Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sm@rkiej

Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Sm@rkiej » 23 dec 2008, 18:06

Hallo,

ik heb sinds 4 dagen winterbanden onder mijn bimmer... dit omdat ik met kerst naar Duitsland ga.
Ze hebben mij vertelt dat juist winterbanden meer grip hebben. Alleen nu op dit moment zonder sneeuw en met gewoon droog weer zoals het vandaag en gister was is de grip ver te zoeken. Bij bijna elke bocht gaat het ASC lampje al flikkeren en voel ik de auto glijden ik hoef dan niet eens veel gas extra te geven. Ik neem aan dat dit niet normaal is. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen waar dit aan ligt want moet toch nog een aantal kilometers rijden met de kerst.

Winterbanden zijn van merk Uniroyal: 205/60/15 met nog circa 6 tot 6.5 mm profiel op gewone stale velg.

Alvast bedankt... Grt Mark. :D

largeproject
Contacteer:

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door largeproject » 23 dec 2008, 18:29

Ken je rijstijl veder niet,maar bij mijn flikkert er bar weing bij een normale rijstijl. :?
195-65-15 maat banden.

yorkie

Bericht door yorkie » 23 dec 2008, 18:58

Ik rijd nu ook ongeveer een maand met winterbanden en ik vind ook dat deze in normale omstandigheden iets minder grip hebben dan mijn zomerbanden. Wel vind ik het verschil niet zo heel groot. Bij mij zijn het Dunlop banden 225. Mijn zomerbanden hebben dezelfde maat en zijn ook Dunlop.

320dAUT

Bericht door 320dAUT » 23 dec 2008, 21:32

Zijn het nieuwe winterbanden?

Sommige winterbanden zijn harder van compund. Ze voelen dan ook kunstof-achtig aan. Dat merk je ook wel tijdens het rijden. Auto gaat inderdaad meer glijden. Winterbanden hebben meer grip met lage temperaturen dan zomerbanden. Dat kan je goed merken als het wat warmer wordt, rond 7 graden en hoger. Ik heb zelf ooit een keer tweede hands setje gekocht en onder auto gezet. Mij viel de grip toen erg tegen, zeker in begin pas. Ik ben de tweede dag toen terug gereden naar de bandenboer en hij vertelde me dat de banden een tijd op stapel hadden gelegen en dat het binnen paar dagen over zou gaan, dat plastic-achtige oppervlakte. Ik ben toen toch maar op wintersport gegaan en na een flinke stuk rijden, werd de grip veel beter. Ik had geen last meer van onderstuur als toen gelijk in begin.

Kijk maar nog even aan zou ik zeggen. Als de grip niet beter wordt, dan zou ik toch kijken voor andere banden. Ik heb op dit moment ook winterbanden eronder. Deze hebben vorig jaar ook onder een E46 gezeten. Ik moet zeggen dat ik nergens last van heb. Rijdt prima en voldoende grip.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 23 dec 2008, 23:16

Zoek ff op het DOT nummer.
Dit is een 4 cijferig nummer dat op je band staat.
De eerste 2 cijfers staan voor het weeknummer, de laatste 2 voor het produciejaar.

Als je winterband ouder dan 5 jaar is, zijn de karakteristieken aan het verdwijnen en hard de band uit.

NB: Soms staat het DOT nummer maar aan 1 kant van de band, het kan dus voorkomen dat je het DOT nummer maar
aan 1 kant van je auto kan vinden op de band.

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 23 dec 2008, 23:34

OKee bedankt.. ik ga morge even naar dat nummer kijken...
ik kijk het even aan en word het niets beter dan toch maar even kijken naar andere bandjes..
Grt Mark..

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 24 dec 2008, 00:49

Vreemd verhaal.

ben benieuwd naar het DOT nummer en het resultaat ven een paar dagen gebruik.

faab
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

CTD

Bericht door CTD » 24 dec 2008, 11:46

Ik heb juist hetzelfde aan de hand.

Normaal rijd ik op 19ers (Voor: 235/35/19 Achter: 255/30/19).

Ik heb 2 maanden geleden NIEUWE winterbanden op mijn M-tech velgen gelegd (Voor: 235/40/17 Achter: 245/40/17)

Toen ik bij de bandencentrale buitenreed, begon ik al direct te slippen! Ik ken m'n auto zeer goed, maar hier begrijp ik ook niets van...

