met zijn klanten mee. Hij moet vaak zijn hele gezinnetje te eten geven van zijn zaak en moet dus goed zijn voor zijn klanten, zodat ze terugkomen. Een dealer heeft werknemers die hard voor de zaak zijn. de zaak is ook hard voor hun. Dit is wel een statement wat ik maak, maar helaas mijn eigen ervaring
Heel veel succes!!!
Voor : draagarmen zijn compleet te bestellen met fuseekogel en al. +/- 200 euro per stuk + insteekrubber
Los rubber waar de draagarm insteekt +/- 30 euro. Dit zijn de meest voorkomende die stuk gaan. (BMW kwaal)
Zomaar draagarmen vervangen is een dure hobby en absoluut niet nodig. Heb je zo'n ding weleens gezien??? Kijk ff op marktplaats. Er is altijd wel iemand die zo'n ding te koop heeft.
De fuseekogel is de verbinding tussen je stuurstang en het wiel zelf. Dit zit met een kogel omdat je wiel stuurt, maar ook op en neer veert. Als deze teveel versleten is kan je wiel losschieten en dan wordt het spannend.
Laat dus je fusee even goed nakijken. deze is niet los te koop namelijk. (als deze versleten is gaat dat meestal gepaard met raar bochtengedrag te voelen in je stuur (beetje bonkerig).Je kan het ook voelen/ horen als je aan het stuur husselt.Let wel dit is een apk eis. Teveel speling is vervangen, dus dan moet de hele draagarm omdat deze niet los te maken zijn van elkaar!!!
Het draagarmrubber voor is goed te merken. De auto gaat zwabberen bij hoge snelheden en voelt heel onbetrouwbaar aan. Net of deze zelf zijn weg gaat bepalen. Dit komt omdat je wielen hierdoor iets kunnen verdraaien en dus als het ware de auto gaat sturen terwijl je zelf je stuur recht houdt. (kleine ingreep 2x30,= + inzetten max 2 uur en uitlijnen +/- 50 euro totaal = ong. 200 - 250,=
Achter heb je geen fusee, omdat je daar niet mee stuurt dus praat je alleen over een rubber prijs weet ik ff niet, maar zal niet gek veel verschillen met voor.
Achterdraagarmrubbers zal je niet zo heel van merken alleen kan hij gaan bonken/ rammelen onder de auto op een hobbelig/ klinkerweggetje. Het kan ietsje het weggedrag beinvloedden, maar aan stuk inder als bij voor wederom omdat je hier niet stuurt. zie hierboven
Het bonken waar jij over praat kan verschillende dingen beteken. Maar zoals je aangeeft doet hij het alleen met schakelen (gas los en gas geven) oftewel spanning op je aandrijfas door de motor met gas geven(acceleren) en spanning op de achteras door de motor met gas los (het afremmen op de motor) Als je bij deze acties het gebonk hoort dan is dit hoogst waarschijnlijk speling op je cardanas. Dit is degene waar je wielen op vastzitten. Hele dure jongen (voor een 330d ong. 3500,= en dan moet deze er nog in), maar er zijn veel meer bmw's met dit probleem en ze kunnen er heel oud mee worden. Het bonken wordt dan veroorzaakt door de speling tussen twee tandwielen. Als hier iets ruimte tussen zit, wat al kan optreden bij mininale slijtage, kan je dit horen. Het gebonk bij deze slijtage kan je heel goed horen bij het om en om vooruit en achteruit rijden en daarbij een beetje snel de koppeling op laten komen.
Ook de rubbers is een goed verhaal. Let wel dan de aandrijfasrubbers en lagers!!! Die kan je zo laten checken.
De suggesties over de hardy schijf hebben meer te maken met trillingen vanuit je motor die doorgegeven worden aan je achterwielen. De hardy schijf is niks anders dan een soort anti-trillingsschijf net als de veertjes in je koppeling. Een motor heeft 4 of 6 cilinders. De draaiende beweging wordt opgewekt door explosies in je cilinders. Per rotatie van je krukas levert dat bij een 4 cilinder twee klappen op en bij een zescilinder 3. Dit is dus geen constante rondgang, maar een rondgang met verschillende snelheden. Bij diesels zijn de kleppen in de cilinder harder als bij benzineauto's. De veren in een koppelingsplaat horen deze klappen op te vangen. Bij diesels redt de koppeling dit vaak niet alleen dus wordt er een extra anti-trillingsmeachanisme in geplaatst, de hardy schijf. Hier komen zeer zelden geluiden uit. Allen bij het "rammen "met de koppeling kan je deze wel horen bonken uiteraard. De schijf gaat als het goed is net zolang mee als de koppeling.
