Onregelmatig toerental bij koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
CalvinSSDD
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:14

Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door CalvinSSDD » 20 dec 2008, 17:44

Het volgende is er aan de hand:

Na het starten (gaat gewoon zonder problemen) loopt de motor zo rond de 800 t/min.
Echter na een 20 seconde of zo, zakt het toerental terug naar 700 t/min. en gaat na en een paar sec op 700 t/min. te lopen weer naar 800 t/min.
Dit hele verhaal blijft hij herhalen totdat de motor volledig op bedrijfstemperatuur is.

Ik heb de auto laten uitlezen en daar komt niets uit. (Henny van Doorn, Lent)
Alle inspuit ventielen zijn prima. (retour is ook goed) verbruik is ook goed 6,2l /100 buiten de stad, 7l /100 in stad.
De auto is gechiptuned door de eerste eigenaar (ik ben tweede eigenaar)
Ik heb geen vermogens verlies en hij gaat nog steeds als vergif.
Ook is er geen overmatige rook ontwikkeling.

Het is niet echt vervelend maar het stoort een beetje.
Ik rij al jaren BMW (E30 en E46) en ik ben gewoon verwend/gewend aan het strak lopen van deze motoren.

Heeft iemand het zelfde probleem of herken je het probleem.
Ik zou graag willen weten waar het vandaan komt en of het te maken is.

mvg. CalvinSSDD

Merk: BMW
Type: E46
Model: Touring
Motor: 330D exc. automaat
Bouwjaar juni, 2001

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door bofkont » 20 dec 2008, 18:17

Je zou een fjesje reiniger kunnen kopen speciaal voor diesels die je in de brandstoftank gooit.
Soms helpen deze toevoegingen welleens.

Heeft de wagen het altijd gedaan of is het sindskort?
Want anders zou je orginele software kunnen overwegen te plaatsen, en kijken wat de wagen dan doet.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

CalvinSSDD
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:14

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door CalvinSSDD » 20 dec 2008, 19:17

De problemen doen zich nu een aantal weken voor.

Goeie tip, by the way , ik heb al een hele tijd geen reiniging vloeistof aan de diesel toegevoegd.
Ik ben dit een beetje vergeten om dat de prijs van de diesel al zo hoog was, je weet wel 1,40 euro per liter.
Dat is gelukig nu wel anders.

Kan het anders iets te maken hebben met de "winter" diesel die we nu tanken?
Ik ben het gaan merken toen het zo koud werd, in de week dat de eerste keer sneeuw is gevallen zeg maar.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door bofkont » 20 dec 2008, 20:22

Winterdiesel wordt toch hele kleine hoeveelheid benzine toegevoegd?

Maar als jij er last van zou hebben, zou heel diesel rijdend Nederland er last van hebben lijkt mij.
Maar mischien kan het ook wel, ik weet het niet.

Denk zelf dat je verstuivers licht vervuild zijn of iets dergelijks.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

CalvinSSDD
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:14

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door CalvinSSDD » 20 dec 2008, 20:53

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze een klein beetje petroleum toevoegen.
Maakt verder niet uit wat ze toevoegen maar het is tegen het bevriezen. (toch??)

Ik denk dat je gelijk hebt, de verstuivers zullen wel vervuild zijn.
Ik ben nu in Polen en op terug reis door Duitsland zal ik hem eens lekker verwennen met een volle tank diesel en flesje diesel cleaner en dan volle Pulle door Duitsland (hahahahahaha) (h)
Bij thuis komst zullen de verstuivers weer blinken.

nogmaals bedankt voor de tip :///m:

CalvinSSDD

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door Opt1mus » 20 dec 2008, 21:27

Ook ff volgooien met Duitse V Power
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

kuil15
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2008, 16:00

onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door kuil15 » 01 feb 2009, 20:49

Beste e46 rijders..

Na een paar maanden vol genot te hebben rondgereden heb ik toch iets raars kunnen ontdekken..

Wanneer de motor koud is, loopt de motor onregelmatig. Je voelt de auto schudden en ziet de toerental met regelmaat bewegen (| . Wanneer de motor warm is loopt ie heerlijk constant.

Meer mensen hier last van?

