Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Guiding
Berichten: 711
Lid geworden op: 27 apr 2008, 22:03

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Guiding » 28 dec 2008, 18:56

ff offtopic
Fabian79 schreef:tuurlijk, mijn achterbank weeg hetzelfde als mijn motorblok ;)
Dat niet maar BMW komt wel erg dicht in de buurt van de 50/50 gewichtsverdeling, alles word daar in meegenomen.
het gewicht van het reservewiel, plaatsing van de accu achterin en het sperdiff zit achterin wat ook weer gewicht met zich mee brengt.

ff ontopic

Ik gebruik geen winterbanden. Niet omdat ik niet in winterbanden geloof oid maar voor mij zijn er een paar simpele redenen waardoor ik ze niet nodig heb.

- Ik woon vlakbij mijn werk, en dit stuk word altijd goed preventief bestrooid
- Echte winterse omstandigheden zijn er bijna niet meer in nederland
- Mijn zomerbanden zijn gesiped, dit is absoluut geen vervanging voor een winterband, maar geeft wel extra grip bij regen en ijs

Maar als ik op wintersport ga, of naar Duitsland in de winter dan koop ik ze zeker wel.
Laatst gewijzigd door Guiding op 28 dec 2008, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mooi zwart is niet lelijk!

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Fabian79 » 28 dec 2008, 19:01

Om er even op door te gaan. Hangt er dan bij elk type motor een ander gewichtje achterin bij.
Of zijn de differtieelverschillen zo groot??? Een 330d blok weegt echt een godsvermogen.

Maar niet getreurd, ik ga morgen ff op de weegbrug staan met de voorkant en de achterkant. Dan weten we het ;)
Ik heb zo'n ding op me werk dussssss...

Ik ben benieuwd. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik geloof er niet zo in. Mede omdat de voorwielen best ver naar voren staan ten opzichte van de achterwielen.


we will know tomorrow

ik zal wel de sub eruithalen en de versterker er even af halen ;) wil wel een eerlijke meting :P
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Marc 320d

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Marc 320d » 28 dec 2008, 19:34

Hier is een mooi verhaaltje met historie van de 3serie. Zowel bij de E36 als de E46 wordt de 50/50 verhouding geroemd.
http://www.edmunds.com/insideline/do/Fe ... leId=66153

De motor van de 330d is idd 50kg zwaarder dan van de 320d. Het differentieel en de assen zijn ook voorbeelden van zwaardere delen in deze auto. Als je de 330d touring uit 2000 vergelijkt met de 320d touring kom je op kentekengewicht van 1435kg en 1590 kg resp. Dat is dus een verschil van 155kg, waarvan slechts 50kg naar de motor gaat.

Ik dacht eigenlijk aan de zijwaarste kracht veroorzaakt door het nemen van een bocht :D...

Ook als je het beperkt tot gladde omstandigheden glijdt een voorwielaandrijver even snel naar mijn mening, maar wel anders en dit is voor sommigen lastiger te compenseren. En om nog een klein beetje te mierenneuken: voor versnellen heb je geen grip nodig, wel tractie.

Griffendahl

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Griffendahl » 28 dec 2008, 19:49

En wat heeft dit alles wel of niet met winterbanden te maken ??

Moderatoropmerking Griffendahl
Voor wat betreft het wel of niet gladder zijn van winterbanden. Ik kreeg de velgen bij mijn auto en ben overtuigd van het nut van winterbanden, vooral als het weer ff echt niet meewerkt.

Echter weet ik zeker dat in de slechte weersomstandigheden in de winter mijn winterbanden beter werken omdat mijn zomerbanden breed zijn. Wellicht dat mijn winterbanden tov dezelfde maat allseason banden weinig voordeel bieden. Feit is wel dat ze tov mijn zomerbanden wel degelijk een hoop voordelen en extra grip bieden in de winter.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Fabian79 » 28 dec 2008, 19:51

Zonder grip op het wegdek versnel je weinig. ;)


Je kan "grip" op 2 manieren gebruiken.
Jij noemt dat tractie, daar heb je gelijk in als je het technisch opvat. Rechtdoor is het tractie, de bocht om is grip, oftewel de weerstand van je banden die je hebt om de cetrifugale kr88 op te vangen, waardoor je dus van richting kan veranderen ;)


Nu gaan we weer ontopic. Wordt een beetje langdradig zo en biedt ff niks wat betreft winterbanden.

Winterbanden bieden volgens mij meer tractie. Grip zal ook iets beter zijn, maar of dat nou zo groot is???
Tractie heb je met sneeuw toch het meeste nodig (remmen) vandaar voor mij Vredestein Wintrac.
Eigenlijk een beetje te breed 225/45/17. maar ze werken voor mij prima
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door bjornc » 28 dec 2008, 20:30

:on:
Sm@rkiej schreef:Hallo,

ik heb sinds 4 dagen winterbanden onder mijn bimmer... dit omdat ik met kerst naar Duitsland ga.
Ze hebben mij vertelt dat juist winterbanden meer grip hebben. Alleen nu op dit moment zonder sneeuw en met gewoon droog weer zoals het vandaag en gister was is de grip ver te zoeken. Bij bijna elke bocht gaat het ASC lampje al flikkeren en voel ik de auto glijden ik hoef dan niet eens veel gas extra te geven. Ik neem aan dat dit niet normaal is. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen waar dit aan ligt want moet toch nog een aantal kilometers rijden met de kerst.

