Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Wel grappig dit...
...winterbanden hebben alleen echt zin als het koud en nat (lees: sneeuw) is. Bij droog koud weer zal een zomerband ten allen tijde meer grip hebben en remt ook korter. Ook bij regenachtige natte omstandigheden is dit zo; tenzij het oppervlak snel bevriest en daardoor glad is; dan is de winterband licht in het voordeel.
De winterband heeft vooral sneeuw, koud weer en gladheid nodig om te kunnen presteren. In alle andere omstandigheden zal het ASC/DSC lampje al snel kunnen oplichten; ook bij normale rijstijl.
N.B.: Licht ie helemaal niet op, dan heb je waarschijnlijk echt een bejaardentempo.
...winterbanden hebben alleen echt zin als het koud en nat (lees: sneeuw) is. Bij droog koud weer zal een zomerband ten allen tijde meer grip hebben en remt ook korter. Ook bij regenachtige natte omstandigheden is dit zo; tenzij het oppervlak snel bevriest en daardoor glad is; dan is de winterband licht in het voordeel.
De winterband heeft vooral sneeuw, koud weer en gladheid nodig om te kunnen presteren. In alle andere omstandigheden zal het ASC/DSC lampje al snel kunnen oplichten; ook bij normale rijstijl.
N.B.: Licht ie helemaal niet op, dan heb je waarschijnlijk echt een bejaardentempo.
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Volgens mij werken smallere winterbanden sowieso doorgaans beter... Druk per vierkante cm is veel hoger en daardoor is de tractie beter, dan komt namelijk het zachtere compound beter tot zijn recht. Winterbanden gaan beter werken naarmate de druk per vierkante cm toeneemt. Ik rijd lekker smal en heb totaal geen tractieproblemen, terwijl ik eind oktober de nadelen van de (brede) zomerbanden al wel kon vernemen...largeproject schreef:Ken je rijstijl veder niet,maar bij mijn flikkert er bar weing bij een normale rijstijl. :?
195-65-15 maat banden.
Voormij was het met name op de wat mindere wegen en bij neerslag en zo veel makkelijker om de zomerbanden met 255 achterop even het ASC lampje te laten branden dan nu met de 195 onder nota bene koudere omstandigheden.
Mijns inziens zijn dit dan ook gewoon duidelijk te brede winterbanden voor een E46, je hebt niet het gewicht om dan goed van je winterbanden te profiteren. Beter had je volgens mij velgen kunnen zoeken waar je 215 (ofzo) rondom op had gelegd.CTD schreef:Ik heb 2 maanden geleden NIEUWE winterbanden op mijn M-tech velgen gelegd (Voor: 235/40/17 Achter: 245/40/17)
Toen ik bij de bandencentrale buitenreed, begon ik al direct te slippen! Ik ken m'n auto zeer goed, maar hier begrijp ik ook niets van...
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Klopt helemaal dit, en heb dit op meerdere forums gelezen.Joop schreef:Wel grappig dit...
...winterbanden hebben alleen echt zin als het koud en nat (lees: sneeuw) is. Bij droog koud weer zal een zomerband ten allen tijde meer grip hebben en remt ook korter. Ook bij regenachtige natte omstandigheden is dit zo; tenzij het oppervlak snel bevriest en daardoor glad is; dan is de winterband licht in het voordeel.
De winterband heeft vooral sneeuw, koud weer en gladheid nodig om te kunnen presteren. In alle andere omstandigheden zal het ASC/DSC lampje al snel kunnen oplichten; ook bij normale rijstijl.
N.B.: Licht ie helemaal niet op, dan heb je waarschijnlijk echt een bejaardentempo.
Daarom rij ik ook niet op winterbanden, want hoe vaak ligt er sneeuw in NL.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Griffendahl legt het in het eerste stukje duidelijk uit; brede winterbanden staan prachtig onder de auto maar schieten hun gebruiksdoel gewoon voorbij.
Heb zelf naast de zomerset (breedset styling 193: 18") ook een 16" winterset met Dunlop Wintersport 3D banden met een bandmaat van 205/55 R16; deze voldoet in de winterse omstandigheden dan ook zeer goed (ligt waarschijnlijk ook aan het rubber, wat al drie jaar op rij door de ADAC/ANWB als beste uit de test kwam... ).
Nu twijfel ik alleen nog of ik ze er volgende week onder knal.