Grrr

Jeffrey
Topic samengevoegd met dit topic

Moderatoropmerking Farl

Gebruikersavatar
bibic
Berichten: 411
Lid geworden op: 07 nov 2008, 23:38

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door bibic » 01 feb 2009, 21:02

Kan je gewoon een willekeurig merk diesel cleaner gebruiken?
Increase the Peace!

ladenhollander

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door ladenhollander » 01 feb 2009, 22:21

Hallo E46 rijders,

Ik heb sinds kort een 316i benzine, welke exact hetzelfde probleem heeft!

Bij mij schommelt de toerenteller tussen de 600 en 800 steeds op en neer in stationair, met interval van ongeveer 5 seconden. Richting de 600 trilt ie iedere keer omdat ie te laag zit, erg irri. Gelukkig slaat hij nog niet af...

Ook bij koppeling intrappen bij laatste stuk afremmen zelfde effect. Bij een warmere motor wordt 't minder, maar verdwijnt niet!

Bij dealer laten uitlezen maar geen fouten... Moet 10 februari terug voor nader onderzoek, ze vermoeden eventueel; stappenmotor, luchtmassameter, gasklep fout.... Zal wel weer een duur grapje worden.

Jullie enig idee????

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door Mario TT » 01 feb 2009, 22:30

Nou ik vraag me af waar dit alles vandaan komt.. ikzelf heb het probleem dat alles het goed doet maar als ik richting een stoplicht ga en ik laat de auto lang uitrollen (warm of koud maakt niet uit) dat hij op het laatste moment als ik bijna stil sta dat de motor begint te bokken. Ik kan hem dus in z`n vrij zetten en dan doet hij het goed, maar zodra ik begin te remmen en bijna stil sta dan heb ik het pas. Toevallig is het nu koud.. en mijn auto loopt ook goed. Heb ook injector cleaner erin gegooid en lange stukken gereden maar het is nog niet weg. Ik heb zo`n vaag idee dat het de luchtmassameter is die niet lekker mee doet.. wellicht dat het bij de rest ook zo is. Misschien eens de stekkertjes van de LMM schoonmaken?? Of er is iets anders dat niet goed functioneerd..
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

CalvinSSDD
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:14

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door CalvinSSDD » 09 feb 2009, 09:48

Ik heb het probleem gevonden!!!!

De stand kachel was defect!!

De stand kachel meet met een temperatuurvoeler de temperatuur (deze zit in de stand kachel en is dus niet de temperatuur die je afleest op je dashboard) van de koelvloeistof en aan de hand van die gegevens wordt het toerental tijdelijk aangepast. (zie hier onder)

Ik heb dit op een Duitse web pagina gevonden en met die gegevens ben naar mijn garagehouder gegaan.
Het is een heel verhaal maar wel duidelijk:

Der elektrische Zuheizer dient der Erwärmung des Kühlmittels durch elektrische Heizelemente, um die geringe Verlustwärme bei hohen Motorwirkungsgraden auszugleichen. Die Heizleistungsanforderung erfolgt je nach Fahrzeugausstattung entweder von der Klimaanlage (IHKA) oder der Heizungssteuerung an das DDE-Steuergerät.

Die Heizelemente werden nur bei elektrischen Leistungsreservern zugeschaltet. Zur Ermittlung der vorhandenen Leistungsreserven liefert die Lichtmaschine ein Tastverhältnis, das der aktuellen Generatorbelastung entspricht, an das DDE-Steuergerät. Abhängig von der erlaubten zusätzlichen Generatorlast spricht das DDE-Steuergerät den Zuheizer mit einem Rechtecksignal mit Tastverhältnissen (= veränderliche Pulsweite) zwischen 5 und 95 % an und steuert so verschiedene Heizleistungen.
Bei aktiviertem Zuheizer wird die Leerlaufdrehzahl auf 930 1/min angehoben.

Abschaltbedingungen:
Bei folgenden Betriebsbedingungen wird der Zuheizer abgeschaltet:

Batteriespannung < 12 V (Einschalthysterese 12,8 V)
Drehzahl < 790 1/min (Einschalthysterese 810 1/min)
Zeit nach Motorstart < 10 s

Kühlmitteltemperatur:
Mit der gemessenen Umgebungstemperatur wird aus einer Kennlinie der Kühlmitteltemperaturschwellwert ermittelt, der überschritten werden muß, damit der Zuheizer abgeschaltet wird.
Umgebungstemperatur [°C] / Kühlmitteltemperaturschwellwert [°C]

-40,0 / 86,0

-5,0 / 86,0

10,0 / 50,0

20,0 / 17,0

30,0 / 17,0

Achtung: Ist kein Außentemperaturfühler verbaut, gilt ein fester Kühlmitteltemperaturschwellwert von 86 °C.