ik hoop dat je hier wat een hebt. Laat er even een niet-dealer naar kijken. Geef de man een best fooitje en vraag oprech om een mening. Dealers hebben de neiging om te vervangen, daar dit de makkelijkste oplossing vaak is en meestal dan helaas de duurste. Vaak zit het verstand maar bij een paar mensen en lopen er een hoop slaafjes lijstjes af te werken met werkzaamheden. De kennis is er wel, maar moet vaak bij 1 of 2 personen vandaan komen. De normale garageman moet het hebben van zijn vakkennis omdat deze aan alle merken sleutelen. Deze denkt over het algemeen met zijn klanten mee. Hij moet vaak zijn hele gezinnetje te eten geven van zijn zaak en moet dus goed zijn voor zijn klanten, zodat ze terugkomen. Een dealer heeft werknemers die hard voor de zaak zijn. de zaak is ook hard voor hun. Dit is wel een statement wat ik maak, maar helaas mijn eigen ervaring
Heel veel succes!!!
Laatst gewijzigd door Fabian79 op 17 dec 2008, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Nou even een update !!!!
Het gebonk achter is bij mij weer terug gekomen.
Na een korte check-up door een bmw specialist bleek het dat ook mijn diffirentieel rubber versleten was, het vervangen van dit onderdeel is echter nog goedkoper als de achteras rubbers en wordt morgen gefixt
( de exacte prijzen heb ik nog niet , laat ik wel weten als ik op de hoogte ben)
Ziezo dus voeg het diffirentieel rubber ook maar toe aan het lijstje wat gebonk achter kan veroorzaken
Het gebonk achter is bij mij weer terug gekomen.
Na een korte check-up door een bmw specialist bleek het dat ook mijn diffirentieel rubber versleten was, het vervangen van dit onderdeel is echter nog goedkoper als de achteras rubbers en wordt morgen gefixt
( de exacte prijzen heb ik nog niet , laat ik wel weten als ik op de hoogte ben)
Ziezo dus voeg het diffirentieel rubber ook maar toe aan het lijstje wat gebonk achter kan veroorzaken
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Was vandaag bij een specialist in veldhoven op de run, was toevallig in de buurt maar die had er weinig zin in volgens mij. Hij wees meteen de vliegwiel aan als oorzaak van gebonk. Wagen even op de brug gehad en gelukkig geen scheur te bekennen Hij voegde eraan toe dat ie de achterdraagarmrubbers/silentblocks nooit heeft vervangen en dat dit bijna niet voorkomt x| Ook de hardy was volgens hem in orde maar er zat wel wat speling op de as maar dat was volgens hem normaal ''die speling is er omdat de as door warmte kan uitzetten'' moet ik dit geloven?
Ik heb vanaf morgen vakantie dus maar even een afspraak maken met dat adresje dat ik van jou heb ;-)
iig thanks guy's and keep the posts coming!!
Ik heb vanaf morgen vakantie dus maar even een afspraak maken met dat adresje dat ik van jou heb ;-)
iig thanks guy's and keep the posts coming!!
Increase the Peace!
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
De speling en het warmteverhaal kan kloppen, misschien dat dat bij jou een beetje aan de grote kant is, misschein zorgt dat voor en bonkje???
suc6
suc6
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
zo te horen moet je ergens anders heen voor een second opinion.bibic schreef:Was vandaag bij een specialist in veldhoven op de run, was toevallig in de buurt maar die had er weinig zin in volgens mij. Hij wees meteen de vliegwiel aan als oorzaak van gebonk. Wagen even op de brug gehad en gelukkig geen scheur te bekennen Hij voegde eraan toe dat ie de achterdraagarmrubbers/silentblocks nooit heeft vervangen en dat dit bijna niet voorkomt x| Ook de hardy was volgens hem in orde maar er zat wel wat speling op de as maar dat was volgens hem normaal ''die speling is er omdat de as door warmte kan uitzetten'' moet ik dit geloven?
Ik heb vanaf morgen vakantie dus maar even een afspraak maken met dat adresje dat ik van jou heb ;-)
iig thanks guy's and keep the posts coming!!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Gebonk door het vliegwiel :?bibic schreef:Was vandaag bij een specialist in veldhoven op de run, was toevallig in de buurt maar die had er weinig zin in volgens mij. Hij wees meteen de vliegwiel aan als oorzaak van gebonk. Wagen even op de brug gehad en gelukkig geen scheur te bekennen Hij voegde eraan toe dat ie de achterdraagarmrubbers/silentblocks nooit heeft vervangen en dat dit bijna niet voorkomt x| Ook de hardy was volgens hem in orde maar er zat wel wat speling op de as maar dat was volgens hem normaal ''die speling is er omdat de as door warmte kan uitzetten'' moet ik dit geloven?