Heb zelf naast de zomerset (breedset styling 193: 18") ook een 16" winterset met Dunlop Wintersport 3D banden met een bandmaat van 205/55 R16; deze voldoet in de winterse omstandigheden dan ook zeer goed (ligt waarschijnlijk ook aan het rubber, wat al drie jaar op rij door de ADAC/ANWB als beste uit de test kwam... ).
Nu twijfel ik alleen nog of ik ze er volgende week onder knal.
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Rij in de zomer op 225/255-18 en in de winter op 205/225-17 ( Vredestein wintac extreme) en natuurlijk zijn de zomerbanden qua grip bijnormale temperaturen beter, maar de winterbanden vallen mij zeker niet tegen.
Rijdt sinds 20 jaar met winterbanden en die liggen er inderdaad wel eens een
winter op dat je achteraf denkt nou ja was dit nou nodig, maar als je een keer een hachelijke of gevaarlijke
situatie meemaakt en je kunt die keren die er op volgen "fluitend"verder geeft dit ook een goed gevoel.
Het probleem van winterbanden is dat naarmate ze ouder worden snel in kwaliteid afnemen( al vanaf 4 jaar
zie dotaanduiding )Voor 1000 euro heb je een wereldsetje winterbanden dat is 250 euro per jaar. De meeste
van ons verklooien per jaar voor veel meer euro's aan hun troetelkindje zonder bruikbaar resultaat, dit gun ik
iedereen van harte en blijf dit vooral doen maar ga dan niet zeggen dat winterbanden een dure grap is.
Rijdt sinds 20 jaar met winterbanden en die liggen er inderdaad wel eens een
winter op dat je achteraf denkt nou ja was dit nou nodig, maar als je een keer een hachelijke of gevaarlijke
situatie meemaakt en je kunt die keren die er op volgen "fluitend"verder geeft dit ook een goed gevoel.
Het probleem van winterbanden is dat naarmate ze ouder worden snel in kwaliteid afnemen( al vanaf 4 jaar
zie dotaanduiding )Voor 1000 euro heb je een wereldsetje winterbanden dat is 250 euro per jaar. De meeste
van ons verklooien per jaar voor veel meer euro's aan hun troetelkindje zonder bruikbaar resultaat, dit gun ik
iedereen van harte en blijf dit vooral doen maar ga dan niet zeggen dat winterbanden een dure grap is.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Dat van dat geld is sowieso maar relatief...
Onder mijn auto zit voor 1000 euro zomerbanden van een A-merk. Mijn A-merk winterbanden zijn 350 euro, als mijn winterbanden eronder zitten dan slijten mijn zomerbanden niet dus afgezien dat het veiliger is voor de keren dat het nodig is, is het ook nog gewoon eens voordeliger... Tenzij mijn winterbanden 3x zo hard slijten als mijn zomerbanden
En tot zover de kosten... Tijd om weer terug te keren op de 'grip' kwestie Wat dat betreft is denk ik 205 breed een prima maat onder een 3 serie voor winterbanden, voor mijn auto ook echt de uiterste max.
Onder mijn auto zit voor 1000 euro zomerbanden van een A-merk. Mijn A-merk winterbanden zijn 350 euro, als mijn winterbanden eronder zitten dan slijten mijn zomerbanden niet dus afgezien dat het veiliger is voor de keren dat het nodig is, is het ook nog gewoon eens voordeliger... Tenzij mijn winterbanden 3x zo hard slijten als mijn zomerbanden
En tot zover de kosten... Tijd om weer terug te keren op de 'grip' kwestie Wat dat betreft is denk ik 205 breed een prima maat onder een 3 serie voor winterbanden, voor mijn auto ook echt de uiterste max.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
CTD schreef:Ik heb 2 maanden geleden NIEUWE winterbanden op mijn M-tech velgen gelegd (Voor: 235/40/17 Achter: 245/40/17)
Toen ik bij de bandencentrale buitenreed, begon ik al direct te slippen! Ik ken m'n auto zeer goed, maar hier begrijp ik ook niets van...
Vreemd, mijn wagen werd origineel geleverd (fabriek af) met deze bandensetup. Zo staat het ook vermeld in m'n gelijkvormigheidsattest! 235 voor en 245 achter...Griffendahl schreef: Mijns inziens zijn dit dan ook gewoon duidelijk te brede winterbanden voor een E46, je hebt niet het gewicht om dan goed van je winterbanden te profiteren. Beter had je volgens mij velgen kunnen zoeken waar je 215 (ofzo) rondom op had gelegd.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Het probleem is ook vaak dat mensen van winterbanden verwachten dat ze daardoor meer grip hebben en hun niks kan gebeuren. Zaak is natuurlijk wel dat bij gladheid de grip "bewezen" beter is dan met dezelfde maat zomerbanden. Dit betekent natuurlijk niet dat de grip oneindig is. x|
Lees alle testen en faqs maar eens door op de verschillend sites. Het is bewezen dat het onder de 7 graden de veiligheid verhoogt, maar het is ook bewezen dat de mensenmet winterbanden net zoveel ongelukken hebben als degene met zomerbanden. Dit alleen door overmoedigheid. x|
Ik gebruik wel al jaren winterbanden en moet zeggen dat mij dit al een paar keer geredt heeft in gladde situaties.
