Hoe vaak olie bij vullen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Niels

Re: olie bij vullen

Bericht door Niels » 01 jan 2009, 16:35

Meerdere viscositeiten kan best natuurlijk. Onder de codes LL01 en LL04 vallen meerdere viscositeiten. Momenteel zit er in de 320D PFL Shell 5W40 vol synthetisch wat voldoet aan LL01. Ik mag dan aannemen dat dit dan prima is en tot heden nog geen klachten al was het verbruik wel wat toegenomen wat zou kunnen liggen aan de iets dikkere olie en dus meer interne wrijving. De dealer in Groningen schrijft 0W30 voor en die is dus dunner.

Joop

Bericht door Joop » 02 jan 2009, 01:12

Om het antwoord van Niels even af te maken....

De specificaties die op de fles dienen te staan zijn:

Benzinemotoren:
Bij voorkeur: BMW Longlife-01 = LL-01 of LL-04 voor de vier- en zescilinders, LL-01 FE mag ook voor de viercilinders
Alternatieven: BMW Longlfie-98, BMW Longlife of ACEA A3

Dieselmotoren:
Bij voorkeur BMW Longlife-01 = LL-01 of LL-04
Alternatieven: BMW Longlife-98, BMW Longlife, ACEA A3/B3 of ACEA A3/B4

0W30 en met name: 5W30 zijn de olieën die door de dealers worden gebruikt, hetzij Castrol of Shell en zijn allemaal vol-synthetisch (= Long Life)
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 02 jan 2009, 17:53

De longlife 1 en 4 coderingen zeggen toch niet specifiek iets over de visco of wel?

ff ter voorbeeld LL01 = 5W30 en LL04 = 10w40
Wat ik bedoel is dat de LL codering niet een vaste visco waarde heeft per codering?
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Joop

Bericht door Joop » 02 jan 2009, 18:54

Die codes zeggen niet over de viscositeit, daar is de SAE-code voor (dus die met die W in het midden):

SAE nummers voor olie
SAE: Society of Automotive Engineers.
De SAE nummers zijn bedoeld voor het aangeven van de viscositeit van motorolie en versnellingsbakolie.
Een SAE nummer met de aanduiding W duidt op een olie die geschikt is voor toepassing in de winter, dat wil zeggen bij een richttemperatuur van -18 °C. Zonder W is de olie hoofdzakelijk bedoeld voor toepassing in de zomer, waarbij 100 °C als richttemperatuur geldt. De multigrade oliën hebben bijvoorbeeld een aanduiding zoals SAE 15W-40. In de zomer gedraagt deze olie zich als een SAE 40 olie en in de winter als een SAE 15W olie.

Bij de zomeroliën wordt hoofdzakelijk gelet op de kinematische viscositeit, die in cSt (centistoke) wordt aangeduid en die geldt bij 100 °C. Bij winteroliën wordt niet alleen op de kinematische viscositeit gelet, maar ook op de dynamische viscositeit, uitgedrukt in cP (centipoise) bij een bepaalde temperatuur.
Motorolie

Code: Selecteer alles

SAE Kinematische viscositeit  (cSt bij 100 °C) Dynamische viscositeit    (cP)/temperatuur (°C)  
0W                             >3.8                                      3250 /-30  
5W                             >3.8                                      3500 / -25  
10W                            >5.6                                      3500 / -15  
20W                            >5.6                                      3500 / -10  
25W                            >9.3                                      6000 / -5  
20                              5.6-9.3    
30                              9.3-12.5    
40                              12.5-16.3    
50                              16.3-21.9   
60                              21.9-26.1    

Joop

Bericht door Joop » 02 jan 2009, 19:00

Nog een stukje plak- en knipwerk:

Wat is het verschil tussen een monograde een een multigrade olie?

Wat is viscositeit?

Viscositeit is de mate van dikte/vloeibaarheid van een olie.
Deze dikte/vloeibaarheid is het gevolg van de weerstand tegen vervorming.
Dus stroming, die wordt veroorzaakt door de krachten tussen de moleculen van een vloeistof.
Hoe groter de inwendige weerstand van een olie is, des te moeilijker zal zij stromen. We zeggen dan dat de viscositeit hoog is.
Is de inwendige weerstand gering, dan spreekt men van een lage viscositeit (dunne olie).

Monograde oliën zijn oliën waarvan de viscositeit (dikte/vloeibaarheid) voldoet aan één bepaalde viscositeitklasse. Men heeft de viscositeitklassen gemeten bij temperaturen boven 0°C bv. SAE 40, 50, 60 en de viscositeitklassen gemeten bij temperaturen lager dan 0°C bv SAE 5W,10W, 20W.
De viscositeit wordt bepaald met een viscosimeter.
Hierbij noteert men de tijd in seconden die een voorgeschreven hoeveelheid olie nodig heeft,
om vanuit een reservoir door een standaardbuis te zakken.

Vroeger gebruikte men dus in de zomer een motorolie van de viscositeitklasse SAE 40 en in de winter een motorolie van de viscositeitklasse SAE 20W . De monograde olie wordt nu nog regelmatig gebruikt bij stationaire motoren of bij oldtimers die niet zo onderhevig zijn aan temperatuursschommelingen.
SAE staat voor Society of Automotive Engineers, dit Amerikaanse gezelschap heeft een voorschrift gemaakt, dat over de gehele wereld wordt gebruikt. De aanduiding "W" staat voor winter.

Vandaag de dag heeft de technologie er ons toe gebracht om 'multigrade' oliën te produceren.

