De laatste dagen is het weer lekker koud, tot -7 hier en mijn wagen (E46 318D '04 face-lift) moet tot mijn grote spijt en ergernis buiten staan

Ik heb m'n beemer pas sinds september dit jaar, dus ik ben nog niet bekend met het "normale" gedrag dat ik van dit dieseltje mag verwachten. Als ik m'n (aangevroren) wagen met koude motor start, komt er eerst een wit-lichtblauwe rook (ruikt naar...uitlaatgas? :? ) uit de uitlaat en is het toerental onregelmatig. Na een tiental seconden verdwijnt de rook en als ik een tijdje wacht of de motor even op toeren breng draait hij weer normaal. Eergisteren startte ik op dezelfde manier, en zorgde ik ervoor dat de motor normaal draaide vooraleer ik vertrok. Maar tot mijn grote verbazing viel de motor ineens uit toen ik schakelde van 1e naar 2e versnelling!!! Is dit normaal gedrag bij deze koude temperaturen of kan ik mij aan grote kosten verwachten? Een kameraad van mij waarschuwde me dat de dieselpomp waarschijnlijk aan het stukgaan is, klopt dit?

Voor de rest doet de wagen alles naar behoren en ook als hij éénmaal warm gereden is, start hij voor de rest van de dag vlekkeloos en zonder rookontwikkeling...