Der Außentemperaturfühler ist in folgenden Modellen E46 verbaut:
In allen Modellen mit 6-Zylinder Motoren
In Modellen mit 4-Zylinder Motoren nur mit Bordcomputer oder Klimaanlage

Der Zuheizer wird außerdem abgeschaltet, wenn einer der folgenden Fehler gespeichert ist:
35, "Kühlmitteltemperaturfühler"
1B, "Elektrischer Zuheizer"
75, "Generatorlastsignal"

Fehlerbehandlung:

Überwacht wird die Ansteuerung auf Kurzschluß und Unterbrechung.
Bei Auftreten eines Defekts wird der Fehler 1B "Elektrischer Zuheizer" gespeichert.
Folge: schlechte Heizleistung bei niedrigen Temperaturen

Meldet der Generator ein Lastsignal von 0 %, wird der Fehler 75 "Generatorlastsignal" gespeichert.
Folge: Zuheizer wird abgeschaltet

Gruß

Udo


Ik weet (nog) niet of dit voor alle E46 modellen geld maar voor de E46 330D van 2001 weet ik het zeker.
Het volgende onderdeel moet dan vervangen worden: 64126918806 of 64129145439
Het eerste nummer is inmiddels vervallen en vervangen door het tweede onderdeel nummer.
Dit is geen goedkoop onderdeel, 250,-/260,- euro ex. montage. (nieuw prijs)
Zelf heb ik op E-bay een tweedehands onderdeel gevonden (uit Duitsland, 70,- euro)
Het monteren is, als je handig bent, een fluitje van een cent.

1. accu polen los maken.
2. de toevoer en de afvoer van koelvloeistof dicht drukken (twee grip tangen)
3. - draad losmaken, + draad losmaken van de stand kachel en de stekker verbinding losmaken.
4. slang klemmen los maken, toevoer en de afvoerleiding er afhalen (pas op koelvloeistof)
5. stand kachel demonteren (twee inbusbouten, 6mm)
6. nieuwe stand kachel monteren.
7. toevoer en afvoerleiding weer monteren (gebruik twee nieuwe slang klemmen)
8. stekker weer terug plaatsen, + en - draad weer aansluiten op de stand kachel.
9. grip tangen verwijderen.
10. accu polen weer aankoppelen.
11. radiator dop losmaken, motor starten, kijk en wacht tot dat er koelvloeistof terug komt.
12. evt. koelvloeistof aanvullen, dop terug plaatsen.
13. controleer naar twee of drie dagen nogmaals het koelvloeistof niveau.
14. probleem opgelost :P
Het heeft mij een klein half uurtje gekost om de stand kachel te vervangen.

Ik rij nu een week met het nieuwe (tweede hands) onderdeel rond en het probleem is niet meer voor gekomen.
Daarnaast is de auto sneller op temperatuur en verbruikt hij veel minder diesel dan daarvoor.
Voorheen had ik een verbruik van 7,8 / 8 liter per 100km en dat is nu 6,9 / 7 liter per 100km :P dat is lekker!

Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen :///m:

ps. als je het niet zeker weet of je hebt twijfels, altijd informatie inwinnen bij je eigen garage of BMW dealer!!

CalvinSSDD
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:14

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door CalvinSSDD » 09 feb 2009, 09:58

Vergeten te vermelden.

In mijn eerste post melde ik dat het verbruik normaal was, dat klopte.
Echter toen het zo koud werd in Nederland (14 dagen vorst) is het verbruik dramatisch gestegen tot bijna 8 liter/100km.
Dit werd dus veroorzaakt doordat de motor niet op bedrijfstemperatuur kwam.

mvg,

CalvinSSDD

kessie

Re: Onregelmatig toerental bij koude start

Bericht door kessie » 07 jul 2009, 07:46

Hallo,

Ik had dit probleem ook. Een tijd later ook bij warme motor. Tijdens het rijden sloeg de motor soms zelfs af, wanneer ik af moest remmen. Na een week begon de motor toch wel heel er beroerd te lopen. Probleem was de commonrail-sensor (raildruksensor) Kosten voor een nieuwe sensor bij de dealer € 137,- excl. BTW. Ik heb er 1 van de sloop gehaald voor € 25,-

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”