Dit zijn oliën waarvan de viscositeit tegelijkertijd voldoet aan de eisen van twee verschillende viscositeitklassen. Bv een motorolie 15W40.

Bij temperaturen onder 0°C zal de viscositeit overeenkomen met de viscositeitklasse SAE 15W en voor temperaturen boven 0°C zal de viscositeit overeenkomen met die van de viscositeitklasse SAE 40.

Dit heeft als groot voordeel dat men nu één motorolie , jaar in jaar uit , kan gebruiken voor het smeren van motoren.

Hoe dunner een olie is bij koude temperatuur des te sneller deze zal circuleren in uw motor en des te minder slijtage de motor zal ondervinden tijdens het koudstarten.

Niels

Bericht door Niels » 03 jan 2009, 01:45

De LL codering verschilt wel per bouwjaar. Mijn 320D PFL mag alleen LL01 meen ik.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 03 jan 2009, 07:14

@ joop, dat is nog eens een mooie uitleg wat betreft olie.
Maar nog ff over die LL coderingen.
Zijn dat de coderingn die BMW en/of andere autofabrikanten als standaard instellen.
Ik weet dat VW/audi de VW 500 en 501 ook kennen vandaar mijn vraag. Deze coderingen stonden dan ook op de verschillende merken olie zoals bp, castrol, enz.

Gaan de LL coderingen dan alleen over het type longlife of is dit een codering die BMW alleen kent?
Afbeelding

Niels

Bericht door Niels » 03 jan 2009, 12:02

BMW codering ;)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 04 jan 2009, 08:02

Die coderingen zoals LL01 geven dus niet speciaal een viscositeit aan, dat is wel goed om te weten ook voor de andere forummers. Ik zat gister ff in me boekje te neuzen en 0wxx of 5wxx is toegestaan, mits er een LL codering opzat

0W30 loopt voor mij dus lekker. :P
Afbeelding

Guiding

Bericht door Guiding » 04 jan 2009, 11:26

Dat zijn 2 verschillende dingen

Bepaalde viscositeiten (5w30/0w30 etc) zijn voor je auto geschikt en daarnaast MOET het volgens bmw ook nog LL01/04 zijn (LL = LongLife)
Edit:
Sorry had je post verkeerd gelezen, je gaf al aan dat je het begreep :)
Afbeelding
Mooi zwart is niet lelijk!

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 04 jan 2009, 12:46

Dat had ik al begrepen. ;)

Maar bedankt in ieder geval voor je uitleg. Ik was daar wel nieuwsgierig naar.
Ik heb al wel vaker zelf olie ververst e.d. ik nam ook altijd wel de goeie olie, maar hoe het nou precies zat met die coderingen dat was een beetje onduidelijk voor mij.
Spoiler: Laat zien
Zo zie je maar weer je leert elke dag !! :P
Afbeelding

Robbel

Bericht door Robbel » 04 jan 2009, 15:49

ik had ook ooit is gehoord dat 0w30 beter voor in de winter is, en bv 5w30 beter voor in de zomer..kan ik me wel iets bij voorstellen dat het dus beter is als de viscositeit in de winter wat lager ligt.
Maar waarom gebruikt een m3 eigenlijk dikkere olie? die moet toch 10W60 hebben? wat is het voordeel van een "dikkere" olie :?
Verder ben ik zo te zien tot nu toe de enige benzinerijder op 0W30 hier..is dat wel een goede olie voor een benzinemotor vraag ik me dan af?..Zal is in m'n boekje kijken onderhand :!
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 04 jan 2009, 15:54

Misschien heeft het ermee te maken dan deze "vette"bak geen gebruik maakt van turbo's. Alle dieseltjes (met een beetje vermogen) doen dat tegenwoordig wel. Aangezien een turbo heel veel toeren maakt heeft deze misschien wel dunnere olie nodig.
Ook zal het een en ander wel te maken hebben met bedrijfstemperatuur van de motorolie en de type koelers die gerbruikt worden voor de olie.
Afbeelding

Joop

Bericht door Joop » 04 jan 2009, 22:44

Die dikkere olie is beter bestand tegen hogere bedrijfstemperaturen...

...dat is nog wel eens handig als je een M3 goed op z'n lazer komt... ;)

...ik rij zelf ook nog wel lekker sportief door, waarbij ik de motor op een bochtige weggetje ook dikwijls over de 5k/min-1 toeren jaag (scheelt een keer op en terugschakelen...), maar in zulke gevallen vraag je vrij veel van het motorblok waarbij de temperatuur ook snel op loopt; dit hou je met de dikkere 10W60 ook beter in de hand.

Daarnaast heeft dikkere olie ook minder snel de neiging tussen de zuiger en zuigerwand op te lopen; nadeel is hierbij wel dat er iets meer wrijvingsweerstand in het blok wordt gecreëerd, met mogelijk een iets hoger brandstofverbruik als gevolg.

Tot nu nog dik tevreden met mijn keuze; lijkt wel of het motorblok soepeler loopt als ie eenmaal op bedrijfstemperatuur is. Nadeel is wel dat het blok sneller afkoelt in tegenstelling tot de vorige olie; maar dit kan ook met de huidige weersomstandigheden te maken hebben (was gisteren -10 C).

///M 330Ci

Bericht door ///M 330Ci » 26 jan 2009, 15:19

Joop ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen met deze olie, kan je al iets meer over het verbruik zeggen?
Verder geen nadelen ondervonden?
Laatst gewijzigd door ///M 330Ci op 26 mar 2009, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Freude am Fahren

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”