Styling 162 onder een touring

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
Frans
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 feb 2008, 13:53

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Frans » 29 dec 2008, 21:39

Ik wil dan rondom 8J met bandenmaat 225/40/18.
Volgens mij heeft Opt1mus dezelfde maat zonder zijn touring en heeft er ook een Eibach Pro Kit onder.

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Opt1mus » 29 dec 2008, 23:01

klopt, alleen weet ik de J en ET niet zeker, m'n "bandenboer" heeft eindejaarsvakantie...... -_-
Volgende week uitsluitsel dus!

Er loopt iig niets aan (h)
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Frans
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 feb 2008, 13:53

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Frans » 06 jan 2009, 22:23

Heb je toevallig al gehoord, wat de ET waarde van jouw velgen is?

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Opt1mus » 07 jan 2009, 09:57

Net gebeld, mijn maat is ET37! , 8,5J 225/40/18 incl Eibach verlaging en geen problemen met aanlopen.

ET 37 is "maximaal breed" zoals hij het noemde.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Frans
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 feb 2008, 13:53

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Frans » 07 jan 2009, 19:37

Bedankt.
Ik zal dan eens navragen, of de velgen dan ook in deze maat te krijgen zijn.

Frans
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 feb 2008, 13:53

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Frans » 09 jan 2009, 13:22

Opt1mus schreef:Net gebeld, mijn maat is ET37! , 8,5J 225/40/18 incl Eibach verlaging en geen problemen met aanlopen.

ET 37 is "maximaal breed" zoals hij het noemde.
Ik heb gisteren ook contact met hun gehad.
Zij zeggen dat de volgende maat onder de auto past:
ET 34, 8J 225/40/18 (incl. de eibach verlaging)

Nu vraag ik me dus af of het dan wel past, omdat ze tegen jou zeggen dat ET37 max. is.
Misschien doordat deze velgen dan 8J breed zijn dat het wel past???

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Opt1mus » 09 jan 2009, 13:53

Ik snap (nog steeds) weinig van het ET en J "verhaal" wellicht dat 1 van de andere members je (en mij) dit kan uitleggen in dit specifieke geval.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Mac

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Mac » 09 jan 2009, 14:24

Edit:
Let op, dit verhaal klopt niet helemaal, twee posts verder staat het kloppende verhaal!
Je hebt twee randen aan een velg. De binnenrand en de buitenrand. (duhhh)
De buitenrand moet niet tegen het spatbord (de carosserie) aankomen en de binnenrand niet tegen de wielkast.

De ET waarde heeft invloed op de binnenrand en de buitenrand.
De J waarde heeft allen invloed op de buitenrand.

Als de ET waarde laag is, dan steken de binnen,- en buitenrand (dus hele de velg) verder naar buiten, is de ET waarde hoog, dan komt de velg verder naar binnen.
Als de J waarde hoog is, dan komt de buitenrand van de velg verder naar buiten, de binnenrand blijft hetzelfde. (is de J waarde laag, dan komt de buitenrand minder ver naar buiten)

Bij een touring is het vaak zo dat (achter) de buitenrand sneller het spatbord raakt. Met een breedte van 8J moet je dus minimaal een ET van 34 hebben, anders loopt de buitenrand aan bij het nemen van een drempel.
Als je de band breder maakt (8,5J) dan moet je ook nog eens uitkijken dat de binnenrand niet in de wielkast aanloopt. Vandaar een maximale ET van 37 bij die breedte.

(voor mij geldt nog steeds: gooi ze eronder en probeer het. Je weet na 1 drempel of het past (| )
Edit:
nog even aangepast. Zat een denkfoutje in :!
Laatst gewijzigd door Mac op 09 jan 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Griffendahl

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Griffendahl » 09 jan 2009, 16:42

Mac schreef:Als de J waarde hoog is, dan komt de buitenrand van de velg verder naar buiten, de binnenrand blijft hetzelfde. (is de J waarde laag, dan komt de buitenrand minder ver naar buiten)
Hier zit ook nog een denkfoutje volgens mij. Als de J waarde toeneemt komt de velg zowel verder naar binnen als naar buiten. Je rekent namelijk altijd vanuit het midden.