Ik heb vanaf morgen vakantie dus maar even een afspraak maken met dat adresje dat ik van jou heb ;-)
iig thanks guy's and keep the posts coming!!
Het tweemassa vliegwiel zorgt voor een vloeibare overgang van de koppeling.
Lijkt mij als het gebonk onder wagen wegkomt dat niet de oorzaak is.
Tweemassavliegwiel is trouwens stervensduur, meningen zijn er nogal over verdeeld wanneer te vervangen.
Dealer vervangt hem altijd als de koppeling gaar is.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Helemaal gelijk in, ik vertrouwde het voor geen meter!Mario TT schreef:zo te horen moet je ergens anders heen voor een second opinion.
Ja, dat probeerde ie mij ook aan te smeren, ''als je toch de vliegwiel laat vervangen vervang dan ook meteen je koppeling want dan ligt de bak toch open'' :?bofkont schreef: Gebonk door het vliegwiel :?
Het tweemassa vliegwiel zorgt voor een vloeibare overgang van de koppeling.
Lijkt mij als het gebonk onder wagen wegkomt dat niet de oorzaak is.
Tweemassavliegwiel is trouwens stervensduur, meningen zijn er nogal over verdeeld wanneer te vervangen.
Dealer vervangt hem altijd als de koppeling gaar is.
Zoals ik al zei die had er niet veel zin in en wilde waarschijnlijk op wintersport van mij zuur verdiende knaken!
Increase the Peace!
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
FF voor de 330dGebonk door het vliegwiel
Het tweemassa vliegwiel zorgt voor een vloeibare overgang van de koppeling.
Lijkt mij als het gebonk onder wagen wegkomt dat niet de oorzaak is.
Neem van mij aan. Een tweede vliegwiel zoals jullie het noemen. kost ong 550,=
Koppelingssetje is iets goedkoper ong. 300,=
Het moet er alleen even in. Hihi
Reken op ong 3 tot 4 uur arbeidsloon a ong.85-90 euro ex. (als je het daar mee redt vandaag de dag.)
Ik heb het vorig jaar allemaal meegemaakt ook door gebonk en een lek rubber tussen de bak en de motor. (ben ff de naam kwijt (hoofdaslager??????))
Auto had toen 200.000 gedraaid. De bak moest er toch af voor die pakking, bij deze stand pak je dan ook meteen de koppeling mee. Het is namelijk best een klusje bij zo'n achterwielaandrijving kan ik je vertellen.
Ff terug op het tweede vliegwiel. De levensduur wordt gelijk gehouden met de koppeling. Buiten het koppelen heeft dit wiel zoals ik al eerder uitgelegt heb de functie om motortrillingen op te vangen en niet door te zetten in je aandrijving.
Uit ervaring blijkt (uit betrouwbare bron) dat de schijf iets langer mee gaat als de koppeling, maar het vervangen is zo tijdrovend dat het absoluut loont om het meteen mee te pakken bij de koppeling. Dan ligt het namelijk al open en is het een kwartiertje meerwerk.
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
De meeste mensen die ik gesproken heb raden ook altijd aan het 2 massavliegwiel te vervangen.
Net wat je zegt de boel ligt toch al open.
Al zeggen sommige bmwspecialisten het niet altijd te doen, zal ook wel een centen kwestie bij de klant.
Maar als het alsnog gebeuren moet omdat het blijkt dat er toch trilling is, ben je ook zuur kan alles weer los.
denk zelf dat ik dan ook alles laat doen.
Net wat je zegt de boel ligt toch al open.
Al zeggen sommige bmwspecialisten het niet altijd te doen, zal ook wel een centen kwestie bij de klant.
Maar als het alsnog gebeuren moet omdat het blijkt dat er toch trilling is, ben je ook zuur kan alles weer los.
denk zelf dat ik dan ook alles laat doen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Even voor de duidelijkheid, tweede vliegwiel (??) is een twee massa vliegwiel toch ?? :?
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
En dan is een twee massa vliegwiel toch gewoon 1 vliegwiel met een massa die met een veer eraan vast zit toch?Griffendahl schreef:Even voor de duidelijkheid, tweede vliegwiel (??) is een twee massa vliegwiel toch ?? :?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- ///M 330Ci
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Duidelijker dan dit kan nietGriffendahl schreef:Even voor de duidelijkheid, tweede vliegwiel (??) is een twee massa vliegwiel toch ?? :?
http://www.amt.nl/web/show/id=60004/contentid=4579
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechni ... egwiel.htm
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieu ... egwiel.htm
Freude am Fahren