Bij droog koud weer merk ik het verschil niet echt. Ik ben wel een doorrijder, maar geen coureur en zeker met koud nat weer ben ik rustig op de weg. Ik knal wel lekker als het weer en zicht dit toe laat.
Knallen doe ik dan eigenlijk ook meestal op de motor. Dat gaat toch lekkerder
Als je goede informatie wil ga eens naar een echte bandenspecialist, geen kwikfit ofzow.
Lees alle testen en faqs maar eens door op de verschillend sites. Het is bewezen dat het onder de 7 graden de veiligheid verhoogt, maar het is ook bewezen dat de mensenmet winterbanden net zoveel ongelukken hebben als degene met zomerbanden. Dit alleen door overmoedigheid. x|
Ik gebruik wel al jaren winterbanden en moet zeggen dat mij dit al een paar keer geredt heeft in gladde situaties.
Bij droog koud weer merk ik het verschil niet echt. Ik ben wel een doorrijder, maar geen coureur en zeker met koud nat weer ben ik rustig op de weg. Ik knal wel lekker als het weer en zicht dit toe laat.
Knallen doe ik dan eigenlijk ook meestal op de motor. Dat gaat toch lekkerder
Dit is de setup voor zomerbanden dan toch, daar is de auto ook mee geleverd neem ik aan?? :zVreemd, mijn wagen werd origineel geleverd (fabriek af) met deze bandensetup. Zo staat het ook vermeld in m'n gelijkvormigheidsattest! 235 voor en 245 achter...
Als je goede informatie wil ga eens naar een echte bandenspecialist, geen kwikfit ofzow.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Okee het is mij inmiddels duidelijk dat winterbanden niet gelijk wil zeggen dat je alle grip van de wereld heb.. Heb ze er eigenlijk ook echt eronder gekocht voor de vakantie trip naar Duitsland.. Omdat hier het een en ander over in de wet staat. Ik wil niet bij een eventuele aanrijding de dupe zijn van de goedkope smoes dat ik geen winterbanden eronder had liggen. Toch iedereen bedankt voor de reactie's. Ik ga morgen mijn ritje maken naar duitsland en verwacht verder geen problemen misschien als de kou echt door zet maar dat valt achteraf meestal wel mee.
Grt en Fijne dage,
Mark.
Grt en Fijne dage,
Mark.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Zomerbanden wellicht ?? Mijn auto werd op 225 voor en 255 achter geleverd, echter met 195 rondom winterbanden op stalen velgen. Staat ook in de Duitse papieren van de TÃœV. Maar ik zou niet graag op 225/255 winterbanden willen rijden...CTD schreef:Vreemd, mijn wagen werd origineel geleverd (fabriek af) met deze bandensetup. Zo staat het ook vermeld in m'n gelijkvormigheidsattest! 235 voor en 245 achter...
- blue-beemer
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 22:53
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
ik rij met winterbanden in de maat 225 breed en heb er totaal geen problemen mee, acs springt alleen bij in de sneeuw .
Laatst nog een weekend in winterberg geweest met 25cm sneeuw en had genoeg grip en controle over de auto.
Geen A merk, maar maxxis.
Laatst nog een weekend in winterberg geweest met 25cm sneeuw en had genoeg grip en controle over de auto.