Als je 2 velgen hebt, allebei ET 45 en de een is 8J en de ander is 9J dan komt de 9J velg maar een halve inch verder naar buiten (en een halve inch verder naar binnen) en niet een hele inch naar buiten zoals jij dat beschrijft.
Spoiler: Laat zien
(als je een van 8J naar 9J gaat en je wilt dat die alleen verder naar buiten komt en niet verder naar binnen zal je een velg met een andere ET waarde moeten hebben. Dan zou je in dit geval van ET45 naar ET32 moeten gaan (45 - 32 = 13mm -> 0,5 inch))

Mac

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Mac » 09 jan 2009, 16:54

Je hebt gelijk. Ik dacht dat de ET waarde het aantal centimeters van de 'binnenrand' tot de naaf was, maar het is het aantal millimeters tot het midden van de velg 8P

Ter illustratie (waarin de velgbreedte de J-waarde is):
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Dit betekent dus:
Edit:
Je hebt twee randen aan een velg. De binnenrand en de buitenrand. (duhhh)
De buitenrand moet niet tegen het spatbord (de carosserie) aankomen en de binnenrand niet tegen de wielkast.

De ET waarde en de J waarde hebben invloed op de binnenrand en de buitenrand.

Als de ET waarde laag is, dan steken de binnen,- en buitenrand (dus de hele velg) verder naar buiten, is de ET waarde hoog, dan komt de velg verder naar binnen.
Als de J waarde hoog is, dan komt de buitenrand van de velg verder naar buiten, de binnenrand komt verder naar binnen (richting de auto). (is de J waarde laag, dan komt de buitenrand minder ver naar buiten en de binnenrand minder ver naar binnen (minder breed dus))

Bij een touring is het vaak zo dat (achter) de buitenrand sneller het spatbord raakt. Met een breedte van 8J moet je dus minimaal een ET van 34 hebben, anders loopt de buitenrand aan bij het nemen van een drempel.
Als je de band breder maakt (8,5J) dan moet je ook nog eens uitkijken dat de binnenrand niet in de wielkast aanloopt. Vandaar een maximale ET van 37 bij die breedte.

(voor mij geldt nog steeds: gooi ze eronder en probeer het. Je weet na 1 drempel of het past (| )
Laatst gewijzigd door Mac op 09 jan 2009, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Griffendahl

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Griffendahl » 09 jan 2009, 17:17

Mac schreef:Je hebt gelijk. Ik dacht dat de ET waarde het aantal centimeters van de 'binnenrand' tot de naaf was, maar het is het aantal centimeters tot het midden van de velg 8P
Laatste aanmerking: Het is het aantal milimeters tot het midden van de velg :)

Mac

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Mac » 09 jan 2009, 17:18

Griffendahl schreef:
Mac schreef:Je hebt gelijk. Ik dacht dat de ET waarde het aantal centimeters van de 'binnenrand' tot de naaf was, maar het is het aantal centimeters tot het midden van de velg 8P
Laatste aanmerking: Het is het aantal milimeters tot het midden van de velg :)
Anders zouden het idd wel grote velgen zijn ja :!
Spoiler: Laat zien
laten we het er maar op houden dat het bijna weekend is! ;)
Spoiler: Laat zien
En millimeter is trouwens met een dubbele 'l' :>

Frans
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 feb 2008, 13:53

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Frans » 12 mar 2009, 22:46

Zaterdag de velgen eindelijk besteld en vandaag onder de auto gezet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mac

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door Mac » 12 mar 2009, 22:51

:amen: Helemaal top!

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Styling 162 onder een touring

Bericht door bjornc » 12 mar 2009, 22:52

Prrrachtig!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Styling”