Versnellingsbak olie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Dan_600F

Re: Versnellingsbak olie

Bericht door Dan_600F » 06 jan 2009, 17:32

Robbel schreef:Ik wil de versnellingsbak-olie ook gaan vervangen, en had ergens ooit is gelezen dat je de bak ook schoon kunt spoelen zodat je echt alle oude olie eruit spoelt, maar ook eventuele metalen (slijtage) deeltjes. Maar hoe moet dat dan en met wat voor een spoelmiddel?
En zit er nergens een olie filter ofzo die je kunt/moet vervangen?
En hoe weet ik wat een juiste olie is voor mijn bak? of verschilt dat niet zo?
Is CASTROL ATF TQ DEXRON® III bijvoorbeeld gewoon goed?
Castrol TQ Dexron® III is toepasbaar in alle General Motor (GM) automatische transmissies en ook voor alle andere merken automatische transmissies waar een Dexron® III vloeistof is aanbevolen.
Hoe weet ik nou dus wat is aanbevolen :?

schoonspoelen lijkt me dat je de bak ervanaf moet halen.. Ik heb van mn vorige auto de koppeling zelf vervangen en daar heb ik ook meteen de bak schoongespoeld. Ik gebruikte toen gewoon ATF als transmissieolie voor de bak (toyota) en dat werkte prima toen t zaakje weer in elkaar zat. er zit verder geen filter naar mijn weten in. gewoon olie eruit en erin. Teveel kan niet want als je t maximum hebt bereikt loopt het er uit..

Robbel

Bericht door Robbel » 06 jan 2009, 19:20

oké, bedankt. maar wat is "gewoon ATF"? Daar zijn ook meerdere varianten van toch? of komt dat niet zo nauw?
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

motorsport

Bericht door motorsport » 06 jan 2009, 21:55

De rode ATF olie voor automatische versnellingsbakken is universeel en is goed voor manuele versnellingsbakken
die slecht schakelen anders mag je ze gewoon verversen met motorolie !
Er zitten geen filters in spoelen is ook niet nodig maar als je problemen gehad hebt kan je ze best na 10.000 km
nog eens verversen, kost niet veel en is ook niet veel werk aan .

Robbel

Bericht door Robbel » 06 jan 2009, 22:35

motorsport schreef:Opgelet met automatische versnellingsbak !
Als je na 100.000 km je olie vervangd moet je thevens ook de zeef vervangen die onderaan in je
oliecarter zit ! zeker als jouw wagen schokt bij koude motor !
Het carter eraf nemen, dan zit er een soort platte metalen box ( het eerste dat je dan tegenkomt) met
binnenin een soort olieflter ( alles is in 1 stuk ) dat moet je alle 100.000 km vervangen .
Maar hier (ander topic) had je het nog wèl over een zeef(/filter?) Afbeelding
Dus moet de carter er nu af, of niet? en zo ja; is dat goed allemaal zelf te doen??
Afbeelding

Robbel

Bericht door Robbel » 07 jan 2009, 19:51

Zijn er nou zo weinig mensen die hier ervaring mee hebben ofzo Afbeelding
Tis zó rustig hier.. :z
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 07 jan 2009, 20:04

Ik heb ut bij een beemer nog nooit gedaan.
Wat ik wel weet dat normale motorolie hier niet voor is.
Ga even langs een onderdelenleverancier die kunnen de goede olie zo opzoeken en leveren voor je.
Je heb het hier over een bak vol met tandwielen niet over een verbrandingsmotor. (Bakolie is vaak een stuk dikker)

Wanneer leert iedereen hier nou eens dat je niet met olie moet wisselen!!!!!! -_- (|

Ik heb dit in een ander topic ook al gezegd. Het gaat gewoon stuk als je de verkeerde olie gebruikt!!!!

Bij de auto's die ik wel een x gedaan heb was er eigenlijk altijd een aftapplug aanwezig. Deze zit op het laagste punt, zodat de bak helemaal leeg loopt. Wel even de bovenste plug er ook uitdraaien voor de beluchting.
Het spoelen waar hier over gesproken wordt heb ik eigenlijk nooit gedaan. Je zal ook zien dat de olie die er uit komt brandschoon is. Zie je hier nou wel heel veel slijpsel in zitten dan moet er iets mis zijn,

Het opvullen doe je door de onderste plug er weer in te draaien en de bak af te vullen tot de bovenste plug. Deze loopt vanzelf over, laat dit ook een heel klein beetje gebeuren en geef de olie even de tijd om de hele bak te vullen. Nog 1 x kijken of de bak helemaal vol zit en daarna de bovenste plug er weer in.