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 24 dec 2008, 12:57

En je bent niet even terug naar binnen gereden om hier even navraag over te doen?? (|

heel apart :X
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

320driver

Bericht door 320driver » 24 dec 2008, 13:46

Herkenbaar verhaal dit, bij mij liggen er ook winterbanden op (18" Dunlop).
Vorige week reed ik over een zojuist nieuw aangelegde weg heen en toen ik de bocht nam begon ik te glijden terwijl het helemaal niet glad was laat staan dat het had gevroren :?
Ik zag m'n ASC ledje een paar keer oplichten en toen ik de auto weer recht had bleef dat weg maar ik vroeg me wel af wat dat glijden had veroorzaakt en nu weet ik dus het antwoord: de banden!
Op alle 4 de banden zit nog ruim voldoende profiel en ze zijn ook alle 4 nieuw, ze zijn in oktober erop gelegd, nou ja nog een paar maandjes dan gaan de zomerbanden er weer op en ik hoef toch niet op wintersport dus laat maar..
Ik was even bang dat het aan m'n auto lag of dat ik de enige zou zijn met dit probleem maar dit is duidelijk niet het geval blijkt nu. De komende week gaat het flink vriezen heb ik begrepen, laten we hopen dat de banden dan een beetje grip hebben op de harde ondergrond :roll: Dus rijd voorzichtig zou ik zeggen.

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 24 dec 2008, 16:01

Ik heb zojuist even gekeken op mijn banden en het DOT nr eindigd op 99 dit wil dus zeggen dat de banden van het jaar 1999 zijn?? dit is ouder dan 5 jaar maar naar mijn inziens hebben ze nog genoeg profiel... daar kan het dan ook niet aan liggen...!?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 24 dec 2008, 16:27

Sm@rkiej schreef:Ik heb zojuist even gekeken op mijn banden en het DOT nr eindigd op 99 dit wil dus zeggen dat de banden van het jaar 1999 zijn?? dit is ouder dan 5 jaar maar naar mijn inziens hebben ze nog genoeg profiel... daar kan het dan ook niet aan liggen...!?
Nou, regel maar een paar nieuwe bandjes dan. Wat was het volledige dotnummer als ik vragen mag?
Als het daadwerkelijk banden uit 1999 zijn, dan is het rubber te hard geworden en krijg je gewoon geen grip.

@CTD: Nieuwe banden moeten eerst ingereden worden. Er zit een soort laagje op dat de eerste 100km verraderlijk glad kan zijn.

@320driver: Als je winterbanden minder grip hebben als je zomerbanden, dan is het waarschijnlijk warmer als 7© geweest. Was dit niet het geval, zou ik toch gaan voor andere winterbanden.

Ik heb Vredestein winterbanden, en die hebben echt grip zonder einde.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 24 dec 2008, 17:18

Heb je weleens in de test gekeken hoe de winterbanden er uit komen? Sommige winterbanden zijn nog slechter dan zomerbanden.

Ik heb winterbanden van continental..zelfde maat als mijn zomerbanden van michelin en ik merk als het koud is echt enorme verschillen. De auto rijdt behoorlijk stabieler.

Als je ASC elke keer opflikkerd dan ligt het ten eerste aan je eigen rijgedrag. Maar misschien zijn je winterbanden smaller dan je zomerbanden? Elke band moet ingereden worden. Uit elke test komt naar voren dat winterbanden beter werken bij temperaturen onder de 7 graden... dus er zal wel iets meer mis mee zijn als je winterbanden het bij jou slechter doen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

erwin 330cabrio

Bericht door erwin 330cabrio » 24 dec 2008, 17:38

Ik heb vredestein wintrac extreme winterbanden 18inch
en ik moet zeggen dat ze mij niet tegen vallen.
Ze willen wel iets makkelijker glijden, maar ik denk ook niet dat een winterband bedoeld is voor een super wegligging.
Hier voor had ik viking wat dikke troep was, maar daar was de prijs ook naar.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 24 dec 2008, 18:01

ja maar maak nou eens een goede vergelijking ..

vredestein vs. ??? wat zijn de maten onder welke omstandigheden etc.. Een winterband is specifiek bedoeld voor winterse omstandigheden... dus niet op het circuit... en ik kan me voorstellen dat als je flink trapt met een BMW dat die banden warmer worden dan waar ze voor bedoeld zijn. En de zomer/all season banden kunnen daar beter tegen... die kunnen asfaltlagen hebben van 40-50 graden... dat moet je met een winterband niet proberen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”