Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DonPierre
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2009, 16:05

Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door DonPierre » 16 jan 2009, 20:51

Morgen ga ik proefrijden in een 328 touring uit 2000. Kmstand van 116.000, verder lekkere opties (automaat) maar zo te zien helemaal standaard. Kortom een prima startpunt.

Vraagprijs zo rond de 10.000 euro. Na wat onderzoek weet ik dat de auto to 30.000 KM bij de BMW dealer in onderhoud is geweest. Tot 90.000 KM bij een bovag garage. Daarna nog een keer bij de heer B. Eunhaas. Als de auto bevalt zal ik iig een aankoopkeuring laten doen. Ik twijfel nog een beetje tussen een een ANWB keuring en een keuring bij een garage. Scheelt wel weer ik kosten. Ik laat de volgende zaken extra goed checken omdat het bekende E46 kwalen zijn:

1. scheuren in subframe;
2. draagarmen;
3. achterasophanging.

MIS IK NOG IETS?

Na aanschaf wil ik de volgende zaken laten doen bij een onafhankelijke BMW specialist zoals H. van Doorn.

1. Inspectie II;
2. versnellingsbak olie verversen;
3. expansievat radiator;
4. thermostaat?
5. waterpomp?

OOK HIER, mis ik nog iets?

Alvast veel dank en na morgen volgt een update :amen:

Piet
Laatst gewijzigd door DonPierre op 17 jan 2009, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Morgen ga ik proefrijden

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 22:02

Waarom wil je dit laten doen?

1. Inspectie II;
2. versnellingsbak olie verversen;
3. expansievat radiator;
4. thermostaat?
5. waterpomp?

Inspectie II snap ik, bak olie ook. Maar de rest niet? Het expansievat van de radiateur????? Of ik mis iets of je moet me even uitleggen waarom.

Als je een aankoopkeuring wilt laten doen hoef je alleen maar te kijken of hij goed en lekker rijdt. De rest komt waarschijnlijk aan het licht bij de aankoopkeuring.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

DonPierre
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2009, 16:05

Re: Morgen ga ik proefrijden

Bericht door DonPierre » 16 jan 2009, 22:34

Mario,

Dank je, dan laat ik die laatste drie zitten. Ik kwam wat dingen tegen op de diverse fora op het web, vandaar.

piet

Gebruikersavatar
rickk
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 okt 2008, 22:22

Re: Morgen ga ik proefrijden

Bericht door rickk » 16 jan 2009, 23:49

Mario TT schreef: Inspectie II snap ik, bak olie ook. Maar de rest niet? Het expansievat van de radiateur????? Of ik mis iets of je moet me even uitleggen waarom.
Zijn bekende problemen van de M50: het (plastic) expansievat scheurt vroeg of laat, en dan sta je mooi stil.

Dat valt dan nog wel mee, de waterpomp is vervelender: die gebruikten in eerste instantie plastic schoepen die kunnen scheuren. Als dat gebeurt kan het lager binnen een paar seconden aan gort draaien en loost ie al z'n koelwater, waardoor het blok oververhit en de cylinderkop kan kromtrekken. :roll:

Geen gekke dingen om te doen dus! :!

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Morgen ga ik proefrijden

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 23:54

Nou volgens mij is dat niet iets waar je je nou zorgen om moet maken als e46 rijder.. want in dat geval kan je net zo goed alle slijtdelen van de auto vervangen. Maar dat is mijn mening.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
rickk
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 okt 2008, 22:22

Re: Morgen ga ik proefrijden

Bericht door rickk » 17 jan 2009, 00:02

MIS IK NOG IETS?
- VANOS units kunnen kapot, ik kan je alleen niet vertellen waar je precies op moet letten. Maar volgens mij is dat niet zo'n issue op de M52B28.
- (Elektrische) raamgeleiders gaan vaak stuk, check ff of alle ramen open en dicht willen
- Roest! Je zou het niet zeggen, maar dat begint een issue te worden door een foutje-bedankt fabricageproces. Kort en goed kan ie roesten onder instaplijsten, de kitranden langs de deuren en kofferklep en met name de motorkap boven de koplampunits. Hier 22 Duitse pagina's vol ellende: http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... genumber=1, ergens staan ook foto's van de plekken.