Geen A merk, maar maxxis.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Precies! Een goede sportband is t.a.t. tot aan sneeuw gewoon beter dan een winterband. Nat of droog, maakt niet uit. Er zijn nogal wat Duitse bladen aan het testen geweest die dit hebben geconcludeerd. Daarnaast zal het denk ik ook verschillen welke bandenmaat je hebt. Een winterband op een 17" of groter zal nogal wat kosten als je een goede wilt. Vanaf 17" is de hoogte maat 45 of lager en ik ben benieuwd hoe dit gaat met de stijfheid en compound van een winterband. Een stijve wang moet je combineren met een zacht compound aan het oppervlak van de band maar de grip aan het oppervlak is zeker onder winterse omstandigheden niet oneindig. Met een stugge bandenwang verlies je daarom net zo goed vrij snel je grip op nat. Ik kan me daarom voorstellen dan een winterband een slappere wang heeft wat minder positieve feedback aan de bestuurder geeft. Persoonlijk zou ik dan ook geen winterbanden combineren met een grote velg. Het lijkt me simpelweg nooit een verbetering t.o.v. een sportieve band.Joop schreef:Griffendahl legt het in het eerste stukje duidelijk uit; brede winterbanden staan prachtig onder de auto maar schieten hun gebruiksdoel gewoon voorbij.
Heb zelf naast de zomerset (breedset styling 193: 18") ook een 16" winterset met Dunlop Wintersport 3D banden met een bandmaat van 205/55 R16; deze voldoet in de winterse omstandigheden dan ook zeer goed (ligt waarschijnlijk ook aan het rubber, wat al drie jaar op rij door de ADAC/ANWB als beste uit de test kwam... ).
Nu twijfel ik alleen nog of ik ze er volgende week onder knal.
Afgelopen dagen ben ik naar Berlijn geweest en met nat wegdek, nat-droog wegdek en ca. 5 graden totaal geen problemen gehad met de Michelin Premacy (wat echt geen geweldige sportband is). Ook bij 180km/h totaal geen onrust gevoeld bij wat natter wegdek, geen aquaplanning en geen geglij. Aangezien een winterband alleen op sneeuw voordelen biedt rij ik dan ook liever op standaard of sportbanden. Gewoon veel betere algemenere eigenschappen.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Nou ik geloof absoluut niet dat een sportband meer grip biedt dan een winterband bij temperaturen onder de 7 graden. Wel als de banden flink heet gestookt worden.. Als je snelweg rijdt worden je banden wel warm maar als het nat is worden ze koud.
Ik denk dat er heel veel gediscussierd kan worden hier over... maar de mensen die zeggen dat winterbanden alleen in de sneeuw helpen moeten maar eens echt in de data duiken en naar testen kijken want dat is absoluut niet waar.
Juist op auto`s zoals de E46 die volledig electronisch gestuurd zijn werkt de winterband het best.. want als je remt zonder ABS en de wielen blokkeren dan maakt het niet meer uit wat voor een band je hebt want hij staat toch stil. Als je geen ASC hebt maakt het ook niet uit want als je band flink spint dan pakt de band ook niks meer op. Dan blijft alleen nog de wegligging over dat bij alle auto`s verandert als je winter of zomerbanden gebruikt.
Ik heb de afgelopen tijd heel veel gehoord van mensen die absoluut geen winterbanden willen gebruiken.. ik heb ze in de vangrails zien staan op dat ene moment dat ze het wel nodig hadden. Maar het maakt voor die mensen toch niet meer uit want die moeten eerst hun auto weer opbouwen... Ik kan me er soms wel boos over maken over mensen die met 180km/uur in Duitsland lekkere grip hebben en denken dat hun niks overkomt.. stel je voor dat je net die ene keer toch net wel slipt en net een auto met kinderen plet... Of die 9 meter dat het scheelt (bewezen!) bij 90km/uur dat is een verhaal van net wel overleven of net niet.. en waarschijnlijk (hopelijk) gaat dat in 9 van de 10 keer goed maar die ene keer kom je net die 9 meter te kort.
Ik heb op TV de test gezien met 2 gelijke auto`s met gelijke koude omstandigheden en die liegen niet... het is ook niet iets wat de bandenindustrie verzint.. maar ook niet elke autotest is even eerlijk in de bladen.
Na mijn vakantie als het dan nog steeds koud is wil ik het gaan proberen om te kijken wat het op droog koud asfalt nou echt scheelt...hoop dat ik daar de tijd voor kan vinden. Wat ik zelf merk is dat ik echt duidelijk beter rij en ja ook die ene keer dat ik in de sneeuw heb gereden ging mijn auto goed... en zelfs met winterbanden en alle electronica duurde het vanaf 30km/uur een eeuwigheid voordat ik stil stond... en gelukkig hoefde ik dat niet met zomerbanden te proberen.
Ik denk dat er heel veel gediscussierd kan worden hier over... maar de mensen die zeggen dat winterbanden alleen in de sneeuw helpen moeten maar eens echt in de data duiken en naar testen kijken want dat is absoluut niet waar.
