Winterbanden en wielbouten
Winterbanden en wielbouten
Ik heb inmiddels weer een ander setje winterbanden. Het 1e setje is gecancelled (styling 133 :-(), het tweede setje heb ik met wat winst weer doorverkocht (styling 73) en nu ga ik zelf even over op staal. Dat ivm de wintersport vakantie van volgende week. Daarna zoek ik nog wel even lichtmetaal op.
Nu is mijn vraag of iemand weet of ik voor staal de wielbouten kan gebruiken waarmee de styling 68m vastzit. Er ligt een 2e setje bouten in de auto, maar geen idee bij wat voor velgen. Iemand die het weet?
Nu is mijn vraag of iemand weet of ik voor staal de wielbouten kan gebruiken waarmee de styling 68m vastzit. Er ligt een 2e setje bouten in de auto, maar geen idee bij wat voor velgen. Iemand die het weet?
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Winterbanden en wielbouten
Naar mijn weten moet je voor stalen en alu velgen verschillende bouten hebben.
Ook het aandraaimoment is anders:
ca 100Nm voor stalen velgen
ca 120~130Nm voor alu velgen.
De juiste bouten voor stalen velgen kun je vast en zeker wel bij een automaterialen zaak halen.
Ook het aandraaimoment is anders:
ca 100Nm voor stalen velgen
ca 120~130Nm voor alu velgen.
De juiste bouten voor stalen velgen kun je vast en zeker wel bij een automaterialen zaak halen.
Re: Winterbanden en wielbouten
Hmmm, dan is dus de vraag of de extra bouten die ik heb voor staal is of niet
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
Re: Winterbanden en wielbouten
Ze moeten conisch zijn voor lichtmetaal, voor staal meestal niet maar dat weet ik niet zeker voor BMW.
Re: Winterbanden en wielbouten
Ik heb dit gevraagd aan de dealer. Ik heb zelf tijdje terug ook winterbanden met stalen velgen erop gezet. Dealer Breeman in Rotterdam wist mij te vertellen dat als het om OEM LM velgen gaat dan passen dezelfde bouten ook op OEM stalenvelgen. Dus heb je met originele velgen te maken dan kan je dus gewoon originele conische bouten voor allebei de velgen gebruiken.
Re: Winterbanden en wielbouten
Is volgens mij geen standaard gegeven.Ze moeten conisch zijn voor lichtmetaal, voor staal meestal niet maar dat weet ik niet zeker voor BMW.
Kijk even in het boutgat van de velgen. Zijn deze conisch, conische bouten gebruiken.
Zijn ze rond. ronde bouten gebruiken.
Het gaat dan om het deel tussen het draad en het deel waar je de sluitel op zet (zeskant).
Er zijn zoveel soorten velgen, tenzij je zeker weet dat ze oem zijn kan je op het advies van de dealer afgaan.
Maar ik denk dat even kijken het beste werkt. Kan je het niet goed zien, even met het vingertje in het gaatje
en even voelen. Dan moet je het cker kunnen ontdekken.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Winterbanden en wielbouten
Heb bij mij gewoon de bouten gebruikt van de LM velgen,rij er nu een maand mee rond en vorig jaar ook in de winter periode,tot nu toe is er geen wiel afgelopen.
De boutgaten van de stalen velgen zijn ook conische.
De boutgaten van de stalen velgen zijn ook conische.
Re: Winterbanden en wielbouten
+1 Ik had ook geen extra bouten bij mijn auto, dus ga er vanuit dat de vorige eigenaar er ook zo mee gereden heeft
Re: Winterbanden en wielbouten
Heb het zelf ook bij de hand gehad (heb zelf ook de 68M onder de auto gehad en moeten wisselen voor het volwaardige stalen reservewiel wat ik achterin heb liggen). Past perfect als je de wielslotbouten van BMW zelf hebt.320dAUT schreef:Ik heb dit gevraagd aan de dealer. Ik heb zelf tijdje terug ook winterbanden met stalen velgen erop gezet. Dealer Breeman in Rotterdam wist mij te vertellen dat als het om OEM LM velgen gaat dan passen dezelfde bouten ook op OEM stalenvelgen. Dus heb je met originele velgen te maken dan kan je dus gewoon originele conische bouten voor allebei de velgen gebruiken.
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: Winterbanden en wielbouten
Bij gerbuik van verkeerde bouten lopen de wielen echt niet los, mits je ze gewoon op het juiste moment vastdraait.
Je sloopt alleen je velgen er mee. FF in het gaatje kijken valt dan toch wel meej???
Meestal klopt het wel. Maar ckerheid voor alles toch?
Je sloopt alleen je velgen er mee. FF in het gaatje kijken valt dan toch wel meej???
Meestal klopt het wel. Maar ckerheid voor alles toch?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Winterbanden en wielbouten
Zowel zomer als wintervelgen OEM?
320dAUT schreef:Ik heb dit gevraagd aan de dealer. Ik heb zelf tijdje terug ook winterbanden met stalen velgen erop gezet. Dealer Breeman in Rotterdam wist mij te vertellen dat als het om OEM LM velgen gaat dan passen dezelfde bouten ook op OEM stalenvelgen. Dus heb je met originele velgen te maken dan kan je dus gewoon originele conische bouten voor allebei de velgen gebruiken.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:00
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Winterbanden en wielbouten
120-130 ? x|bjornc schreef:Naar mijn weten moet je voor stalen en alu velgen verschillende bouten hebben.
Ook het aandraaimoment is anders:
ca 100Nm voor stalen velgen
ca 120~130Nm voor alu velgen.
De juiste bouten voor stalen velgen kun je vast en zeker wel bij een automaterialen zaak halen.
Volgens bmw zelf moeten Alu velgen op 118Nm, was voor 2006 nog 112nm.
Bij de bandenboer, de bmw dealer en de audi dealer wordten lichtmetaal velgen rond de 112-118nm gezet.
Stalen velgen juist 120-130nm.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Winterbanden en wielbouten
Goed, als BMW het voorschrijft zal het wel zo zijn.
Dan vraag ik me af of de volgende lijst wel kloppend is;
Aanhaalmomenten
Dan vraag ik me af of de volgende lijst wel kloppend is;
Aanhaalmomenten