Winterbanden zijn van merk Uniroyal: 205/60/15 met nog circa 6 tot 6.5 mm profiel op gewone stale velg.

Alvast bedankt... Grt Mark. :D

Marc 320d

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Marc 320d » 28 dec 2008, 21:00

Volgens mij is Mark allang gevlogen en horen we wel hoe het nu verder is gegaan, maar ik ben het met jullie eens, we dwalen erg af. Ook mijn schuld, maar ik houd nu eenmaal wel van goede discussies. Kan je veel van leren..

Ik kan me voorstellen dat de druk niet goed is en kan me voorstellen dat hij is overgestapt van vrij brede zomerbanden naar de smalle winterbanden. De grip zal hiermee minder zijn. Verder is aangekaart dat het zou kunnen liggen aan de leeftijd van de banden. Daarnaast is de ene band gewoon gladder dan de ander.

Met de hoeveelheid profiel verwacht ik niet echt dat het een slijtage probleem is. (een band welke op de ene auto is ingesleten kan in het begin op een andere auto vrij beroerd rijden).

Ik ben benieuwd !

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Niels » 28 dec 2008, 21:29

Griffendahl schreef:Echter weet ik zeker dat in de slechte weersomstandigheden in de winter mijn winterbanden beter werken omdat mijn zomerbanden breed zijn. Wellicht dat mijn winterbanden tov dezelfde maat allseason banden weinig voordeel bieden. Feit is wel dat ze tov mijn zomerbanden wel degelijk een hoop voordelen en extra grip bieden in de winter.
Daar heb je een goed punt! En zoals Marc aangeeft is de tractie een resultaat van grip * oppervlakte en oppervlakte druk. Neemt je oppervlak af dan neemt ook je grip af maarrr je vergroot met een smallere band wel weer je oppervlakte druk wat onder natte omstandigheden erg wenselijk is. Aan de ene kant verlies je dus tractie maar aan de andere kant win je dus tractie. De truuk is om een perfect evenwicht te vinden en die is lastig te vinden. Daarnaast kan de bandhoogte i.c.m. de stijfheid van de wang ook nog verschil uitmaken voor jou persoonlijk hoe een auto reageert. Een stijve wang heeft namelijk meer oppervlakte grip nodig om niet te willen uitbreken.

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door largeproject » 28 dec 2008, 22:24

Mario TT schreef:4pk merk je amper en ja het koppel is wel hoger maar het gemak waar je deze auto mee krijgt te spinnen staat echt niet in contrast met het gemak waarin ik mijn auto niet gespint krijg. De bandenmaat was nagenoeg hetzelfde. En ik heb het bij meerdere voorwiel aangedreven auto`s dat je er gewoon niet hard mee kan optrekken vanuit stilstand in de regen terwijl mijn e46 altijd goed weg komt met geen tot bijna geen spinning. En ik heb absoluut geen brede banden, ik heb de originele 15 inch banden met michelin energy savers(nou geen echte grippers).

Das vrij makelijk te verklaren,bij acceleratie trekt de voorkant omhoog en word die daar dus licht,daarin tegen duikt de achterkant naar beneden en heb je daar dus meer druk op staan,dus een voorwiel aangedreven auto heeft met een sprint het moeilijk om al ver vermogen aan de grond te krijgen,daar in tegen een achtwiel aangedreven niet omdat de massa hem aan de grond drukt.
Auto's met veel vermogen moeten of 4 wiel drive hebben of achterwiel aandrijven willen ze het vermogen optimaal kunnen benutten,natuurlijk zijn der allerlei electronische tukjes om de voorwiel aangedreven eningsinds het vermogen naar de weg te kunnen overbrenegen.
Weet nog goed dat ik de 1ste keer met een Opel Kadett GSI 2 liter reed,vol op het gas over naar zijn 2de versnelling,ding sloeg me zowat het stuur uit de handen,die moest je echt wel stevig vast houden.

Dan_600F

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Dan_600F » 29 dec 2008, 01:43

als je t mij vraagt zijn winterbanden er alleen om in de alpen mee te rijden waar ook daadwerkelijk sneeuw ligt en het altijd onder 0 is. Heb mn huidige velgen met winterbanden eromheen overgenomen. Dat waren dunlop nogwat (staat nog wel ergens in het verkoopsubforum) auto reed aanzienlijk slechter, zwabberde als een dweil over de weg. Die paar dagen hier zijn het niet waard en je kan al een hele hoop voorkomen door zelf wat beter op je rechtervoet te letten met koud asfalt. Mensen die motor rijden (wel het hele jaar door :P ) weten waar ik over praat ;)

Piet junior

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Piet junior » 29 dec 2008, 08:37

Hoi,

Ik heb ooit een slipcursus gehad, en mijn grootste leermoment: Geen enkele techniek, door bestuurder uitgevoerd of door fabrikant geleverd, kan op tegen je rijgedrag (lees rechtervoet) aanpassen aan het weer.