Juist op auto`s zoals de E46 die volledig electronisch gestuurd zijn werkt de winterband het best.. want als je remt zonder ABS en de wielen blokkeren dan maakt het niet meer uit wat voor een band je hebt want hij staat toch stil. Als je geen ASC hebt maakt het ook niet uit want als je band flink spint dan pakt de band ook niks meer op. Dan blijft alleen nog de wegligging over dat bij alle auto`s verandert als je winter of zomerbanden gebruikt.
Ik heb de afgelopen tijd heel veel gehoord van mensen die absoluut geen winterbanden willen gebruiken.. ik heb ze in de vangrails zien staan op dat ene moment dat ze het wel nodig hadden. Maar het maakt voor die mensen toch niet meer uit want die moeten eerst hun auto weer opbouwen... Ik kan me er soms wel boos over maken over mensen die met 180km/uur in Duitsland lekkere grip hebben en denken dat hun niks overkomt.. stel je voor dat je net die ene keer toch net wel slipt en net een auto met kinderen plet... Of die 9 meter dat het scheelt (bewezen!) bij 90km/uur dat is een verhaal van net wel overleven of net niet.. en waarschijnlijk (hopelijk) gaat dat in 9 van de 10 keer goed maar die ene keer kom je net die 9 meter te kort.
Ik heb op TV de test gezien met 2 gelijke auto`s met gelijke koude omstandigheden en die liegen niet... het is ook niet iets wat de bandenindustrie verzint.. maar ook niet elke autotest is even eerlijk in de bladen.
Na mijn vakantie als het dan nog steeds koud is wil ik het gaan proberen om te kijken wat het op droog koud asfalt nou echt scheelt...hoop dat ik daar de tijd voor kan vinden. Wat ik zelf merk is dat ik echt duidelijk beter rij en ja ook die ene keer dat ik in de sneeuw heb gereden ging mijn auto goed... en zelfs met winterbanden en alle electronica duurde het vanaf 30km/uur een eeuwigheid voordat ik stil stond... en gelukkig hoefde ik dat niet met zomerbanden te proberen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Ik geloof dat de discussie wel of geen winterbanden bij DIT topic horen.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Tja ik kan er slecht tegen als mensen denken dat een winterband hun vrijwaard van gevaren en daardoor onder ALLE omstandigheden maar blijven doorpezen, geen afstand houden en risico's nemen. Vorig jaar stapte ik na het stappen in de taxi en die vent begint me toch te jagen onder slechte omstandigheden......jaaaa maar meneer had winterbanden (| Of je rijdt normaal of ik stap uit mafkees En dan heb ik het nog niet eens over wat ik tijdens woon-werk verkeer meemaak maar dat zul je zelf ook wel merken met die vele kilometers. Je maakt wat mee 8P Ik reed 180km/h omdat ik het op dat moment verantwoord vond. Rechte driebaansweg, weinig verkeer en vochtig wegdek. Daarbij ben ik een zeer defensieve rijder en anticipeer zeer behoorlijk (motorrijder he).Mario TT schreef: Ik kan me er soms wel boos over maken over mensen die met 180km/uur in Duitsland lekkere grip hebben en denken dat hun niks overkomt.. stel je voor dat je net die ene keer toch net wel slipt en net een auto met kinderen plet... Of die 9 meter dat het scheelt (bewezen!) bij 90km/uur dat is een verhaal van net wel overleven of net niet.. en waarschijnlijk (hopelijk) gaat dat in 9 van de 10 keer goed maar die ene keer kom je net die 9 meter te kort.
Die tests geloof ik wel en worden alleen met nieuwe banden uitgevoerd terwijl het merendeel geen idee wat hun bandenspanning is laat staan hun profiel diepte. Die van mij heb ik voor de reis nog even conform de sticker op spanning gebracht en de profieldiepte is een zeer respectabele 6 mm Verder heb je het over een 9 meter verschil in rem afstand, leuk maar onder wat voor omstandigheden en t.o.v. wat voor zomer/all weather band dan? Ik zie het bewijs graag tegemoet want ik heb ook wel andere dingen gelezen namelijk. Verder geen offence hoor! Beetje discussie is leuk en soms een eye-opener
Prima dat mensen voor winterbanden kiezen maar begrijp goed dat het je niet vrijwaard van alle gevaren Een winterband KAN voordelen hebben maar dat is niet per definitie zo. Wat de topic starter overkwam is een collega van me ook overkomen. Belt z'n leasemaatschappij....tja conform de wettelijk minimale (APK) eis worden ze pas vervangen...lekker veilig knallen door Nederland jongens