Grotere/nieuwe injectoren etc.

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
EJH
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2009, 13:07

Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door EJH » 09 jan 2009, 14:32

Beste mensen,

Ik lees hier veel over chiptuning, maar er valt me het volgende op als het om diesels gaat:

Bij TDI's van Audi/vw worden er vaak componenten vervangen cq. upgrades gedaan om de auto zodoende meer betrouwbaar te kunnen tunen. Denk hierbij aan inlaat, verstuivers en koppeling/vliegwiel etc.

Maar gebeurt dit bij BMW's ook? Ik bedoel bijvoorbeeld:

-een e46 320d met verstuivers van een e90 320d en dan chippen?
-e46 330d met chip en verstuivers van de e90 330d, 231/245pk? Of is dit niet te doen?

-Hoe zit het met componenten zoals inlaat?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
Guiding
Berichten: 711
Lid geworden op: 27 apr 2008, 22:03

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door Guiding » 09 jan 2009, 19:06

Welkom op het forum EJH

Wij willen graag je vragen beantwoorden, maar wij zouden ook graag willen weten wie jij bent :)
Stel jezelf even voor in het voorstel topic HIER te vinden.
Liefst nog met een fotootje of wat erbij, HIER kun je vinden hoe je foto's toevoegd
Afbeelding
Mooi zwart is niet lelijk!

rs13
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 sep 2008, 20:46

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door rs13 » 10 jan 2009, 20:12

@ EJH: Dat zou ik ook wel willen weten. Ik heb op het net ook verder zeer weinig hierover kunnen vinden. Vaak is er wel wat marge om een chiptuning kuur toe te laten maar om serieus extra vermogen te krijgen moet je wel wat vervangen denk ik inderdaad. Een andere turbo bv.
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door Niels » 11 jan 2009, 02:25

Bij VAG is heel veel uitwisselbaar omdat ook vaak het basisblok (de 1.9) grote overeenkomsten heeft. De TDI is een veel verkocht product dus zijn er ook een hoop mensen bij die vanalles proberen en uittesten. Daarom is daar veel meer van bekend denk ik.

rs13
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 sep 2008, 20:46

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door rs13 » 11 jan 2009, 11:31

Denk dat je gelijk hebt Niels maar toch vind ik het opvallend hoe weinig eigenlijk gedaan wordt met de M47... Er is ook niet echt een specialist die zich hiermee bezighoudt?
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM

EJH
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2009, 13:07

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door EJH » 11 jan 2009, 12:32

Die indruk heb ik ook een beetje. Heb voorheen een Ibiza TDI gereden. Daar waren toen inderdaad wel speciale verstuivers voor.
icm. sportkoppelingset (dit was nodig omdat het koppel enorm toenam) reed dit echt geweldig.

Nu heb ik een BMW e46 touring 330d uit 2003 (m57n dacht ik). Ik vind deze auto standaard al heerlijk krachtig en hij "loopt" ook een stuk fraaier dan zo'n tdi.
Maar ik probeer wat uit te vinden om -als ik ga chippen- dit ook veilig te laten doen. In dat geval zit ik te denken aan rond de 245 pk en 500 nm. Maar als ik zoiets zou willen zonder al te veel roetuitstoot, denk ik dat een chippie alléén niet voldoende is.
Maar goed, als die middelen er niet zijn, dan maar genoegen nemen met iets minder vermogen en vooral koppel denk ik.
Zal voor een m47 320d net zo gaan dan.

Stefan

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door Stefan » 11 jan 2009, 13:09

Je zou eens contact kunnen opnemen met http://www.gerritjonkers.nl. Dat is een BMW specialist die ook aan dieseltuning doet. Hij tuned niet dmv wijzigingen in het motormanagment maar zet meer druk op de injectoren. Ik heb mijn auto daar gekocht en ben erg tevreden over zijn bedrijf, hij kan je vast een boel vertellen over de mogelijkheden.

rs13
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 sep 2008, 20:46

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door rs13 » 11 jan 2009, 21:36

Goed tunen kan op zich prima met alleen software. Allen zit er niet zoveel potentie in als je zou willen. Als je genoegen neemt met om en nabij 340NM en 160PK uit een 320d bijvoorbeeld dan is dit prima te doen. Maar ale je naar de 200 PK wilt gaan met misschien 400NM of meer uit de 320d. Dan zul je met een andere brandstofpomp, verstuivers, software en tubo moeten denken wellicht ook een andere intercooler.