Mijn advies met dit weer: matig je snelheid, houd afstand en anticipeer op het verkeer door assertief te rijden.

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Niels » 29 dec 2008, 11:46

Een testje van iemand op ander forum waar ik veel zit:
Gistermiddag bij -1 Celsius een test gedaan op het klaverblad.

Met de Performancebox van A. hadden we deze zomer al een paar tests op het klaverblad gedaan. Maximale G krachten, verschil tussen Bravo en 130i, verschil tussen 130i en Z4M, verschil als er na een paar bladen temperatuur in de banden kwam, etc.

Uit de tests deze zomer bleek dat de Bravo op nagenoeg nieuwe Bridgestone Turanza in de bocht van Leeuwarden naar Groningen over zo'n 100 meter een constante snelheid van 96,6 km/h kon halen. Wat de exacte buitentemperatuur toen was weten we niet meer, dat het warm was wel. Ergens een aardig stukje boven de 20 Celsius dus.

Gisterermiddag exact hetzelfde gedaan. Bandjes hebben sinds de test deze zomer misschien 4000 km's gereden en zien er optisch nog als nieuw uit. Wegdek was licht vochtig, temperatuur exact -1. Over 100 meter bleef de snelheid nu op een constante 95,1 km/h. Een verschil van precies 1,5 km/h. Of het had uitgemaakt of de weg volledig droog was geweest weet ik niet. Eventueel had dan het aanwezige zout negatief meegespeeld.

In echt winterse omstandigheden in een bergachtig landschap zijn winterbanden een must. Het lijkt me sterk dat ik gistermiddag op het klaverblad met winterbanden onder de Bravo 90 km/h zou hebben gehaald.
Deze jongens hebben nogal wat kennis van zaken en circuit ervaring (eentje is coureur ex-130i cup en rijdt in de DSC). Ze weten dus aardig waar ze over praten ;)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Joop » 29 dec 2008, 14:24

...en spreek die Klaverblad Friezen niet tegen... ;)

...even serieus: resultaat en conclusie staat gewoon als een huis: het is nou eenmaal ook niet zo dat je echt als een dweil over de weg rijdt met de winterbanden.

Het zijn meestal de mensen die met een grote velgmaat zomers rondrijden en 's winters met een (veel) kleinere velgmaat die het verschil extra vernemen (waaronder ondergetekende). Dit heeft alles te maken met de wanghoogte van de band.
De grote velg heeft als gevolg daarvan een kleinere hoogte van de wang: dus een stijvere constructie; de kleinere velg met een hogere wang hoogte heeft logischerwijs meer hoogte om te kunnen wringen; daarmee dus iets minder stijf. Combineer je een hoge wang en een winterband dan zal de wang nog extra gaan wringen/kunnen bewegen.

Overigens kun je het gebrek aan grip bij warmere temperaturen wel iets opvangen, door de auto iets meer te zetten voor een bocht. Dit vergt wel iets meer lef van de bestuurder, omdat de auto met winterbanden een stuk beweeglijker (lees: instabieler) aanvoelt (, dus niet per definitie minder stabiel is!!).
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Mario TT » 29 dec 2008, 21:18

Nou ik zet er een beetje mijn vraagtekens bij, als het steenkoud is en het is licht vochtig dan heb je echt een stuk minder grip...en dan 1,5km/uur verschil?? En hoe meten ze dat eigenlijk?

Er zit trouwens wel verschil in nieuwe banden en banden met 4000km op de klok...Ik zeg niet dat deze mensen niet kunnen rijden maar ik zet wel vraagtekens neer bij dit verhaal. Met deze kou die er nu is merk ik ook gewoon dat zelfs de winterbanden echt moeten gaan werken (dat wat men zegt, je bent niet onaantastbaar met winterbanden). Zelfs bij het hard optrekken begon hij met deze kou licht te slippen..en dat doet mijn auto echt nooit. En het asfalt was echt droog en ik had de banden al redelijk warm. (relatief). Ik merk echt dat met de kou de grip aanzienlijk afneemt dus ik geloof gewoon niet dat je bijna dezelfde grip hebt als het koud is en als het heet is. Ik heb op de nurgburgring gereden met hete banden die naar mijn mening zelfs op een bepaald punt te heet werden.. die grippen zo ongelooflijk goed en je hebt zoveeeel meer grip.

Als het verhaal waar zou zijn dan ligt het aan het slijtage patroon van de band en de grip die een nieuwe band genereerd ten opzichte van een gebruikte.. maar ik denk het niet.

Wat men zegt hierboven is denk ik meer van toepassing, in de zomer rij je op brede banden en in de winter op smalle.. en dat merk je.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Bericht door Fabian79 » 29 dec 2008, 22:29

EXACTLY!!! :) :amen:
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”