Let wel even op de pakkingen van de plugjes, meestal zijn dit koperen ringetjes. Zo nodig even uitgloeien.
Lekkage wil je niet bij dit soort onderdelen, dat worden meestal dure hobby's omdat je het vaak te laat ontdekt.

suc6
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Robbel

Bericht door Robbel » 07 jan 2009, 22:00

Thanks Fabian :duim:
Maar wat ik nou zo graag zeker wil weten, is welke olie er nou precies in moet..Ik wil de boel niet tot een prakje laten draaien natuurlijk..Zou de dealer hier iets over kunnen zeggen eigenlijk? Ik heb zo weinig vertrouwen in die lui hè, die vraag ik ’t liefst zo weining mogelijk om advies :roll: . Wellicht idd bij de automaterialenzaak ofzo..Ik moet het gewoon echt zeker weten allemaal..
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 07 jan 2009, 22:24

Tuurlijk

die dealers weten precies wat er in moet. Ik ga meestal meteen naar het magazijn en dan vraag je gewoon bakolie voor het model waar jij in rijdt, of je geeft je kenteken. Dan kijken ze ff in de computer.

Je zal wel ergens in de 75W uitkomen denk ik.

Heb je er haast mee, anders kijk ik van de week ff in het computersysteem in de garage.
Moet je me wel ff een pb sturen met je kenteken en de motorgegevens. welke blok 316/ 318 enz.

sorry, zie dat je een 330i hebt.
Afbeelding

Robbel

Bericht door Robbel » 07 jan 2009, 22:41

Echt haast heb ik er niet mee nee, maar wil het wel echt binnenkort een keer doen. Want zo af en toe geeft ze gewoon een schok(je) bij het schakelen, helemaal niets extreems ofzo maar beter voorkomen dan genezen hè?! :)
Daarbij lees ik dat het aangeraden wordt om het om de 100k te verversen en ik heb nu 138k op de klok staan duss..
Fabian79 schreef: Let wel even op de pakkingen van de plugjes, meestal zijn dit koperen ringetjes. Zo nodig even uitgloeien.
Wat bedoel je met uitgloeien eigenlijk?
Afbeelding

WiD

Bericht door WiD » 08 jan 2009, 00:23

Je moet even kijken op de versnellingsbak zelf (bescherm plaat afnemen),aan de rechter zijkant (moeilijk zichtbaar)staat een gele stikker waarop een code staat.
Aan de hand van die code kan je dan de olie bestellen.
Het was hier niet makkelijk om de olie te vinden,en de meeste dealers verkochten ze niet per liter.Ik ben er via via toch aangeraakt van de dealer zelf.
Een vriend (garagist) heeft ze toen vv,er zit geen fliter in de handbak en ook die koperen ringen heb ik niet gezien.
De pluggen leken me conisch of te sluiten oid.

WiD

Bericht door WiD » 08 jan 2009, 00:38

foutje .....

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 jan 2009, 09:30

Ja dat zou ook kunnen. De afdichtingen kunnen verchillen per merk. Ik weet niet hoe dat precies bij bmw zit met die afdichtingen van de nippels.

Met uitgloeien bedoel ik dat een koperen ringetje even met een brander roodheet gemaakt wordt. Hierdoor brand deze schoon en veranderd de structuur van het koper iets waardoor hij zich bij het aandraiien weer helemaal kan zetten.

Als voorbeeld. Je hebt tegenwoordig koperen leidingen op de rol in plaats van losse pijpen (ff voor waterleiding dan ofzo) De leiding op rol is iets zachter. Dat verschil beriek je ongeveer ook door uit te gloeien van een ringetje, waardoor deze dus zachter wordt en zich beter aanpast aan oneffenheden.

Maar zoals gezegd kan het zijn dat er geen koperen ringetje tussen zit. Conisch zou kunnen, dat moet je dan alleen goed schoonmaken. Een rubberen of stoffen ringetje kan ook. Deze even goed controleren en bij twijfel vervangen.
Maar meestal zie je toch een hard ringetje zitten. Meestal sluit deze bij normaal vastdraaien echt wel goed af, maar ik bedoelde het als aandachtspunt bij het verversen. Lekkage wordt namelijk nergens gemeld in je auto, dus ff goed controleren!!

@ robbel : Ik laat wel ff van me horen wat betreft het type olie. Zal waarschijnlijk morgen of maandag worden.

greetz
Afbeelding

Robbel

Bericht door Robbel » 08 jan 2009, 10:22

Oké dan, alvast bedankt! :duimen:
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 jan 2009, 18:27

Ik heb de olie even opgezocht voor je samen met mijn onderdelen leverancier.
Achteraf hadden we het ook via http://www.kroon-oil.com kunnen vinden.

Als je jouw gegevens invult. 330i uit 2003 en automaat.
Je komt dan op deze twee typen versnellingsbakken.
de GM-bak -------> hier kan je alleen bij de dealer olie voor krijgen. Heel misschien levert een ander merk deze olie wel, maar de kans is klein.

De ZF-bak hier moet in van Kroon-oil ATF SP 2032.
Grote kans dat Brezan dit ook verkoopt. DUs hier kan je makkelijk aan komen.

(ik zag trouwens op het flesje dat die dexron III hier ook op stond, maar dat staat op meerdere flesjes en het schijnt best wel nauw te luisteren als ik hem zo hoorde.)

suc 6
Afbeelding

Robbel

Bericht door Robbel » 09 jan 2009, 11:38

Oké, bedankt man :duim:
Maar mijn bimmer komt uit eind 2000 hè? maar dat zal wel niks uitmaken denk ik. Ik zal ook nog is bij de dealer informeren, kijken wat die zegt..
Iig nogmaals dank!! :amen:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”