De rest is standaardwerk en komt zeker wel aan het licht bij een goede keuring.

Succes!

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Morgen ga ik proefrijden

Bericht door Niels » 17 jan 2009, 08:35

Interessant draadje Rick, die zal ik ff doorspitten!

Waterpomp is idd een zwak punt voor de rest zou ik gewoon de zwakkere E46 punten in de gaten houden. In z'n algemeenheid moet je kijken of de auto ook schade heeft gehad en of dit goed is gerepareerd. Ik kijk daarbij altijd even met een zaklampje op de voorste balken naast het motorblok, let op originele lasnaden, naden tussen plaatwerk delen, onder de mat van kofferbak ruimte en kleurverschil.

Verder moet een auto met die kilometerstand gewoon super fris aanvoelen! Anderhalf jaar terug kocht ik een Z3 2.8 automaat met die kilometerstand en die reed en rijd gewoon nog nieuw :P Onder de Z3 hangt een oudere automaat dan onder de E46 verwacht ik maar bij rustig rijden schakelt deze schokvrij en dat moet bij de E46 zeker net zo zijn! Indien mogelijk moet je onderkant van de auto ook even bekijken op roest/beschadigingen en olie lekkage.

Succes!

DonPierre
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2009, 16:05

Re: Morgen ga ik proefrijden

Bericht door DonPierre » 17 jan 2009, 15:14

Ik heb de auto vanochtend proefgereden. Twee dingen vallen me op:

rond de 70km/h trilt het stuur. Echt strak stuurt het zowieso niet, met name een beetje vaag in neutrale stuurstand (je kan het stuur een klein beetje van links naar rechts draaien en de auto rijdt gewoon rechtuit) . Banden zijn wel op, maar of dat daar aan ligt. Stuurpomp is wel twee weken geleden vervangen en toen is een en ander naturlijk losgemaakt. Wellicht dat het daardoor komt.

het is een automaat. Als je de auto met 40km/h laat rollen van het gas af, en je gooit het ineens gas erop, dan hoor je een soort bonk ("klonk") vanonder of achter komen. Bij hogere snelheden dus niet, bij regelmatig doseren van het gas ook niet. Alleen bij een stevige lastwissel lijkt het wel.

Wat denken jullie, Nader onderzoek laten doen (keuren) of walk away. Ik neig naar het laatste eerlijk gezegd.

lastig

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door Mario TT » 17 jan 2009, 15:29

zoek een ander, een e46 hoort vrij direct te sturen. Trillen duidt vaak op een slecht uitlijning en het niet strak sturen duidt op silent block rubbers. De bonk weet ik niet bij een automaat maar kan ook een silent block zijn van het diff.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
BMWmarco
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 mar 2008, 13:27

Re: Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door BMWmarco » 17 jan 2009, 15:31

bij twijfel nooit kopen,... kan je later ontzettend veel spijt van krijgen

freddy
Berichten: 389
Lid geworden op: 18 nov 2007, 11:50

Re: Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door freddy » 17 jan 2009, 15:37

trillen stuur is banden en als deze op zijn logisch gevolg.

stuur gedrag / constant licht corrigeren in neutraal stand rijden is een e46 verschijnsel waar de ene last van heeft en de ander weinig.

bonk geluid onderuit wagen kan de hardy schijf zijn maar kan net zogoed ook niets zijn.

Wat ik veel intressanter vindt is hoe ziet ie eruit?, is ie goed onderhouden, uitgeleefd intreur en hoe zit ie in zijn lak ed.

Maar als ik je verhaal tot dus ver lees heeft hij/zij tijdens de proefrit niet iets bij je losgemaakt, proefrit in bmw 328 moet toch heerlijk zijn en een genot zeker als je er nog geen hebt.

