SteV6 schreef:Zo, er is even wat werk in gaan zitten en gisteravond was ik niet helemaal helder meer. Maar vanochtend is het dan toch gelukt om een duidelijk verhaal te produceren.
Materiaal:
- Seat Leon Cupra4 V6
- Continental SportContact3 225/45ZR17 Y
- Continental WinterContact TS810S 205/55R16 V
- PerformanceBox
Testcondities:
Mooi droog weer met een temperatuur van net onder het vriespunt. Het wegdek was afwisselend kurkdroog tot licht vochtig. Nat kan je het niet noemen, gewoon vochtig, alsof een droge weg net gepekeld is, die wordt ook heel iets vochtig. Om de hoek was een deel van het wegdek nog besneeuwd en verijsd. De rotonde was droog.
Dit zijn de uitslagen:
Tractie bij accelereren 0-100 km/h op half droog/half vochtig:
Remweg 100-0 km/h op kurkdroog:
Remweg 100-0 km/h op vochtig:
Schokkend vind ik het enorme verschil tussen de remweg op echt droog versus vochtig voor de zomerband. Dat is 38,78 versus 45,19 meter, een verschil van 6,41 (!) meter. Onder zomerse omstandigheden is diezelfde zomerband in staat om binnen 36 meter stil te staan. Dus ook daar al een verslies van ruim 2,5 meter.
Daarbij maak ik ook meteen de kanttekening dat die 38,78 meter een positieve uitschieter is, want de andere remresultaten op droog waren "gewoon" 41 meter.
Het verschil tussen droog en vochtig voor de winterband is reproduceerbaar ongeveer 0,5 meter. Significant kleiner dan de 4 tot ruim 6 meter voor de zomerband.
De tractie van de zomerband is voelbaar minder dan van de winterband. De winterband vindt meteen grip, terwijl de zomerband doorslaat en ook in de 2e versnelling nog spint. Met of zonder doseren van het gaspedaal, de winterband zit altijd sneller op de 100 km/h dan de zomerband. Ook op droog! De zomerband verliest zelfs nog gemiddeld 0,3 seconde als het asfalt vochtig is, terwijl de winterband daar niets verliest. Ten opzichte van zomerse omstandigheden is de zomerband nu ongeveer 1,2 seconde langzamer, want dan red ik 0-100 km/h in 7,5 seconden.
En dan de rotonde ... Ook daar verslaat de winterband de zomerband. De maximaal haalbare snelheid is voor de winterband 43,4 km/h en voor de zomerband 41,0 km/h. De zomerband rolt minder over de wang, maar de absoluut gemeten snelheid ligt lager. Voor je gevoel ga je op de zomerband harder, maar de cijfertjes laten zien dat de winterband meer grip heeft en dus een hogere snelheid haalt. Gezien de remtest op vochtig denk ik dat de verschillen op vochtig wegdek verder uitvergroot zullen worden.
Wat mij persoonlijk het meeste bij is gebleven is de voorspelbaarheid van de winterband versus de onvoorspelbaarheid van de zomerband. Op het ene moment op droog kan je goed remmen en even later op iets vochtig wegdek schiet je zomaar bijna de rotonde op ...
Op 1 positive uitschieter na presteert de zomerband onder alle winterse omstandigheden minder dan winterband. Dat is voor mij nu helemaal duidelijk. Wie het niet geloofd had er maar bij moeten zijn afgelopen zondag. Iedereen die er was heeft de verschillen kunnen zien. En Jelle en Coen hebben het in de auto meegemaakt.
SteV6
(Het verschil op het besneeuwde en verijsde asfalt hoef ik niet uit te leggen neem ik aan).