OP zich allemaal prima te doen alleen jammer dat er niet al mensen zijn die dit hebben uitgezocht en hebben getest. Dit komt denk ik toch door gebrek aan tuners die dit doen. Weet dat veel golfjes TDI's in elk geval menig 330d's kunne nbijhouden omdat VAG spullen gemakkelijk en vele worden getuned en getkieteld met andere pompverstuivers etc. Zo heb ik weleens een auto gereden met een 1,9TDI blok met 390NM en 160PK. reed geweldig ook door het lagere gewicht. Er was niet eens zo heel veel aan vervangen en bij rustig rijden deed het toch netjes 1op 18!

Zou leuk zijn als dit ook mogelijk was voor de 320d. Als je alles zelf moet uitzoeken wordt het gelijk heel erg duur vooral de rollenbanksessies :>
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM

EJH
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2009, 13:07

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door EJH » 11 jan 2009, 23:31

Verhaal komt me zeer bekend voor. Ikzelf reed een ibiza; ook met ca. 155pk en ca. 350 nm, oorspronkelijk 110pk (chip + andere verstuivers + sportkoppeling set). Die combi werkte prima. Ook 1:18 bij rustig rijden! :)
Ik heb in de BMW weer zo'n heerlijke diesel, alleen nu gaat sportiviteit hand in hand met comfort en ruimte.
Die ibiza was technisch prima, maar de BMW rijdt bijvoorbeeld altijd trillingvrij op de snelweg. Dat kon ik met mijn vorige auto vergeten, hoe goed uitgelijnd ook.

En die loopcultuur van die 6-in-lijn vind ik echt super! Grommen bij vollast -na netjes warmrijden uiteraard- en perfect stil bij 120-130 constant.

@Stefan: Bedankt voor de suggestie; ik zal 1 dezer dagen eens wat info inwinnen.

Dirktouring
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 okt 2008, 17:12

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door Dirktouring » 24 jan 2009, 23:08

rs13 schreef:Goed tunen kan op zich prima met alleen software. Allen zit er niet zoveel potentie in als je zou willen. Als je genoegen neemt met om en nabij 340NM en 160PK uit een 320d bijvoorbeeld dan is dit prima te doen. Maar ale je naar de 200 PK wilt gaan met misschien 400NM of meer uit de 320d. Dan zul je met een andere brandstofpomp, verstuivers, software en tubo moeten denken wellicht ook een andere intercooler.
OP zich allemaal prima te doen alleen jammer dat er niet al mensen zijn die dit hebben uitgezocht en hebben getest. Dit komt denk ik toch door gebrek aan tuners die dit doen. Weet dat veel golfjes TDI's in elk geval menig 330d's kunne nbijhouden omdat VAG spullen gemakkelijk en vele worden getuned en getkieteld met andere pompverstuivers etc. Zo heb ik weleens een auto gereden met een 1,9TDI blok met 390NM en 160PK. reed geweldig ook door het lagere gewicht. Er was niet eens zo heel veel aan vervangen en bij rustig rijden deed het toch netjes 1op 18!

Zou leuk zijn als dit ook mogelijk was voor de 320d. Als je alles zelf moet uitzoeken wordt het gelijk heel erg duur vooral de rollenbanksessies :>
Zituning: e46 320d 10/2003 150pk 6-bak van 150 naar 190 pk en van 330 Nm naar 410 Nm en enkel aanpassingen aan de software. Been there and done that and happy now :W

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door bjornc » 25 jan 2009, 13:54

Chiptuning hebben we al een topic voor....
De vraag hier is toch hoe het tunen gaat met mechanische oplossingen.

Gebruikersavatar
Guiding
Berichten: 711
Lid geworden op: 27 apr 2008, 22:03

Re: Grotere/nieuwe injectoren etc.

Bericht door Guiding » 25 jan 2009, 15:27

Zoals bjornc zegt, chiptuningen kunnen in een apart topic van chiptuning

:on:
Afbeelding
Mooi zwart is niet lelijk!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”