(toen ik voor de eerste keer mijn coupe zag..... was ik onder de indruk/ verdooft en helmaal in de ban van dat zilvere ding(323ci), toen ik er mee ging rijden was ik verkocht, waanzinnig verrast en wou niet meer stoppen... alleen maar rijden).
eenmaal gekocht op terug weg moest ik tanken en stond te trillen als een klein kind (en ben bijna 40)van blijdschap en trots en genot.

dit mis ik dus bij jouw verhaal.

su6 met je keuze

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door Mario TT » 17 jan 2009, 16:36

Ik vind het niet logisch dat als je banden op zijn dat je stuur begint te trillen. Als je banden goed afslijten dan trilt je auto ook niet. Bonken bij een automaat hoort volgens mij ook niet, alleen als je hem in de versnelling zet kan het misschien gebeuren.

Als je silent blocks allemaal goed zijn stuurt je auto strak als het goed is. Maar ik denk dat je gezien wat je zelf zegt gewoon moet kijken voor een ander.

Ik heb ooit eens gekeken voor een BMW R1100rt en de eerste die ik bereed was niet echt goed en twijfelde ik, uiteindelijk naar een ander gegaan en die liep zo mooi en reed zo fijn.. Je moet denk ik meerdere hebben gereden om een oordeel te geven over wat goed is en wat niet. Probeer eens een ander.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door bofkont » 17 jan 2009, 17:04

Trillen in het stuur is vaak te verhelpen door balanceren, maar 1 of meerdere velgen kunnen ook krom zijn.
Trillen in het stuur heeft niks te maken met het niet goed afslijten van je banden dat komt door een foutieve uitlijning.
Stuurgedrag kan door versleten draagarmrubberskomen of versleten schokbrekers maar kan ook heel goed aan de uitlijning van de wagen liggen.

Zou bij twijfel gewoon de wagen laten keuren gaat niet om kleingeld aankoop van zo'n wagen.
Ook zou ik als de koop alsnog doorgaat gelijk de olie en de zeef van de automaat verversen, dit is niet standaard bij BMW.
Maar het kan je bak redden, zijn al genoeg automaten van BMW door in de soep gereden door niet olie te verversen.

Rij zelf ook een 328i :) ik vind het echt geweldig.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door Niels » 17 jan 2009, 18:44

Als het niet goed voelt dan moet je het gewoon NIET doen. Omtrent het vage sturen, heb je het dan echt over speling? Ga zowieso in nog een paar rijden dan kun je het vergelijken. Een bonkende automaat zegt niet alles, bij gas los onder de 60km/h remt de auto niet op de motor af en daarboven wel. Dan is het zeg maar een soort vrij loop, geef je dan een beetje te lomp gas dan heb je vrijwel meteen die bonk te pakken. Het heeft wat gewenning nodig zeg maar ;)

Gebruikersavatar
basss
Berichten: 334
Lid geworden op: 16 jan 2008, 22:45

Re: Morgen ga ik proefrijden (resultaat is binnen!)

Bericht door basss » 18 jan 2009, 07:41

Nou,

Mijn ervaring met trillen van het stuur of niet strak sturen is in mijn geval
altijd een versleten band geweest, keertje een stoepie gepakt, of versleten draagarmrubbertje...
Alleen al nieuwe gebalanceerde bandjes kunnen een wereld van verschil zijn,
zeker als het trillen boven een bepaalde snelheid plaatsvindt...

Vanalles rondom de ophanging en wielen zijn gewoon slijtage-onderdelen, die weleens vervangen moeten
worden... Op het moment dat iemand zijn auto gaat verkopen gaat ie natuurlijk niet
al dit soort dingetjes vervangen.

Wat me wel zorgen zou baren is die bonk bij optrekken...

Toen ik mijn auto kocht heb ik bij de BMW-dealer daar in de buurt een check laten doen...
Kostte in principe 100e, echter ze zouden er een uur mee bezig zijn ofzo, echter waren ze met een
half uurtje klaar (ik heb erbij gestaan, en ze checkten alle belangrijke onderdelen en dingetjes die
ik gemerkt had tijdens de proefrit) en heb toen 60e ervoor betaald en was een stuk zekerder van mijn zaak.

Maar ik ben ook van mening zoals eerder al aangegeven, bij twijfel beter niet doen nee, want daar
kan je zeker spijt van krijgen...

Succes!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”