320d watertemperatuur

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mario TT

320d watertemperatuur

Bericht door Mario TT » 22 jan 2009, 18:57

Beste mensen,

bij de meeste mensen zal hun 320d snel op temperatuur zijn, bij mij gebeurd dat pas na 10-15km bij de huidige temperaturen. Ik probeer hier nu een oorzaak voor te vinden en wellicht dat jullie iets weten. De thermostaat is pasgeleden vervangen dus daar kan het niet aan liggen. (waarschijnlijk).

Wat ik me afvraag is, zijn er nog afstelmogelijkheden voor de radiateur? (in het ETK staat een adjustment screw). En kan het zijn dat ik een tropenrooster heb?? Ik las daar ook iets over in het ETK.

Graag hoor ik van jullie!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Griffendahl

Re: 320d watertemperatuur

Bericht door Griffendahl » 22 jan 2009, 19:01

Bij mij duurt dit ook wel 10-15km hoor, lijkt mij niet zo abnormaal...

Mario TT

Bericht door Mario TT » 22 jan 2009, 19:12

Mij is verteld dat hij langzaam op temp kwam. Als ik bij Den Haag de snelweg op rij dan is hij pas bij leiderdorp in het midden. Dat is iets van 20-25km.. Als ik in de stad rij eerst een stuk dan is het 10-15km. Gister was ik even naar scheveningen gereden en terug, ik denk bij elkaar 10-12km en toen ik thuis was was hij net warm.. en had alleen maar stadsverkeer gereden.

WiD

Bericht door WiD » 22 jan 2009, 20:47

Rond de 7 a 10 km met de mijne met deze temperaturen (tegen 90 km/u),is wel een FL.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 22 jan 2009, 22:21

Bij mij duurt het nu ook erg lang. Gek is dat het bij de echte koude minder lang leek te duren. Misschien ook iets te maken met het stukje elektrische verwarming ? Tenminste, ik had begrepen dat de 320d touring dit heeft ipv de webasto van vele sedans ? Er loopt iig wel een dikke stroomkabel naar een kastje waar ook een slang doorheen loopt....

Een verschil bij mij kan ook zijn dat ie nu langzamer op temp. komt doordat de dynamo is vervangen (oude was stuk), maar dat kan ik niet zo snel verklaren. Ook lijkt de wagen nu zuiniger (de laatste maanden vond ik hem erg onzuinig).

Niels

Bericht door Niels » 22 jan 2009, 22:25

15km is wel wat lang lijkt me maar 8 tot 10km duurt het bij mijn PFL ook wel. De naald gaat wel redelijk snel los maar toch vrij langzaam richting het midden. De eerste 15km rij ik 80km en ringweg en meestal weinig stoplichten.

Marc, een dynamo staat er geheel los van. Tenminste ik zie een direct relatie niet ;)

Dirktouring

Bericht door Dirktouring » 23 jan 2009, 17:13

Ik heb mij door mijn garagist laten wijsmaken dat er in de e46 (ik heb de facelift 10/2003) voorverwarmers zouden zitten(?) die extra opwarmen, omdat een koude motor veeeel meer verbruikt dan een warme motor....miss zo eentje stuk? nogmaals, ik ben een technische leek, maar de mijne warmt toch vrij snel op hoor

Ik ben paranoide wat dat betreft, en om hem wat sneller te laten opwarmen, zet ik zelfs bij een koudstart mijn verwarming af (volledig) om de motor sneller op temperatuur te krijgen, als je eenmaal de temperatur bereikt hebt moet je de klimacontrol maar es opzetten, je ziet zo de naald van de koelwatertemperaturr 1.5 cm zakken richting koud...

Uit eigen ervaring heb ik ongeveer een 5-tal km nodig om de temperatuurnaald voorbij het streepje van koud te krijgen.

Grtz

Mario TT

Bericht door Mario TT » 23 jan 2009, 18:35

Dat klopt inderdaad Dirk alleen als je net zoals vanmorgen in de stromende regen wegrijdt dan is het niet echt handig om je blower uit te zetten.

Wat ik me kan bedenken is het volgende, mijn buitentemperatuursensor is kapot. Misschien dat hij daarom denkt dat het niet nodig is om voor te verwarmen? Waardoor hij minder snel op temperatuur komt? Het is maar een idee.

Heeft iemand een idee hoe ik de automatisch airco paneel er uit krijg? Ik krijg de radio er wel uit maar ik krijg de airco er niet uit. Het stekkertje op de voorverwarmer is niet dezelfde als op de sensor.

Na het weekend krijg ik het volledige draadschema van de e46 wellicht dat dat een uitkomst biedt. Misschien zit er wel meer dan je denkt op de buitentemperatuursensor..! Hij denkt nu dat het 50 graden is , erg warm voor de tijd van het jaar.

meanart

Bericht door meanart » 25 jan 2009, 11:24

Goeie kans natuurlijk dat dat ermee te maken heeft! Als hij denkt dat het zo warm is buiten, zal hij wellicht z'n kleppen van de thermostaat meteen helemaal opengooien om zo continu maximaal te koelen.. Klinkt mij niet raar in de oren iig.

Niels

Bericht door Niels » 25 jan 2009, 13:59

Ik heb er even op gelet maar bij mij duurt het ook tussen de 10 - 15km als het zo rond de 3 graden is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”