maximale velgmaat weten?
maximale velgmaat weten?
check www.wheelsizecalculator.com
selecteer het merk en je uitvoering en je weet de maximale velgmaat die je toe kan passen.
selecteer het merk en je uitvoering en je weet de maximale velgmaat die je toe kan passen.
Re: maximale velgmaat weten?
Hee, ik heb 235/40/18 , dat zou er dus niet onder kunnen passen :x
www. M3 register .nl
Ja idd las ergens anders ook al dat deze er ook niet bij staat.BertusE46 schreef:Hee, ik heb 235/40/18 , dat zou er dus niet onder kunnen passen :x
255 breed en 18 inch staat er niet bij, wel orgineel voor de e46!
Ja die staat zelfs op die papieren van de duitse keuringen bij mijn auto, van de TÃœV geloof ik.
Deze staat gewoon in het lijstje ertussen hoorBertusE46 schreef:Hee, ik heb 235/40/18 , dat zou er dus niet onder kunnen passen :x
Waarschijnlijk zullen ze wel wat aanpassingen hebben gedaan op de site..
Er zijn idd wat aanpassingen gedaan. De afwijking van de maat tov het origineel was eerst 2% daarom stonden er een aantal maten niet tussen, de afwijking is nu verhoogd naar 3%mark_lith schreef:Deze staat gewoon in het lijstje ertussen hoorBertusE46 schreef:Hee, ik heb 235/40/18 , dat zou er dus niet onder kunnen passen :x
Waarschijnlijk zullen ze wel wat aanpassingen hebben gedaan op de site..
De ET waardes en Naaf Ø waardes worden er ook nog aan toegevoegd.
@moderators: misschien handig om hier een sticky vam te maken, zodat het topic niet verdwijnd op de achtergrond. Lijkt me een handige link voor degene die willen weten wat ze maximaal kunnen plaatsen qua velgmaat. En of ze de velgmaat die ze in gedachten hebben kunnen plaatsen.
@moderators: misschien handig om hier een sticky vam te maken, zodat het topic niet verdwijnd op de achtergrond. Lijkt me een handige link voor degene die willen weten wat ze maximaal kunnen plaatsen qua velgmaat. En of ze de velgmaat die ze in gedachten hebben kunnen plaatsen.
Bij Dit onderwerp heeft de ET waarde toch ook een hoop te zeggen ??
Ik heb een 8.5 J velg met een ET waarde van 15. (18")
daaromheen heb ik voor een 225/40 ZR 18 en achter 235 /40ZR18
Ik heb op de bovengenoemde site wel de juiste bandenmaat gevonden
maar niet de juiste ET waarde.
de velg komt wel een beetje uit de wielkast, maar het loopvlak van mn band loopt
ongeveer gelijk,
weet iemand of dit goed past ??
Dank voor de reactie
de velg komt wel een beetje uit de wielkast, maar het loopvlak van mn band loopt
ongeveer gelijk,
Dank voor de reactie
Ja dat past gewoon niet... ET15 is echt te laag icm 8,5J. Komt wel erg ver naar buiten dan...
+1Griffendahl schreef:Ja dat past gewoon niet... ET15 is echt te laag icm 8,5J. Komt wel erg ver naar buiten dan...
Gaat gegarrandeerd aanlopen. No Go.
-
et 15 hoort onder een 5-serieJoonoost schreef:Bij Dit onderwerp heeft de ET waarde toch ook een hoop te zeggen ??
ongeveer gelijk,
Dank voor de reactie
E39 540i Touring E46 320Ci E87 130i E91 325d
Oke,, was er inmiddels ook achter dat deze velgen voor een 5 serie waren .
heb ondertussen andere gekocht,
Dank voor de hulp en reactie..
heb ondertussen andere gekocht,
Dank voor de hulp en reactie..
Zoals reeds gemeld heb ik een E46 320D 2001 Touring op het oog, maar moet nog even geduldig blijven tot de huidige eigenaars hun nieuwe wagen hebben. De velgen die er nu op zitten vind ik niet zo mooi en ben daarom al wat aan het rondkijken voor een mooi setje zomervelgen.
Heb een mooie set gevonden met onderstaande specificaties.
8.5x18; 35T; 5x120
Volgens de link in de eerste post mag/moet/kan ik dan de volgende banden gebruiken
235/40/18
235/35/18
Is dit een normale velg-band combinatie voor een E46? Dit is een auto voor dagelijks gebruik. Zal de velg niet uitsteken? Raakt dit prima door de keuring (België)? etc...
Bedankt, Michiel. (ja ben een newbie op dit vlak)
Heb een mooie set gevonden met onderstaande specificaties.
8.5x18; 35T; 5x120
Volgens de link in de eerste post mag/moet/kan ik dan de volgende banden gebruiken
235/40/18
235/35/18
Is dit een normale velg-band combinatie voor een E46? Dit is een auto voor dagelijks gebruik. Zal de velg niet uitsteken? Raakt dit prima door de keuring (België)? etc...
Bedankt, Michiel. (ja ben een newbie op dit vlak)
Ik rij op ET37, 8,5J 225/40/18 incl Eibach verlaging en geen problemen met aanlopen.
ET 37 is "maximaal breed" zoals mijn bandenman het noemde.
Ik denk dat je het met 35 niet gaat redden....
ET 37 is "maximaal breed" zoals mijn bandenman het noemde.
Ik denk dat je het met 35 niet gaat redden....
Mac schreef:Je hebt gelijk. Ik dacht dat de ET waarde het aantal centimeters van de 'binnenrand' tot de naaf was, maar het is het aantal millimeters tot het midden van de velg 8P
Ter illustratie (waarin de velgbreedte de J-waarde is):Dit betekent dus:
- Spoiler: Laat zien
- Edit:
- Je hebt twee randen aan een velg. De binnenrand en de buitenrand. (duhhh)
De buitenrand moet niet tegen het spatbord (de carosserie) aankomen en de binnenrand niet tegen de wielkast.
De ET waarde en de J waarde hebben invloed op de binnenrand en de buitenrand.
Als de ET waarde laag is, dan steken de binnen,- en buitenrand (dus de hele velg) verder naar buiten, is de ET waarde hoog, dan komt de velg verder naar binnen.
Als de J waarde hoog is, dan komt de buitenrand van de velg verder naar buiten, de binnenrand komt verder naar binnen (richting de auto). (is de J waarde laag, dan komt de buitenrand minder ver naar buiten en de binnenrand minder ver naar binnen (minder breed dus))
Bij een touring is het vaak zo dat (achter) de buitenrand sneller het spatbord raakt. Met een breedte van 8J moet je dus minimaal een ET van 34 hebben, anders loopt de buitenrand aan bij het nemen van een drempel.
Als je de band breder maakt (8,5J) dan moet je ook nog eens uitkijken dat de binnenrand niet in de wielkast aanloopt. Vandaar een maximale ET van 37 bij die breedte.
(voor mij geldt nog steeds: gooi ze eronder en probeer het. Je weet na 1 drempel of het past (| )
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Hey Optimus,
Bedankt voor je reactie.
De auto is (nog) niet verlaagd. Het gaat hier eigenlijk maar over 2 mm ... zal dit echt een verschil maken?
Bedankt, Michiel.
Bedankt voor je reactie.
De auto is (nog) niet verlaagd. Het gaat hier eigenlijk maar over 2 mm ... zal dit echt een verschil maken?
Bedankt, Michiel.